• Projekt przebudowy wygrała firma Meritum Projekt, która zaproponowała najniższą kwotę - 2 mln 435 tys. zł.
  • Razem z przebudową Alej Jerozolimskich, PKP odnowi tunel średnicowy, a także utworzy nową stację kolejową w okolicach ulicy Nowy Świat.
  • Aleje Jerozolimskie będą bardziej przyjazne dla pieszych. Będzie więcej drzew, ścieżki rowerowe, poszerzone przystanki tramwajowe i ułatwione przesiadki.
  • Przebudowa Alej Jerozolimskich to element planu Nowego Centrum Warszawy. Ma on zmienić centralną część miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przetarg wygrała firma Meritum Projekt. Zwycięzcę udało się wyłonić dopiero przy drugim konkursie. Za pierwszym razem wszystkie przesłane oferty były zbyt wysokie w stosunku do założonego budżetu. Firma, która odmieni Aleje Jerozolimskie, zaproponowała kwotę 2 mln 435 tys. zł. Jeśli nie będzie odwołań i umowa zostanie podpisana, wykonawca będzie miał 30 miesięcy na opracowanie dokumentacji.

Roboty będą ściśle koordynowane razem z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową, a także budowę stacji w okolicach ulicy Nowy Świat. Po zakończonych remontach PKP, zamiast odtwarzać stary wygląd Alej Jerozolimskich, zostaną one przebudowane. Zatem termin rozpoczęcia robót jest uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Dalsza część materiału pod podcastem

Co się zmieni?

Po przebudowie inny będzie podział ulicy, który ma być bardziej przyjazny pieszym. Zostaną poszerzone przystanki tramwajowe, które na tę chwilę mają po 2 metry szerokości, co w godzinach szczytu jest niewystarczające i może prowadzić do zahaczenia o jadący tramwaj. Poprawić ma się także wygoda przesiadek. Do tej pory były one utrudnione w centrum Warszawy szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Chodzi tu głównie o rondo Dmowskiego, gdzie piesi muszą się przemieszczać przejściami podziemnymi.

Jak już zdążyliśmy wspomnieć, powstanie także nowa stacja kolejowa Nowy Świat, która ma ułatwić przejście pasażerom kolejki. Do tej pory pieszy musi przejść do stacji Powiśle, która znajduje się w sporej odległości od przystanków na rondzie de Gaulle’a. Dodatkowo będą nowe przejścia dla pieszych. Zebry powstaną m.in. na wysokości ulic Pankiewicza i Brackiej czy przy stacji PKP Powiśle.

Ponadto zostaną poszerzone chodniki po obu stronach jezdni, a także powstaną ścieżki rowerowe. Na razie nie są one obecne w ścisłym centrum miasta. Pojawi się także dużo zieleni, ma być więcej drzew, które w upalne dni będą mogły ochronić pieszych od słońca. Dzięki temu zmniejszy się także ilość betonu, który wzmacnia efekt gorąca.

Przestrzeń dla pieszych w centrum Warszawy

Przebudowa Alej Jerozolimskich to element planu Nowego Centrum Warszawy. Ma on zmienić centralną część miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń.

W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, toczą się prace na tzw. placu Pięciu Rogów, rondzie Dmowskiego i na ul. Marszałkowskiej (powstają tu nowe przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, a do końca roku przybędzie też ponad setka nowych drzew). Zmieni się także ul. Chmielna i Krucza. Niebawem zostanie rozstrzygnięty konkurs dla rejonu Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).

Można się spodziewać, że w związku ze zmianami, zmniejszy się przestrzeń przeznaczona dla samochodów.

Ładowanie formularza...