REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Miliardowe dopłaty do elektrycznych rowerów bagażowych

Miliardowe dopłaty do elektrycznych rowerów bagażowych

W czasie kiedy w Polsce powoli zaczyna działać program rządowych dopłat do aut elektrycznych, u naszych zachodnich sąsiadów trwają prace nad gigantycznym programem dofinansowania elektrycznych rowerów bagażowych. Pieniędzy ma być na to więcej, niż w naszym kraju przewidziano na program „Mój elektryk”. Ponad 9 razy więcej!

Rowery bagażowe – ekologiczny środek transportu?
Auto Bild
Rowery bagażowe – ekologiczny środek transportu?
  • Już teraz niemieckie firmy i samorządy mogą dostać dofinansowanie do zakupu rowerów elektrycznych do celów służbowych
  • Nowe projekty przygotowane przez Partię Zielonych przewidują, że w przyszłości z dopłat będą mogły korzystać też osoby fizyczne kupujące rowery do celów prywatnych
  • Planowany budżet programu to miliard euro, czyli 4,6 miliarda złotych
  • Autorzy projektu argumentują, że chodzi o równouprawnienie – do tej pory z programów wspierania ekologicznej mobilności korzystać mogli tylko kierowcy, a osoby niemające prawa jazdy były poszkodowane

Kiedy latem polski rząd ogłosił program dopłat do aut elektrycznych, chwalono się wysokością przeznaczonych na ten cel środków. Pół miliarda złotych – to brzmi rzeczywiście nieźle. Na tle niemieckiego programu wsparcia zakupów aut elektrycznych to jednak grosze – tamtejszy budżet na dofinansowanie zakupów aut elektrycznych to równowartość niemal 19 miliardów złotych, a wnioski o dofinansowanie złożyło już ponad 300 tys. osób fizycznych, niemal 400 tys. wniosków pochodzi od firm. Na dopłatach do aut elektrycznych Niemcy jednak nie poprzestają. Innym sposobem na zmniejszenie uciążliwości związanych z transportem jest w Niemczech dofinansowanie do zakupu lub leasingu rowerów wykorzystywanych do celów służbowych. W tej chwili na dofinansowanie zakupu rowerów liczyć mogą firmy, samorządy i organizacje, ale trwają prace nad projektami, które mają rozszerzyć listę potencjalnych beneficjentów.

Dopłaty dla wszystkich – żeby było ekologicznie i sprawiedliwie

Mowa jest o dofinansowaniu zakupu nawet miliona rowerów bagażowych w wysokości nawet do 1000 euro za sztukę. To oznacza, że budżet programu dofinansowania rowerów elektrycznych będzie jakieś 9 razy wyższy od budżetu programu „Mój elektryk”. Autorzy tych planów, politycy Partii Zielonych, twierdzą, że dotychczasowy system polegający udzielaniu dotacji w wysokości 6 tys. euro do zakupu auta elektrycznego był skrajnie niesprawiedliwy, bo mogli korzystać z niego wyłącznie kierowcy, z kolei z dofinansowania do zakupu ekologicznych rowerów korzystały tylko firmy i organizacje.

Teraz dopłaty do rowerów bagażowych mają być dostępne także dla osób fizycznych, a ekologiczne pojazdy mają służyć nie tylko kurierom czy rzemieślnikom, ale też np. rodzinom, np. do codziennych zakupów. Powstaje pytanie, jakie będą wymagania wobec dotowanych rowerów – teraz w przypadku rowerów bagażowych niemieckie władze wymagają, żeby miały one ładowność na poziomie co najmniej 150 kg i bagażnik mieszczący ładunek o objętości 1 metra sześciennego, nie były przeznaczone do przewożenia pasażerów ani do prowadzenia sprzedaży obwoźnej. Moc silnika elektrycznego ograniczono do 250 watów, czyli do poziomu, przy którym nie jest wymagane prawo jazdy.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: