- W ubiegłym roku rekordowy był import samochodów do USA z Korei Południowej
- Eksport samochodów z Japonii do USA w ostatnich latach malał, ale wciąż jest mowa o milionach pojazdów
- Krajem, z którego do USA przyjeżdża najwięcej samochodów, jest Meksyk, ale cła na import dóbr z tego kraju to osobny rozdział polityki Donalda Trumpa
W 2024 r. z Korei Południowej przypłynęło do USA 1 mln 370 tys. samochodów, z czego blisko 630 tys. to pojazdy marki Hyundai, 407 tys. to auta koncernu GM, a blisko 336 tys. to samochody marki Kia. Import pojazdów z Korei systematycznie rósł w ostatnich latach. Stawka celna w przypadku aut osobowych wynosiła zero.
Przeczytaj także: Pertyn: To co dzieje się wokół Tesli, to podstęp. Lud kupuje te kuriozalne argumenty
Poza USA produkują także amerykańscy producenci
Warto zwrócić przy tym uwagę na amerykański koncern GM, który zainwestował w Korei Południowej miliardy dolarów i jest w tym kraju największym inwestorem zagranicznym. Koncern produkuje w Korei samochody marek Chevrolet oraz Buick.
Z Japonii przypłynęło do USA w 2024 r. 1 mln 310 tys. pojazdów, co stanowi 8,2 proc. wszystkich pojazdów sprzedanych w tym okresie w USA. Pojazdy z Japonii są aktualnie obłożone symbolicznym cłem w wysokości 2,5 proc.
25 proc. na towary z Meksyku? "To niesprawiedliwe"
Jeśli chodzi o Meksyk (tu sprawa ceł w wysokości 25 proc. pozostaje chwilowo zawieszona), to państwo to stało się w ostatnich latach jednym z największym krajów na świecie pod względem produkcji samochodów. Tu swoje fabryki mają: Ford, GM, BMW, Volkswagen, Kia, Mazda, Toyota i inni. W ostatnich dniach pojawiły się komentarze, że wejście w życie 25-procentowych ceł na import towarów z Meksyku stworzy eldorado dla producentów z Korei Południowej i Japonii.
Cła na import wszystkich samochodów (a więc też płynących do USA z Japonii i Korei) wyrównałyby szanse producentów na amerykańskim rynku, ale bez wątpienia przyczyniłyby się do wzrostu cen.
Produkują też w USA, ale mniej
Producenci samochodów, którzy sprzedają w USA samochody pochodzące z importu, produkują też na miejscu, ale są to często niewielkie liczby. Jeśli chodzi o koncern Hyundai-Kia, to w USA wytwarza on ok. 35 proc. sprzedawanych w tym kraju pojazdów, w przypadku VW ponad 80 proc. pojazdów sprzedawanych w USA pochodzi z importu.
Na razie nie ma szczegółów dotyczących wysokości taryf celnych na samochody, które miałyby obowiązywać w USA od 2 kwietnia 2025 r.