Ciągłe zmiany prawa i mnóstwo często niejednoznacznych informacji dotyczących możliwości pełnego odliczania podatku VAT od zakupu pojazdów z homologacją ciężarową spowodowały ogromny chaos informacyjny wśród dealerów samochodowych, leasingodawców i przede wszystkim wśród samych klientów. I ten chaos jeszcze się nie skończył.

- Wielu klientów, którzy, aby wykorzystać możliwość zakupu auta za niższą o VAT cenę, zawarli umowę leasingu jeszcze w ubiegłym roku, nie jest świadomych, że to nie wystarczy, żeby z takiej ulgi podatkowej skorzystać. W celu uzyskania prawa do 100-proc. odliczenia VAT-u od samochodów z kratką konieczne jest zarejestrowanie umowy we właściwym dla klienta urzędzie skarbowym, najpóźniej do końca stycznia bieżącego roku - wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Rejestracji można dokonać listownie, nadając na adres urzędu listem poleconym przesyłkę z umową. Jednak najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest osobista wizyta leasingobiorcy w urzędzie skarbowym. W tym celu powinien on przygotować oryginał umowy leasingu wraz z ewentualnymi dokumentami uzupełniającymi i ich kopie - to z pewnością przyspieszy całą procedurę na miejscu.

Pojawiają się jednak wątpliwości w związku z opłata skarbową: czy rejestracja umowy leasingu podlega jej czy nie. - Według naszej wiedzy, zgłoszenie umowy leasingu w urzędzie jest zwolnione z opłat skarbowych. Jednak, aby mieć stuprocentową pewność, zgłoszenie poprzedźmy telefonem do właściwego urzędu skarbowego, który udzieli nam informacji, jak wygląda w tym zakresie praktyka - podpowiada Mariusz Włodarczyk.

Co więcej, leasingobiorca, aby być zupełnie pewnym uzyskania pełnego doliczenia powinien pamiętać jeszcze o jednym: w zawartej z firmą leasingową umowie nie mogą zostać dokonywane żadne zmiany, a w szczególności te, które dotyczą wartości pojazdu i wpływają na wysokość podatku VAT do odliczenia.

Chociaż teraz nie możemy już skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT od kratek, to z pewnością jeszcze o nich usłyszymy. - Decyzja Rady Unii Europejskiej jest czasowa, co oznacza, że najprawdopodobniej po 31 grudnia 2012 r., czyli po tym, jak przepisy przejściowe przestaną obowiązywać, auta z kratką ponownie staną się towarem numer jeden wśród inwestycji polskich firm - dodaje Mariusz Włodarczyk.