Andreas Renschler, członek zarządu firmy Daimler AG i dyrektor departamentu Daimler Trucks, wraz ze swoimi współpracownikami: dr Michaelem Dostalem, odpowiedzialnym za produkcję układów napędowych i inżynierię produkcji, oraz Chrisem Pattersonem, odpowiedzialnym za region NAFTA i rozwój marek Freightliner, Sterling, Western Star oraz Thomas Built Buses, zaprezentowali w Detroit (stan Michigan, USA) nową rodzinę silników o nazwie Heavy-Duty Engine Platform (HDEP).

- Nowa rodzina wysokowydajnych silników, opracowanych wspólnie przez specjalistów z Niemiec, Japonii i USA, to ważny krok w realizacji naszej globalnej strategii modułowej – powiedział Andreas Renschler podczas prezentacji. „W ramach programu Global Excellence, nastawionego na osiąganie najwyższej jakości, w przyszłości będziemy coraz częściej stosować wspólne komponenty, a nawet całe moduły, w pojazdach wszystkich naszych marek. Dzięki temu w długim terminie osiągniemy znaczące korzyści skali i umocnimy pozycję lidera na rynkach globalnych.

Celem Daimler AG jest zastąpienie we wszystkich markach na świecie istniejących obecnie ośmiu rodzin silników - trzema. W pierwszej fazie obecne cztery grupy wysokowydajnych silników zostaną zastąpione globalną platformą HDEP. Od 2002 r. w rozwój HDEP zainwestowano już 1,5 mld USD.

Dzięki zastosowaniu 90 proc. wspólnych komponentów, w przyszłości możliwe będzie osiągnięcie znacznych oszczędności kosztowych wynikających ze wspólnego opracowywania rozwiązań i zarządzania seriami produkcyjnymi, globalnie skoordynowanej produkcji silników oraz ekonomii skali. Docelowo, w średnim lub długim terminie, planuje się produkcję 200.000 sztuk rocznie. Silniki te będą budowane w Niemczech, Japonii i USA, i będą dostępne w trzech pojemnościach: 12,8 litrów, 14,8 litrów i 15,6 litrów.

Po wprowadzeniu silnika Detroit Diesel DD15 do sprzedaży, HDEP zostanie zastosowana przez Mitsubishi Fuso, a następnie także przez Mercedes-Benz.

Ze względu na długie cykle budowania pojazdów użytkowych, debiuty rynkowe zaplanowano tak, by odbywały się równolegle ze zmianą modeli poszczególnych produktów i marek. Stąd po raz pierwszy na świecie silniki HDEP będą montowane w najnowszej wersji ciężarówki Freightliner Cascadia, a w późniejszym czasie także w czterech innych markach Daimler Trucks.

Dzięki zastosowaniu połączenia systemu recyrkulacji spalin i filtra cząstek, DD15 spełnia wszystkie normy emisyjne EPA‘07obowiązujące w USA i wpasowuje się w potrzeby klientów z tego regionu. Ten sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności ponad 14,8 litrów został zaprojektowany tak, by zapewnić jego pełną zgodność także z normami EPA 2010 oraz wszelkimi przyszłymi wymogami dotyczącymi redukcji emisji spalin.

Oprócz wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, silnik DD15 gwarantuje niższe zużycie paliwa, niższe koszty utrzymania, niezawodność i długi okres bezawaryjnej pracy. Twórcy silników HDEP poddali je intensywnym testom w USA, Niemczech i Japonii, zarówno na platformach testowych, jak i w terenie, pokonując ponad 3,5 mln mil dróg. W ten sposób Daimler Trucks zyskuje pewność, że jej klienci mogą w pełni polegać na sprawdzonej jakości wysokowydajnych silników Detroit Diesel.

Silnik DD15 zadebiutuje w ciężarówkach Freightliner Cascadia w drugim kwartale 2008 r. Produkcja na rynek amerykański będzie odbywać się w fabryce Detroit Diesel w Redford w stanie Michigan.