W trzecim podejściu do wyłonienia wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ostatni fragment trasy Via Carpatia na Podkarpaciu, zgłosiło się sześć podmiotów. W pierwszym postępowaniu, które miało miejsce prawie rok temu (6 maja 2022 r.), chętnych było ośmiu wykonawców. Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rozrzut cenowy wyniósł wtedy 60 proc. W obecnym otwarciu ofert ten zmniejszył się do 20 proc.

Droga S19 Lutcza — Domaradz Foto: GDDKiA
Droga S19 Lutcza — Domaradz

Począwszy od pierwszego otwarcia, budżet zaplanowany na realizację tej inwestycji wynosi 1 mld 216 mln 101 tys. zł. Jak wyjaśnia GDDKiA w poprzednich dwóch przetargach (drugie otwarcie miało miejsce 23 września 2022 r.) potencjalni wykonawcy nie tylko przekroczyli kosztorys, lecz także zanotowano duże różnice pomiędzy wysokościami ofert w stosunku do założonego kosztorysu — te sięgały od 111 do aż 176 proc. Obecnie zakres cenowy wynosi od 114 do 136 proc. W ocenie generalnej dyrekcji wskazuje to na stabilizację rynku budowlanego.

Zestawienie ofert:

  • konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) — 1 mld 384 mln 471 tys. 942 zł i 35 gr.;
  • Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret — 1 mld 416 mln 239 tys. 220 zł;
  • Stecol — 1 mld 447 mln 965 tys. 622 zł i 95 gr.;
  • konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) — 1 mld 489 mln 683 tys. 602 zł i 63 gr.;
  • PORR — 1 mld 514 mln 915 tys. 277 zł i 57 gr.;
  • China Road and Bridge Corporation — 1 mld 649 mln 445 tys. 047 zł i 61 gr.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Odcinek szlaku Via Carpatia, który ma zostać wybudowany, będzie miał 6,4 km i od strony realizacyjnej będzie skomplikowanym i wymagającym dla wykonawcy, ale jednym z ciekawszych pod względem widokowym dla podróżnych. Na trasę złożą się dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym. Docelowo na tym odcinku będzie funkcjonował węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą nr 886.

Wykonawca będzie miał do wybudowania również obiekty inżynierskie. Największe wyzwanie to budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, który będzie miał ok. 990 m długości. Ponadto powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt i szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.

Zgodnie z planem prace projektowe i roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy.