Nissan EV36Zero zostanie zbudowany obok fabryki marki w Sunderland. W hub Nissan zainwestował wspólnie z producentem akumulatorów, Envision AESC oraz Radą Miasta Sunderland. W ramach ekosystemu firma będzie produkować samochody elektryczne, pracować nad odnawialnymi źródłami energii oraz produkować akumulatory.

 Foto: Nissan

Do 423 mln funtów ma zostać zainwestowane w produkcję nowego, w pełni elektrycznego crossovera. Będzie on zbudowany na platformie CMF-EV. Nissan prognozuje się, że z taśm produkcyjnych będzie zjeżdżać rocznie ok. 100 tys. sztuk nowego modelu.

Partner Nissana, Envision AESC, w hubie EV36Zero zbuduje zaś nową gigafabrykę o pojemności 9 GWh, produkującą akumulatory.

Nissan EV36Zero Foto: Nissan
Nissan EV36Zero

Inwestycje te są nie do przecenienia dla brytyjskiego rządu. Brytyjska branża motoryzacyjna została znacząco osłabiona po wyjściu tego kraju z Unii Europejskiej, co zaowocowało np. decyzją o zamknięciu fabryki Hondy w Swindon. Koncern Stellantis, który jest m.in. właścicielem Fiata, także bierze pod uwagę wycofanie się z produkcji w tym kraju. Nissan i jego partnerzy mają zaś stworzyć 6,2 tys. miejsc pracy w koncernie i spółkach jego brytyjskich dostawców, w tym ponad 900 nowych stanowisk w samym Nissanie, po rozpoczęciu produkcji nowego crossovera, 4,5 tys. w brytyjskim łańcuchu dostaw, kolejnych 75 w obszarze badań i rozwoju oraz 750 miejsc pracy w nowym zakładzie Envision AESC.

W związku z wagą tego wydarzenia, w konferencji mu poświęconej, wziął udział także premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson, który tak skomentował inwestycję: "Ogłoszenie Nissana o budowie swojego całkowicie elektrycznego pojazdu nowej generacji w Sunderland, obok nowej gigafabryki z Envision AESC, jest ważnym głosem zaufania dla Wielkiej Brytanii i naszych wysoko wykwalifikowanych pracowników w regionie North East".