Jeśli o jakimś samochodzie można powiedzieć, że wyprzedził swoje czasy, to na pewno o tym. Swoim debiutem na salonie paryskim w 1955 roku Citroën DS wywołał prawdziwą sensację. Nazwane przez swoich rodaków déesse, czyli bogini, francuskie auto zachwycało niezwykłymi opływowymi kształtami, które w tamtych czasach musiały się wydawać jak przejęte ze statku kosmicznego. Jednak tym, co przeniosło je do historii motoryzacji było jego hydropneumatyczne zawieszenie, czyniące z Citroena DS-a najbardziej komfortowy samochód świata. Hydrauliczne układy sterowały hamulcami, sprzęgłem i wspomaganiem kierownicy.

Auto zasłynęło także doświetlającymi zakręty skrętnymi reflektorami, które pojawiły się w 1967 r. i stanowiły standardowe wyposażenie topowej wersji Pallas. Przez 20 lat wyprodukowano blisko 1,5 mln DS-ów w wariantach limuzyny, kombi, a nawet (najrzadszego) kabrioletu.

{ "uuid": "192edd73-141f-46f9-acce-fe07eecf874e", "caption": "Citroën DS 20", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzI7MDA_/ba88e06c36815b28f2c072588cd68c7f.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-12-19 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Adam Mikuła / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "name": "Adam Mikuła" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "ba88e06c36815b28f2c072588cd68c7f", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1280, "width": 1920, "bytes": 375458 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": null, "caption": { "main": "Citroen ds 20" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "name": "Adam Mikuła" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Citroën DS 20 Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Citroën DS 20

Samochód zachwycał laików i inspirował profesjonalistów. Jednym z nich jest Koreańczyk Sang Won Lee, który 45 lat po zakończeniu produkcji „bogini” stworzył na jej cześć projekt Citroën DS E Pallas. Dzisiejszy Citroen DS miałby oczywiście napęd elektryczny. Designer skupił się nie tylko na ogólnym kształcie nie dającej się z niczym pomylić sylwetki DS-a, lecz także na detalach, takich jak choćby tylne światła, będące zwieńczeniem kopuły dachu. Innymi szczegółami, na które zwraca uwagę Sang Won Lee są przednie światła i bogato chromowane elementy przodu nadwozia. No i te tylne koła schowane pod błotnikami jak w oryginalnym DS-ie!

Projekt Sanga Won Lee można traktować także jako sprzeciw wobec trendu pozbawionej emocji stylistyki samochodów elektrycznych. Czyż nie wspaniale byłoby móc zobaczyć na ulicy taki samochód?