Podwyżki uderzają na wiosnę

Średnie ceny opon nałożone przez producentów zwiększyły się o około 15 proc. Jak wyjaśniają polscy importerzy podwyżka była konieczna. Zdrożała bowiem energia oraz surowce wykorzystywane przy produkcji opon.

Najtańszym źródłem zakupu nowego ogumienia są nadal sklepy internetowe. Jak wynika z zestawień porównywarki cenowej nokaut.pl, kupując opony w sieci można zaoszczędzić nawet 20 proc.

Wymieniać, czy nie wymieniać?

Dla tych, którzy nie korzystają z opon całorocznych, wiosna to czas zmiany ogumienia.

Nie należy się spieszyć z zamianą opon zimowych na letnie. Początek wiosny to czas, gdy niskie temperatury oraz lód na drogach są częste. Opony letnie sprawują się dobrze dopiero przy temperaturze wyższej niż 7 st. C.

Kiedy jednak nadejdzie już czas zmiany, koniecznie trzeba przyjrzeć się bieżnikowi. Braki w ogumieniu stanowią przyczynę 20,8 proc. wszystkich wypadków spowodowanych stanem technicznym pojazdu.

Perspektywa wyboru opon całorocznych kusi kierowców przede wszystkim wygodą.

Kompromisy…

Opony letnie i całoroczne różnią się rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem opony. Opona całoroczna ma więcej lamel (drobnych nacięć), co wpływa na lepszą przyczepność podczas jazdy po śniegu. W lecie zwiększona liczba lamel wpływa na utratę sztywności opony, co z kolei wpływa na pogorszenie przyczepności. Opona gorzej hamuje, ma gorszą trakcję na suchej i mokrej nawierzchni.

Mówiąc najkrócej, opony wielosezonowe to kompromis między oponami letnimi, a zimowymi, łączący cechy obu rodzajów opon.

Mieszanka gumy w oponie letniej sprawia, że w wyższych temperaturach jest ona twardsza niż ta zastosowana w oponie zimowej. Optymalnym zakresem dla opon letnich są temperatury od 7 do 40 stopni Celsjusza.

Dla "zimówki" z kolei charakterystyczne jest to, że przy temperaturze poniżej zera opona jest bardziej miękka, zachowuje elastyczność oraz ma lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż opona letnia. Najlepiej zachowuje się w temperaturach od plus 7 do minus 20 stopni Celsjusza.

Jak wiadomo, kompromisy mają to do siebie, że rezygnuje się z czegoś, kosztem czegoś innego. Tak samo jest w przypadku opon całorocznych. Kierowcy oszczędzają na czasie i pieniądzach, nie musząc pojawiać się dwa razy w roku u wulkanizatora. W przypadku nagłych opadów śniegu nie będą też stać w długich kolejkach przed punktem wymiany opon.

Plusy opon wielosezonowych

Opony wielosezonowe zostały opracowane z myślą o użytku całorocznym. Komplet wysokiej klasy opon uniwersalnych to na pewno lepsza inwestycja niż zakup dwóch kiepskiej jakości kompletów - zimowego i letniego.

Należy pamiętać, że w mieście rzadko spotykamy się z ciężkimi zimowymi warunkami. Do tego dochodzą niskie przebiegi, co dodatkowo wydłuża żywotność opon. Bezpieczniej zatem - jak wspominają znawcy tematu - korzystać przez 5 lat z opon wielosezonowych, niż przez 10 lat z dwóch kompletów kiepskich opon zimowych i letnich.

Jeżeli natomiast w perspektywie mamy zimowe wyprawy w góry lepiej zainwestować w dwa komplety opon.

Podstawową zaletą "wielosezonówek" jest przede wszystkim cena. To właśnie ona i marka opony według badania TNS Pentor decyduje o zakupie. Zaraz po nich, kierowcy patrzą na zrównoważenie cech opony w każdej z trzech kategorii - bezpieczeństwa, trwałości i oszczędności paliwa.

Kolejnym argumentem "za" jest wygoda. Kierowcy, którzy zdecydowali się jeździć na oponach wielosezonowych, wizytę w zakładzie wulkanizacyjnym mają na jakiś czas z głowy. Wystarczy systematycznie kontrolować ich stan techniczny, wyważenie i poziom ciśnienia.

Jeżeli więc będziemy poruszać się głównie w warunkach miejskich, a przebiegi naszego auta to około 6-7 tys. km rocznie, opony wielosezonowe mają w naszym przypadku rację bytu.

Zalety opon letnich

Opony letnie cechują się przede wszystkim znakomitymi osiągami. Tutaj przy projektowaniu nie było kompromisów. Dostosowane są do konkretnej pory roku, do konkretnych warunków. Projektanci mogli się więc skupić na jak najlepszym dostosowaniu parametrów.

Zaletami opon letnich będzie więc bardzo dobra przyczepność podczas upałów, mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie mniejsze spalanie.

Opony letnie ze względu na swoja sezonowość zużywają się wolniej (opony wielosezonowe najczęściej latem ulegają zniszczeniu).

Właściciele samochodów wyższej klasy o dużej pojemności silnika powinni wiedzieć, że wymaganiom ich pojazdów mogą sprostać wyłącznie opony sezonowe.

Jeżeli więc przebiegi samochodu są wyższe niż 8-10 tys. km rocznie, a trasy przebiegają w trybie mieszanym (miasto-trasa) lepiej zainwestować w dwa komplety opon (zimowe i letnie)

Trzeba jednak pamiętać o tym, że opona całoroczna nie zachowuje się w warunkach letnich tak samo jak opona letnia. Podobnie zimą - nie ma takich właściwości jak opona zimowa.

Wybór opon jest jednym z najistotniejszych przed jakim stają właściciele aut. Generalnie za oponami wielosezonowymi przemawia wygoda i oszczędność finansowa. Warto bowiem pamiętać, że wbrew pozorom dobre opony całoroczne renomowanej firmy lepiej sprawdzą się latem i zimą, niż najtańsze opony sezonowe.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że opony wielosezonowe nie są dedykowane wszystkim kierowcom. Oszczędność może pojawić się w portfelu, jednak cena za nią może być niewspółmierna.