Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Więcej awarii aut w 2023 r. według ADAC. W statystykach coraz więcej aut na prąd

Więcej awarii aut w 2023 r. według ADAC. W statystykach coraz więcej aut na prąd

ADAC podsumował ubiegły rok pod kątem liczby interwencji związanych z awariami samochodów. Do awarii dochodzi głównie przez niedopilnowanie elementu eksploatacyjnego. Co ciekawe, w raportach pojawia się coraz więcej elektryków. Dlaczego?

Laweta – zdjęcie ilustracyjne
Laweta – zdjęcie ilustracyjneŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Jeden z najstarszych niemieckich automobilklubów ADAC, który zajmuje się również pomocą drogową. Podsumował on cały 2023 r. pod względem liczby awarii i ich rodzajów.

Mobilne patrole drogowe pojechały w zeszłym roku do ponad 3 mln 531 tys. awarii. To oznacza, że średnio było 9647 interwencji dziennie, czyli więcej o 3,4 proc. niż w roku 2022. Jest ich jednak znacznie mniej niż jeszcze w latach 2015-2018, kiedy było ich nawet o 500 tys. więcej.

Auta nie jadą przez niedopatrzenie użytkowników

Według danych przedstawionych przez ADAC najczęstszą awarią aut był po prostu akumulator (44,1 proc.), zatem problem często był czysto eksploatacyjny. Inaczej jednak było z drugą najczęstszą awarią. Był nią silnik i układ sterowania silnikiem (22,8 proc.), a konkretniej głównie problemy z wtryskiem paliwa, zapłonem i czujnikami. Podium zamykają z kolei problemy z ładowaniem, rozrusznikiem i wszelkimi elementami układu elektrycznego i oświetlenia.

akumulator samochodowy
akumulator samochodowyŹródło: Auto Świat

Co ciekawe coraz więcej jest interwencji związanych z awarią samochodów elektrycznych. Wzrost jest skokowy, bowiem problemów z elektrykami, do których jechały mobilne patrole drogowe ADAC było o 50 proc. więcej niż w 2022 r. Zanotowano ich 30 tys. 009. Jak się jednak okazuje ponad połowa problemów z tymi pojazdami to także wina akumulatora rozruchowego. Warto pamiętać, że auta elektryczne również go mają i nie ma on nic wspólnego z dużym akumulatorem trakcyjnym. Zresztą ten sam problem miały hybrydy (64 proc. przypadków), których awarii zanotowano 43 tys. 565.

Dużo więcej awarii elektryków. Co się dzieje?

Skąd tak duży wzrost awarii elektryków? Z powodu ich coraz większej popularności. W Niemczech do końca 2023 r. zarejestrowano ponad 1 mln 400 tys. samochodów elektrycznych. Nie oznacza więc, że auta na prąd są bardziej awaryjne, tylko jest ich więcej.

Niemiecki automobilklub zaznacza też, że samochody hybrydowe są już na tyle długo na naszych drogach, że zaczynają się pojawiać poważniejsze problemy, niż tylko akumulatory rozruchowe i dotyczą one także silników spalinowych.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków