Trwają prace na ponad 70-kilometrowym fragmencie drogi ekspresowej S7 od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego (Napierki) do obwodnicy Płońska. Powstająca droga ekspresowa o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu będzie miała nawierzchnię betonową. Jej układanie na dobre rozpocznie się w przyszłym roku, ale pierwsze odcinki próbne zostały już wykonane. A jak sytuacja wygląda na poszczególnych fragmentach tej trasy?

S7 Napierki - Mława Foto: GDDKiA
S7 Napierki - Mława

Napierki – Mława (14 km). Wykonawca nadal prowadzi roboty ziemne w zakresie wykopów i nasypów oraz kontynuuje układanie pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonane zostały wykopy pod fundamenty i fundamenty oraz kontynuowane są prace betoniarskie i zbrojarskie. Na trzech obiektach zamontowano belki prefabrykowane, a na siedmiu obiektach zabetonowano ustroje nośne. Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracyjnej i wodno-kanalizacyjnej. Przewidziane w ramach umowy prace archeologiczne zostały zakończone. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 35 proc.

Mława – Strzegowo (21,5 km). Prace budowlane zaczęły się w październiku 2019 r. Wymiany gruntu na trasie głównej są na ukończeniu. Zaawansowane są prace związane prowadzeniem wykopów i nasypów, trwa wykonywanie dolnych warstwy konstrukcji nawierzchni oraz podbudowy zasadniczej. Wykonano dwa odcinki próbne nawierzchni betonowej w ciągu trasy głównej. Na obiektach mostowych będących w realizacji wykonano fundamentowanie, korpusy ścian, zamontowano belki typu „T” oraz na dwóch obiektach belki typu „MG”, zabetonowano również płyty ustroju nośnego. Trwają prace przy wykonywaniu płyt przejściowych, montażu dylatacji, zasypkach za przyczółkami, ustawianiu krawężników, montowaniu okładzin gzymsowych oraz zbrojeniu i betonowaniu kap chodnikowych. Wykonano także izolację powłokową ścian i fundamentów. Na największym wiadukcie na tym odcinku, zlokalizowanym nad linią kolejową Warszawa - Gdańsk, na ukończeniu są prace związane z przygotowaniem do betonowania ustroju nośnego. Równolegle toczą się roboty z branż: teletechnicznej, energetycznej, melioracji i wodno-kanalizacyjnej. Zakończono prowadzone prace archeologiczne. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 37 proc.

Strzegowo – Pieńki. Prace budowlane na tym odcinku zaczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Wykonywane są nasypy i wykopy, wzmocnienia gruntów, dolne i górne warstwy konstrukcji nawierzchni oraz niektóre prace wykończeniowe np. humusowanie skarp z obsianiem trawą, jak również wykonywanie galanterii kamienno-betonowej. Wykonano dwa odcinki próbne z nawierzchni betonowej w ciągu trasy głównej. Na obiektach mostowych wykonywane są prace w zakresie ustrojów nośnych, elementów wykończeniowych, zasypek strefy zaprzyczółkowej oraz murków oporowych z gruntu zbrojonego. Na ukończeniu są roboty branżowe w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz wodociągowej. Na półmetku są roboty branżowe w zakresie kanalizacji deszczowej, melioracji, kanału technologicznego i obiektów kubaturowych. Wykonawca zakończył już rozbiórki budynków, wycinkę drzew, jak również porządkowanie terenu po wycince. Jeszcze w tym roku planowane jest przełożenie ruchu na drogę zbiorczą w okolicy powstającego węzła Strzegowo Południe. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 51 proc.

Pieńki – Płońsk (ok. 14 km). Prace na tym odcinku zaczęły się we wrześniu 2019 r. Wykonywane są nasypy i wykopy, wzmocnienia gruntów, dolne i górne warstwy konstrukcji nawierzchni oraz niektóre prace wykończeniowe, np. humusowanie skarp z obsianiem trawą. Trwają prace w zakresie galanterii kamienno-betonowej. Na obiektach mostowych wykonywane są prace w zakresie ustrojów nośnych, elementów wykończeniowych, zasypek strefy zaprzyczółkowej oraz murków oporowych z gruntu zbrojonego. Na ukończeniu są roboty branżowe w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej. Półmetek przekroczyły roboty w zakresie: kanalizacji deszczowej, melioracji, kanału technologicznego. Rozpoczęto prace na przyszłych Miejscach Obsługi Pasażerów Dłużniewo i Ćwiklinek. Na ukończeniu jest rozbiórka budynków, wycinka drzew, jak również porządkowanie terenu po wycince. Na wysokości Dłużniewa ruch przełożono na boczną, przebudowaną w ramach kontraktu drogę, co umożliwiło budowę mostów w ciągu trasy głównej i drogi serwisowej nad rzeką Raciążnica. Jeden z obiektów w tej lokalizacji (MS/PZSp-61,7b - most i przejście dla zwierząt w ciągu drogi gminnej nr 300167W) został na początku listopada oddany do użytkowania. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 52 proc.