Włoska firma Fiat założyła w roku 2001 razem z chińską spółką Nanjing Auto of China wspólny zakład o nazwie Nanjing Fiat, który produkuje samochody na rynek chiński. Wspólne przedsięwzięcie nie spełniło jednak oczekiwania. W zeszłym roku wyprodukowano ok. 30 tys. samochodów, tak więc Fiat w odróżnieniu od swoich europejskich konkurentów nie odnosi większych sukcesów w zdobywaniu rynku chińskiego. O współpracę ubiega się teraz największy chiński producent Chery Automobile, który analizuje dokumenty spółki Nanjing Fiat. Fiatowi nie podoba się, że Nanjing Auto bardziej zależy na odrodzeniu marki MG niż na współpracy z Włochami.

Szef Fiatu Sergio Marchionne wyraził wątpliwości co do dalszej współpracy z Nanjing Auto, zwłaszcza że chiński producent rozpoczął niedawno własną produkcję dwóch nowych samochodów sportowych.

Z chińskim Chery Fiat ma już doświadczenia. W zeszłym roku firmy podpisały umowę na dostawę 100 tys. silników. Chodzi o benzynowe silniki 1,6 i 1,8 l nazwane ACTECO. Silniki o tej nazwie opracowało Chery we współpracy z austriacką firmą AVL List, która specjalizuje się w opracowaniu silników. Jednostki napędowe będą montowane w modelach Grande Punto i Linea oraz w nowym „tanim” Fiacie. Marchionne dodał, że nie przeszkadzało by mu poszerzenie współpracy z Chery o kolejne dziedziny branży samochodowej. O prowadzonych rozmowach z Fiatem poinformowało także Chery.

Chińską firmę Chery założono dopiero w roku 1997, ale już po dziesięciu latach egzystencji osiągnęła pozycję największego niezależnego producenta samochodów w Chinach. Chery chce zostać ogólnoświatowym producentem samochodów, a pierwszym krokiem w staraniach globalizacyjnych jest umowa z koncernem DaimlerChrysler o produkcji małego samochodu.