• W AvtoWaz, firmie produkującej Łady wymieniają kierownictwo. Dawnych menedżerów Grupy Renault zastąpili Rosjanie
  • Szefem został były wicegubernator Sankt Petersburga, który przez kilka lat kierował także ministerstwem transportu w Rosji
  • Rosjanie zapowiadają nowe modele Łady opracowane na własnej platformie. Czy zatem firma sięgnie po technikę z czasów ZSRR?
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Łatwiej wymienić kadrę niż wznowić produkcję. W zakładach produkujących Łady wciąż trwa przerwa po wycofaniu się Grupy Renault z Rosji. Rosjanie jednak nie próżnują i zajmują się polityką kadrową. AvtoWaz (producent rosyjskich Ład) zyskał nowych szefów. W miejsce Nicolasa Maure (od 2018 r. pełnił obowiązki szefa AvtoWaz) pojawił się Maksym Juriewicz Sokołow, prawnik z Sankt Petersburga. Wybrano także nowego wiceprezesa ds. technicznych. Tureckiego menedżera Selcuk Kura zastąpił Jewgienij Szmelew (swoją karierę rozpoczął w zakładach produkujących Wołgi, by po latach prowadzić projekt rosyjskich limuzyn Aurus).

Maksym Juriewicz Sokołow - nowy prezes AvtoWaz Foto: AvtoWaz / Łada
Maksym Juriewicz Sokołow - nowy prezes AvtoWaz

Nowy prezes może poszczycić się niezłym doświadczeniem. W swoim CV chwali się nie tylko pracą w administracji Sankt Petersburga (m.in. jako wicegubernator), ale także na ministerialnym stanowisku. Przez siedem lat kierował bowiem ministerstwem transportu Federacji Rosyjskiej.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Nowa Łada bez poduszek powietrznych, ABS i ESP

Przed nowym prezesem spore wyzwania. Kluczowe jest wznowienie produkcji, gdyż obecnie trwa przestój w zakładach Łady. Sokołow zadeklarował, że taśmy produkcyjne ruszą już na początku czerwca, by stopniowo osiągnąć pełne moce. Otwartą kwestią pozostaje, jakie modele znów trafią do produkcji. Według rosyjskich mediów będzie to bardzo popularna w Rosji Łada Granta, którą poddano zabiegowi upraszczania wyposażenia. Pokazano już pierwszy egzemplarz z silnikiem spełniającym normę Euro-2 (zamiast Euro-5) oraz skromniejszym pakietem bezpieczeństwa (wycofano układy ABS i ESP, automatyczne wzywanie pomocy ERA-GLONASS oraz zrezygnowano z poduszek powietrznych).

Plany dotyczące Łady zdradził Denis Manturow, kierujący rosyjskim ministerstwem przemysłu i handlu - "AvtoVAZ będzie musiał wykonać dużo ciężkiej pracy w najbliższej przyszłości. Nowe produkty będą opracowywane na rosyjskich platformach, z wykorzystaniem rosyjskich kompetencji inżynieryjnych i przy maksymalnym zaangażowaniu rosyjskich dostawców komponentów — to fundamentalna decyzja”. Czy zatem Łada wróci do techniki z czasów ZSRR czy też sprosta zadaniu, by stworzyć zupełnie nową platformę? Jedno nie ulega wątpliwości. Łatwo i tanio nie będzie.