Auto Świat Wiadomości Aktualności Donald Trump zapowiedział nowe cła na samochody. To byłby czarny dzień dla Hyundaia i Toyoty

Donald Trump zapowiedział nowe cła na samochody. To byłby czarny dzień dla Hyundaia i Toyoty

Donald Trump zapowiedział, a raczej napomknął o nowych taryfach celnych, które mają być nałożone na samochody sprowadzane do USA. Cła miałyby obowiązywać od 2 kwietnia 2025 r. Nowa zapowiedź uderza przede wszystkim w Japonię i Koreę Południową, ale też w producentów z Europy. W 2024 r. blisko połowa samochodów sprzedawanych w USA pochodziła z importu.

Statek z samochodami – zdjęcie ilustracyjne
Statek z samochodami – zdjęcie ilustracyjneBYD
  • W ubiegłym roku rekordowy był import samochodów do USA z Korei Południowej
  • Eksport samochodów z Japonii do USA w ostatnich latach malał, ale wciąż jest mowa o milionach pojazdów
  • Krajem, z którego do USA przyjeżdża najwięcej samochodów, jest Meksyk, ale cła na import dóbr z tego kraju to osobny rozdział polityki Donalda Trumpa

W 2024 r. z Korei Południowej przypłynęło do USA 1 mln 370 tys. samochodów, z czego blisko 630 tys. to pojazdy marki Hyundai, 407 tys. to auta koncernu GM, a blisko 336 tys. to samochody marki Kia. Import pojazdów z Korei systematycznie rósł w ostatnich latach. Stawka celna w przypadku aut osobowych wynosiła zero.

Przeczytaj także: Pertyn: To co dzieje się wokół Tesli, to podstęp. Lud kupuje te kuriozalne argumenty

Poza USA produkują także amerykańscy producenci

Warto zwrócić przy tym uwagę na amerykański koncern GM, który zainwestował w Korei Południowej miliardy dolarów i jest w tym kraju największym inwestorem zagranicznym. Koncern produkuje w Korei samochody marek Chevrolet oraz Buick.

Z Japonii przypłynęło do USA w 2024 r. 1 mln 310 tys. pojazdów, co stanowi 8,2 proc. wszystkich pojazdów sprzedanych w tym okresie w USA. Pojazdy z Japonii są aktualnie obłożone symbolicznym cłem w wysokości 2,5 proc.

25 proc. na towary z Meksyku? "To niesprawiedliwe"

Jeśli chodzi o Meksyk (tu sprawa ceł w wysokości 25 proc. pozostaje chwilowo zawieszona), to państwo to stało się w ostatnich latach jednym z największym krajów na świecie pod względem produkcji samochodów. Tu swoje fabryki mają: Ford, GM, BMW, Volkswagen, Kia, Mazda, Toyota i inni. W ostatnich dniach pojawiły się komentarze, że wejście w życie 25-procentowych ceł na import towarów z Meksyku stworzy eldorado dla producentów z Korei Południowej i Japonii.

Cła na import wszystkich samochodów (a więc też płynących do USA z Japonii i Korei) wyrównałyby szanse producentów na amerykańskim rynku, ale bez wątpienia przyczyniłyby się do wzrostu cen.

Produkują też w USA, ale mniej

Producenci samochodów, którzy sprzedają w USA samochody pochodzące z importu, produkują też na miejscu, ale są to często niewielkie liczby. Jeśli chodzi o koncern Hyundai-Kia, to w USA wytwarza on ok. 35 proc. sprzedawanych w tym kraju pojazdów, w przypadku VW ponad 80 proc. pojazdów sprzedawanych w USA pochodzi z importu.

Na razie nie ma szczegółów dotyczących wysokości taryf celnych na samochody, które miałyby obowiązywać w USA od 2 kwietnia 2025 r.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków