- Tunel Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce, z rekordową długością 5 km pod Odrą
- Koszt inwestycji wynosi niemal 7,5 mld zł, a projekt podzielono na trzy etapy przetargowe
- Do budowy tunelu wykorzystana zostanie maszyna TBM. Potrzebna będzie nawet komora dekompresyjna dla pracowników budowy
- Tunel będzie miał maksymalnie 51 m głębokości, 15 m średnicy i 19 przejść ewakuacyjnych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) intensyfikuje prace nad gigantycznym projektem pod Szczecinem. Jak przypomina money.pl Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) to inwestycja o łącznej długości prawie 49 km, w tym rekordowy, 5-kilometrowy tunel pod Odrą. Będzie on najdłuższym obiektem tego rodzaju w kraju, bijąc rekordy zarówno w kategorii kolejowej, jak i drogowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTunel Zachodniej Obwodnicy Szczecina wzbudza ogromne zainteresowanie
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że budżet projektu ZOS to niemal 7,5 mld zł. Szczecińska jednostka GDDKiA dostrzega rosnące zainteresowanie branży tym przedsięwzięciem, które podzielono na trzy etapy przetargowe:
- odcinek Kołbaskowo-Dołuje,
- odcinek Dołuje-Police,
- odcinek Police-Goleniów z tunelem.
Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA oddziału w Szczecinie, w rozmowie z money.pl zasygnalizował, że liczba pytań dotyczących postępowań przetargowych przekroczyła 2190, w tym prawie 1250 dotyczyło sekcji tunelowej. Tak duża liczba zapytań powoduje, że drogowcy przesuwają terminy otwarcia ofert. Propozycje wykonawców miały być znane 14 kwietnia, jednak teraz jest to 28 kwietnia dla odcinków bez tunelu, a dla fragmentu tunelowego - początek maja.
- Przeczytaj także: W końcu. Koniec kłótni o lewy kierunkowskaz na rondzie. Jest wyrok sądu
Tunel Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie najdłuższy w Polsce. I jedną z najtrudniejszych inwestycji w Europie
Inwestycja ta stanowi wyzwanie technologiczne. Tunel zostanie wydrążony przy użyciu nowoczesnej maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która najpierw drąży tunel, a następnie układa pierścień z żelbetowych elementów. Prezes Budimexu, Artur Popko w rozmowie z money.pl, wskazał na trudności związane z materiałem w podłożu rzeki, którym jest piasek. Jego parametry wymuszają wymianę przodu tarczy co ok. 400 m, dodatkowo prace wymagają specjalnych środków bezpieczeństwa, w tym komory dekompresyjnej, ze względu na wysokie ciśnienie przed tarczą TBM-u. Według prezesa Budimexu jest to jedna z najtrudniejszych inwestycji w całej Europie.
- Przeczytaj także: Takie są marże producentów samochodów. Numer 1 na jednym aucie zarabia więcej niż kosztuje BMW serii 7
Budowa tunelu pod Odrą jest tym bardziej skomplikowana, że musi omijać instalacje Grupy Azoty w Policach, co powoduje wydłużenie konstrukcji. Tunel będzie miał 15 m średnicy zewnętrznej i 60 cm grubości obudowy, zaplanowanych jest 19 przejść ewakuacyjnych, maksymalna jego głębokość wyniesie 51 m, a jezdnia będzie na maksymalnej głębokości 45 m. Projekt przewiduje również budowę dwóch nowych węzłów drogowych i rozbudowę istniejącego. 5-kilometrowy tunel będzie więc ciekawostką, którą będzie chciał się przejechać każdy kierowca tylko po to, by go zobaczyć na żywo. Drogowcy zakładają, że przejazd będzie możliwy w 2032 r., choć może się to zmienić.