Premiera nowej hybrydowej Toyoty odbyła się na salonie samochodowym w Detroit. Trzecia generacja, którą przedstawiono jako model na rok 2010, według producenta jest mocniejsza, oszczędniejsza, cichsza i przestronniejsza.
Projektując nowy model konstruktorzy Toyoty skupili się na dokładnym zestrojeniu znanych systemów z dużą ilością nowej techniki. Samochód produkowany będzie przy użyciu procesów, których celem jest obniżenie poziomu zanieczyszczenia środowiska naturalnego w całym cyklu życia auta, od produkcji przez codzienną eksploatację po końcową likwidację.
Układ hybrydowy
Nowa Toyota Prius napędzana jest 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l z systemem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Moc silnika w wersji dla rynku amerykańskiego wynosi 73 kW (99 KM) przy 5200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 4000 obr./min przekazywany jest poprzez bezstopniową skrzynię biegów na przednie koła. Benzynowa jednostka wspierana jest symetrycznym silnikiem elektrycznym z permanentnym magnesem oferującym 60 kW (82 KM) mocy i 207 Nm momentu obrotowego. Moc całkowita całego układu wynosi 100 kW (136 KM). Dzięki temu możliwe jest przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 9,8 s, czyli o ponad sekundę szybciej niż dotychczas.
Silnik elektryczny na razie czerpie energię z baterii NiMH. Nowe akumulatory Li-Ion powinny się pojawić w roku 2010, najpierw w samochodach dla flotowej klienteli. Dopiero od roku 2012 nowe baterie, które powinny zasadniczo zwiększyć możliwości czysto elektrycznej eksploatacji auta, dostępne będą w samochodach dla zwykłych klientów.
Toyota Prius może czerpać siłę napędową wyłącznie z jednostki spalinowej albo tylko z silnika elektrycznego, możliwe jest również połączenie obu napędów. Opatentowany system Hybrid Synergy Drive jest w 90 procentach zupełnie nowy. Dzięki temu zużycie paliwa powinno spaść poniżej pięciu litrów - Toyota na razie podaje nieoficjalną wartość 4,7 l/100 km (dane według amerykańskiej metodyki EPA, które nie można bezpośrednio porównywać do danych europejskich). Układ napędowy jest lżejszy o ok. 20 % w porównaniu do poprzedniego modelu i obniża straty momentu obrotowego. Prius otrzymał również nowy system rekuperacji energii podczas hamowania, w którym przede wszystkim zoptymalizowano jednostkę sterującą. W wnętrzu znajdziemy wielofunkcyjny wyświetlacz wskazujący zużycie paliwa i przepływ energii. Kierowcę informuje o działaniu układu napędowego i podpowiada mu, jak poprawić oszczędność eksploatacji.
Nowy Prius oferuje kierowcy możliwość wyboru z trzech trybów jazdy. Pierwszym jest EV-Drive, który umożliwia jazdę wyłącznie na napęd elektryczny na odległość ok. 1,6 km. Kolejnym trybem jest bardziej sportowy Power, wtedy przepustnica czulej reaguje na polecenia pedału gazu. Ostatnim jest Eco, który pomaga kierowcy osiągać maksymalną oszczędność paliwa.
Technika i design
Rozstaw osi nie zmienił się (nadal 2700 mm), ale Prius III zbudowano na nowej platformie podwoziowej. Zawieszenie kół, podobnie jak w poprzedniej generacji, wykorzystuje kolumny przedniej osi oraz wahacze podłużne z belką skrętną, doszło jednak do ulepszenia właściwości jezdnych. Wszystkie koła otrzymały tarcze hamulcowe, podczas gdy obecna generacja z tyłu posiadała bębny. W konstrukcji auta w dużej mierze wykorzystano aluminium, z którego wykonano maskę silnika, klapę bagażnika, zawieszenie przednich kół oraz zaciski hamulcowe. Progi, środkowe słupki czy wzmocnienia dachu wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Do obniżenia hałasu przyczyniła się większa sztywność nadwozia i lepsza izolacja akustyczna.
Konstruktorzy zachowali sylwetkę auta w kształcie klina. Wysokość nie zmieniła się (1491 mm), ale zmienione profilowanie podsufitki zapewnia podróżnym jadącym z tyłu więcej miejsca nad głowami. Długość całkowita auta wydłużyła się o 10 mm do 4460 mm. Optymalizacja kształtów i ulepszona obudowa podwozia wpłynęły na obniżenie współczynnika oporu powietrza do 0,25. Nowa Toyota Prius będzie więc jednym z samochodów z najbardziej opływowym nadwoziem.
Zwiększył się również bagażnik, więcej miejsca mają również podróżujący z tyłu, a to zwłaszcza dzięki nowemu profilowaniu tylnej części przednich foteli. Pod lewarkiem przekładni znalazło się miejsce na praktyczny schowek. Jeśli kierowca naciśnie na kierownicy przycisk zestawu audio lub systemu multimedialnego, symbol wybranej funkcji pojawi się na wyświetlaczu przed nim. Toyota nazywa ten system Touch Tracer (monitoring poleceń).
Bezpieczeństwo i wyposażenie
We wnętrzu zastosowano ekologiczne tworzywa, które użyto na tapicerce siedzeń, panelach deski rozdzielczej, wewnętrznych i zewnętrznych listwach progowych i na pokrywie silnika. Przyczyniają się one do obniżania emisji CO2, a zarazem zmniejszają uzależnienie od ropy, gdyż wykonane są na bazie roślinnej.
Częścią wyposażenia seryjnego są przednie, kurtynowe i boczne poduszki kolanowe, a dodatkowo pod kierownicą schowany jest airbag kolanowy. Oba przednie fotele otrzymały aktywne zagłówki minimalizujące ryzyko obrażeń kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu. System bezpieczeństwa Toyoty (SSS - Star Safety System) obejmuje ABS, system elektronicznego podziału siły hamowania (EBD), asystent hamowania (BA), system kontroli trakcji (TRAC) oraz system stabilizacji toru jazdy (VSC). Za dopłatą dostępny będzie aktywny tempomat z systemem utrzymywania na wybranym pasie jezdni (LKA), który zabrania kierowcy nieumyślnie opuścić wybrany tor. Zamówić będzie można także system pre-crash, który w przypadku niebezpieczeństwanapina pasy bezpieczeństwa, zwiększa działanie hamulców i w ten sposób obniża ryzyko kolizji. W samochodzie znajdziemy również zmodyfikowany inteligentny system parkowania (IPA).
Lista wyposażenia opcjonalnego dodatkowo obejmuje wychylane okno dachowe z bateriami słonecznymi, napędzającymi system wentylacji. Światła mijania i hamowania wykorzystują diody świetlne.
Nowy Prius stoi na 15-calowych kołach z oponami 195/65 R 15, ale opcjonalnie dostępne są nawet 17-calowe alufelgi z oponami 215/45 R 17.
Cena nowości oznajmiona zostanie na końcu wiosny, na krótko przed wprowadzeniem auta na rynek amerykański. Kiedy nowy Prius pojawi się w Europie na razie nie wiadomo.