Chrysler Grand Voyager oferowany będzie w odmianach modelowych LX, Touring oraz Limited, a do sprzedaży na rynkach światowych wejdzie w pierwszymkwartale 2008 roku.

Nowością jest również automatyczna przekładnia sześciostopniowa, która dostępna będzie na rynkach międzynarodowych wraz z silnikiem benzynowym o pojemności 3,8 litra oraz turbodieslem o pojemności 2,8 litra.

Ale po kolei...

Unowocześniona stylizacja nadwozia

Stylizację karoserii nowego Grand Voyagera cechują czyste i staranne linie, sprzyjające poprawie własności aerodynamicznych oraz solidności wyglądu na drodze. Wiele akcentów stylistycznych pochodzi z Chryslera 300C – m.in. zbliżone proporcje powierzchni oszklonych do metalowych, wyraźniejsze nadkola, stylowe słupki nadwozia oraz liczne detalechromowane i dekoracyjne.

Wrażenie przestrzenności potęguje poszerzenie dachu o 152 mm, pochylenie linii okien bocznych oraz obniżenie i ‘wyciągnięcie’ na zewnątrz linii progów – aby lepiej współgrała z płaszczyzną kół. Samą linię dachu nieco obniżono wzorując się na proporcjach powierzchnimetalowych i oszklonych spotykanych w gamie 300C. Dzięki nowej stylistyce karoserii wygląd Grand Voyagera jest współczesny i dopracowany, a jego sylwetka może budzić podziw na drodze.

Do charakterystycznych form stylistycznych należy wyrazista, typowo chryslerowska krata chłodnicy z uskrzydlonym emblematem markowym, poczwórne reflektory oraz czyste i stylowa linia nadwozia. Elementy chromowane, jak dolna listwa okien bocznych,akcenty zderzaków, relingi dachowe oraz obudowy lusterek i klamki zewnętrzne podkreślają pozycję Grand Voyagera Limited w rodzinie Chryslera.

Nowy Chrysler Grand Voyager oferowany będzie w dziewięciu kolorach nadwozia: błękitnym Clearwater Blue Pearl Coat, szarym Mineral Gray Metallic, piaskowym Light Sandstone Metallic, srebrnym Bright Silver Metallic, niebieskim Modern Blue Pearl Coat, czerwonym Inferno Red Crystal Pearl Coat, czarnym Black Clear Coat i Brilliant Black Metallic oraz białym Stone White.

Funkcjonalne i nowoczesne wnętrze

Dziełem konstruktorów Chryslera jest niespotykany przedtem w tym segmencie pojazdów system aranżacji siedzeń i schowków Swivel‘n Go. Nadal jako wyposażenie seryjne nowego Grand Voyagera oferowany jest system Stow’n Go.

W systemie Swivel ‘n Go fotele drugiego rzędu obracają się do tyłu o 1800 umożliwiając bezpośrednią konwersację z pasażerami rzędu trzeciego, a pośrodku można wstawić podręczny stolik. W skład systemu wchodzą również kryte schowki podłogowe środkowegorzędu siedzeń oraz składane w proporcji 60/40 siedzenie tylne, które można złożyć w pojemniku podłogowym.

Obrotowe fotele środkowe są wygodnym rozwiązaniem dla juniorów zasiadających w fotelikach dziecięcych, a także dla osób dorosłych, dla których istotna jest łatwość wsiadania i wysiadania z pojazdu.

Podstawowym wyposażeniem samochodu Chrysler Grand Voyager jest w dalszym ciągu system siedzeń i schowków Stow ‘n Go. Jest to jedyny system składania drugiego i trzeciego rzędu siedzeń pod podłogę, pozwalający utworzyć pojemny furgon towarowy z siedmioosobowego wnętrza minivana w ciągu niecałych 30 sekund.

Oba systemy – Swivel ‘n Go oraz Stow ‘n Go można uzupełnić o nowatorski w tej klasie pojazdów układ składania tylnego rzędu siedzeń i czteropozycyjną regulację pochyleniaoparć – za jednym naciśnięciem wyłącznika.

Współczesne wnętrze wyróżnia połączenie elementów metalizowanych z drewnem wiązu Elm Burl i Medrona Burl na tablicy przyrządów i wewnętrznych płatach drzwi. Dolną część deski rozdzielczej i drzwi wykonano w barwie jasnobrązowej Light Shale a dla górnej − wybrać można kolor jasnoszary Medium Slate lub ciemniejszy Dark Slate. Wwersji LX przewidziano seryjne pokrycia siedzeń YES Essentials® w odcieniach Light Shale albo Medium Slate lub Dark Slate. Skórzana tapicerka Torino barwy Light Shale lub Dark Slate oferowana jest w opcji dla wersji Grand Voyager Touring. Pokrycia skórzane siedzeń Royale ze wstawkami zamszowymi Preferred Suede w kolorze Light Shale albo Dark Slate stanowią wyposażenie seryjne wersji Grand Voyager Limited.

Oświetlenie wnętrza pojazdu zaprojektowano na sposób bardzo przyjazny. Dostępny jako opcjapakiet światła rozproszonego emituje łagodną, zielonkawą poświatę wzdłuż konsoli sufitowej – nie zaprzątając uwagi kierowcy. Pasażerowie mogą korzystać z ruchomych, punktowych lampek LED do czytania, dodatkowo podświetlane są także kieszenie drzwi i progi drzwi.

Dwie potężne jednostki napędowe

Nabywca nowego Grand Voyagera ma do wyboru dwie jednostki napędowe: standardowy silnik benzynowy V-6 o pojemności 3,8 litra, rozwijający moc 142 kW (193 KM DIN) przy 5200 obr. / min. i moment obrotowy 305 Nm przy 4000 obr. / min. oraz turbodiesel o pojemności 2,8 litra, mocy 120 kW (163 KM DIN) przy 3800 obr. / min. i momencie obrotowym 360 Nm przy 1800 obr. / min.

W porównaniu z poprzednio stosowanym silnikiem o tej samej pojemności, turbodiesel 2.8 CRD odznacza się niższą o około 6 procent masą własną oraz wydłużoną trwałością zębatego paska rozrządu (do 140.000 km). Układ zasilania pracuje pod ciśnieniem roboczym 2000 bar i wyposażony jest we wtryskiwacze piezoelektryczne, podnoszące sprawność jego działania.

Stalowy, kuty wał korbowy posiada osiem przeciwciężarów – o cztery więcej niż poprzednio. Na obniżenie hałasów drgań i wibracji (NHV) wpływa również zastosowanie strukturalnej miski olejowej. Sprężarka VGT ma teraz elektroniczny, zamiast pneumatycznego siłownik kierownic, co powoduje przyspieszenie startu „na zimno” oraz szybszy wzrost obrotów z biegu jałowego – ograniczając efekt turbodziury i podwyższając moment obrotowy silnika zarówno w dolnym jak i górnym zakresie prędkości obrotowej.

Silnik benzynowy o pojemności 3,8 litra w układzie V-6 600 ma kadłub żeliwny i aluminiowe głowice cylindrów oraz sekwencyjny, wielopunktowy wtrysk paliwa. Ta niezwykle trwała jednostka była stale ulepszana i modernizowana w swej tradycyjnej roli jako podstawowy napęd benzynowy minivana.

Oba silniki współpracują z automatyczną przekładnią sześciostopniową, której wyższe przełożenie biegu pierwszego pozwala na lepsze przyspieszenia ze startu stojącego niż w przypadku skrzyń cztero- i pięciostopniowych. Z uwagi na jej ciaśniejsze zestopniowanie, prędkość obrotowa silnika zmienia się w mniejszym zakresie przy zmianie biegów – co zwiększa kulturę pracy zespołu napędowego i umożliwia bardziej odpowiedni dobór przełożenia do bieżącej sytuacji drogowej.

Znacznie cichsza i spokojniejsza jazda

Dzięki udoskonaleniom własności aerodynamicznych obniżono hałasy wywoływane przez opływ powietrza, a zwiększona sztywność strukturalna karoserii (zawierającej elementy ze stali o podwyższonej wytrzymałości i tłoczonych na gorąco) pozwoliła zmniejszyć poziom NVH (hałaśliwych wibracji i drgań).

Wyciszenie wnętrza jest zasługą zastosowania dodatkowych materiałów głuszących. Zwiększony komfort oraz stabilność jazdy nowy Grand Voyager zawdzięcza zmodyfikowanej osi tylnej w formie belki skrętnej, zawieszonej na sprężynach śrubowych oraz nowej architekturze przedniego napędu – które skutecznie ograniczają przedostawanie się hałasów drogowych i mechanicznych do przedziału pasażerskiego.

Redukcji hałasów aerodynamicznych służą także inne rozwiązania wprowadzone wnowych minivanach Chrysler i Dodge MY 2008. I tak na przykład – pałąki bagażnika dachowego zyskały bardziej opływowy kształt, nowa konstrukcja ramy drzwi poprawiła szczelność ich przylegania, a pióra wycieraczek „leżą” na szybie poniżej strumienia opływającego powietrza. Powiększone lusterka zewnętrzne są bardziej opływowe i zapewniają lepszą widoczność, a celem doskonalszej izolacji akustycznej powiększono grubość szyb w drzwiach bocznych.

Dążąc do ogólnego wyciszenia wnętrza zastosowano dodatkowe uszczelnienia i wypełniacze szczelin karoserii, izolacje akustyczne silnika oraz gniazd kolumn zawieszenia, a także ulepszone wykładziny dźwiękochłonne przegrody czołowej i deski rozdzielczej. Pogrubiono również wykładziny poddywanowe oraz uszczelniono profile progowe.

Ponad 30 nowych elementów wyposażenia

Chrysler Grand Voyager zyskał ponad 30 nowych rozwiązań wyposażenia – m.in. najnowocześniejsze zestawy multimedialne czy też jedyny w swym rodzaju system aranżacji wnętrza Swivel ‘n Go.

Innymi nowościami są też: boczne poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, rozproszone oświetlenie wnętrza, trójstrefowy system klimatyzacji i ogrzewania HVAC, 10-głośnikowy system audio Digital Signal Processing (DSP) 7.1 (cyfrowy surround sound), fotel kierowcy elektrycznie regulowany w 8-płaszczyznach, podgrzewane siedzenia pierwszego i drugiego rzędu (tkaninowe lub skórzane), jedno-przyciskowe, elektryczne składanie siedzeń tylnego rzędu wraz z regulacją pochylenia oparć, kamera podglądu drogi cofania ParkView® (element systemu MyGIG), elektryczna regulacja położenia pedałów, pięciopozycyjna, przesuwna i wyjmowana konsola podłogowa, boczne fotelowe poduszki powietrzne i... uchwyt na parasol.

Infotainment

Niespotykane wśród konkurencji nowego Grand Voyagera jest jego wyposażenie typu infotainment: pierwszy w pojeździe segmentu MPV zdwojony system DVD zdolny do obsługi nawet trzech źródeł dźwięku/obrazu jednocześnie; kombajn multimedialny MyGIG posiadający port USB, podwójne gniazdka Audio/Video, dysk twardy o pojemności 20 MB do przechowywania plików muzycznych i zdjęciowych;kamera podglądu drogi cofania ParkView (niezależnie od systemu nawigacji) – a więc możliwość informacjii rozrywki w trakcie nawet najdalszej podróży.

Nowy, zdwojony system DVD zdolny jest do odtwarzania trzech mediów jednocześnie. System składa się z dwóch podsufitowych wyświetlaczy LCD o przekątnej 8 cali (20,3 cm), jednopłytowego odtwarzacza DVD oraz pilota zdalnego sterowania. Podwójne gniazdka A/V oraz gniazdko prądowe 12V na słupku „C” pozwalają na podłączenie gier komputerowych bezpośrednio do sieci wewnętrznej pojazdu. Tak więc, gdy pasażerowie rzędu drugiego zajmują się grami – pasażerowie rzędu ostatniego mogą oglądać film DVD...

W skład systemu wchodzą również dwie pary pracujących w podczerwienibezprzewodowych słuchawek, dzięki którym korzystać można ze wspólnego lub oddzielnych źródeł audio: słuchać radia w jednym rzędzie albo słuchać i śledzić program z DVD w drugim.

System nawigacji wykorzystuje mapy zapisane na dysku twardym, które mogą być wyświetlane z perspektywy „lotu ptaka” również trójwymiarowo. Na twardym dysku są także przechowywane zbiory Punktów Zainteresowania (POI), jak stacje benzynowe, restauracje czy hotele – oraz kalkulacje tras przejazdu.

Wyposażeniem dostępnym opcjonalnie jest nowy system dźwiękowy z 11-kanałowym wzmacniaczem o łącznej mocy 506 Watt (11 x 46 Watt). System obejmuje trzy głośniki na tablicy przyrządów, dwa głośniki w drzwiach przednich, dwa głośniki w tylnych boczkach nadwozia, dwa głośniki w słupkach „D” oraz 8-calowy dwukanałowy, dwumagnesowy subwoofer.

System opiera się na cyfrowej technice przetwarzania dźwięku typu surround sound Digital Signal Processing (DSP) 7.1 i umożliwia odtwarzanie sygnału dwukanałowego w formacie wielokanałowym. Do jego zalet należy przekonująca przestrzenność dźwięku oraz szerokie pasmo przenoszenia i znakomita jakość reprodukcji.

Z uwagi na rozmieszczenie głośników w wielu miejscach pojazdu – system ten zapewnia zwielokrotnione wrażenia akustyczne w trakcie gier oraz odtwarzania CD i DVD lub innych mediów.

Do pokazywania dodatkowych informacji służy cyfrowy, interaktywny wyświetlacz Elektronicznego Centrum Informacyjnego EVIC,umieszczony w zestawie wskaźników. Korzystając z obszernego menu kierowca może personalizować ustawienia wielu funkcji, m.in. aktywować błysk świateł i sygnał dźwiękowy w momencie zdalnego zamykania i otwierania pojazdu przy pomocy pilota. EVIC umożliwia wyświetlanie kierunków stron świata kompasu, temperatury zewnętrznej, średniego zużycia paliwa, pozostałego zasięgu jazdy, dotychczasowego czasu podróży oraz wartości ciśnień powietrza w ogumieniu.

Zestaw głośnomówiący UConnect wykorzystuje bezprzewodową technologię Bluetooth®do aktywowanej komendami głosowymi komunikacji pomiędzy odpowiednim telefonem komórkowym a odbiornikiem w samochodzie. Możliwość rozmowy przez telefon bez odrywania rąk od kierownicy jest istotnym elementem podnoszącym swobodę ruchów kierowcy, a więc także jego bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy.

Bezpieczeństwo i zabezpieczenia

Nowy Chrysler Grand Voyager może poszczycić się najdłuższą listą standardowego i opcjonalnego wyposażenia wśród oferowanych dotąd minivanów tej marki.

Zalicza się dońm.in.: zaawansowana wielostopniowa poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna ‘niskiego ryzyka’ dla przedniego pasażera, boczne fotelowe poduszki powietrzne, oczne kurtynowe poduszki powietrzne dla trzech rzędów siedzeń (SABIC), ochronne profile kolanowe kierowcy i przedniego pasażera, system reakcji powypadkowej EARS, system wykrywania obecności przedniego pasażera na fotelu i czujnik wywrócenia się pojazdu (uruchamia SABIC) czujnik przeszkód ParkSense® i kamera podglądu drogi cofania ParkView®,system monitoringu ciśnienia w ogumieniu.

Na rynku polskim Chrysler Grand Voyager sprzedawany będzie z silnikiem 2.8 CRD.