Logo

Cięższy rynek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W tym roku rynek pojazdów użytkowych rozwija się bardzo prężnie. W pierwszym półroczu 2003 roku sprzedano ponad 15,1 tys.

samochodów użytkowych. W analogicznym okresie przed rokiem dostarczono odbiorcom 12,5 tys. pojazdów, czyli o blisko 18 proc. mniej. W br. najwięcej aut użytkowych kupiono w czerwcu - prawie 3 tys. egzemplarzy (rok temu o 700 mniej).Największy udział w rynku mają lekkie pojazdy dostawcze (zbudowane na podwoziach aut osobowych) - 22,7 proc. W tym segmencie liderem wśród producentów jest CitroĎn. Dalej plasują się samochody o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,8 tony. Stanowią one 17,5-proc. udział w rynku (w 2002 roku 20,5 proc.). Najcięższe pojazdy (powyżej 16 ton) zajmują 16 proc. rynku. Prym w tej klasie aut wiedzie Volvo Truck.Według Wojciecha Drzewieckiego, szefa firmy Samar, za rozwój rynku samochodów dostawczych w dużym stopniu odpowiada popyt konsumpcyjny. Wzrost sprzedaży w tym segmencie wyniósł 19 proc.W rozwoju rynku pojazdów ciężarowych, w szczególności tych najcięższych, duże znaczenie ma eksport polskich towarów za granicę. Ograniczone obecnie możliwości sprzedaży własnych produktów w Polsce wymusiły na wytwórcach konieczność poszukiwania nowych rynków zbytu, a to z kolei zwiększyło zapotrzebowanie na usługi transportowe. "Konkurencja zachodnich firm przewozowych oraz istniejące w niektórych krajach regulacje wymuszają na polskich przewoźnikach większą aktywność oraz konieczność odmłodzenia posiadanego parku, przyczyniając się tym samym do wzrostu sprzedaży" - podkreśla Drzewiecki. Uzyskany na koniec pierwszego półrocza wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych powyżej 16 ton wyniósł ponad 62 proc.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: