Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > To już trzecie podejście do budowy fragmentu S19 Via Carpatia. Wykonawcy jak nie było, tak nie ma

To już trzecie podejście do budowy fragmentu S19 Via Carpatia. Wykonawcy jak nie było, tak nie ma

Niemal rok od pierwszego przetargu, który miał wyłonić wykonawcę 6-kilometrowego odcinka drogi S19 pomiędzy Lutczą i Domaradzem, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poznała oferty chętnych w trzecim już podejściu do jego wyłonienia. Tym razem o zwycięstwo walczy sześć podmiotów. Szansa na pozytywne zakończenie jest większa niż dotychczas, bo wszystko wskazuje na stabilizacyjny trend na rynku.

S19 Domaradz — Lutcza
S19 Domaradz — LutczaŹródło: GDDKiA

W trzecim podejściu do wyłonienia wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ostatni fragment trasy Via Carpatia na Podkarpaciu, zgłosiło się sześć podmiotów. W pierwszym postępowaniu, które miało miejsce prawie rok temu (6 maja 2022 r.), chętnych było ośmiu wykonawców. Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rozrzut cenowy wyniósł wtedy 60 proc. W obecnym otwarciu ofert ten zmniejszył się do 20 proc.

Droga S19 Lutcza — Domaradz
Droga S19 Lutcza — DomaradzŹródło: GDDKiA

Począwszy od pierwszego otwarcia, budżet zaplanowany na realizację tej inwestycji wynosi 1 mld 216 mln 101 tys. zł. Jak wyjaśnia GDDKiA w poprzednich dwóch przetargach (drugie otwarcie miało miejsce 23 września 2022 r.) potencjalni wykonawcy nie tylko przekroczyli kosztorys, lecz także zanotowano duże różnice pomiędzy wysokościami ofert w stosunku do założonego kosztorysu — te sięgały od 111 do aż 176 proc. Obecnie zakres cenowy wynosi od 114 do 136 proc. W ocenie generalnej dyrekcji wskazuje to na stabilizację rynku budowlanego.

Zestawienie ofert:

  • konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) — 1 mld 384 mln 471 tys. 942 zł i 35 gr.;
  • Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret — 1 mld 416 mln 239 tys. 220 zł;
  • Stecol — 1 mld 447 mln 965 tys. 622 zł i 95 gr.;
  • konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) — 1 mld 489 mln 683 tys. 602 zł i 63 gr.;
  • PORR — 1 mld 514 mln 915 tys. 277 zł i 57 gr.;
  • China Road and Bridge Corporation — 1 mld 649 mln 445 tys. 047 zł i 61 gr.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Odcinek szlaku Via Carpatia, który ma zostać wybudowany, będzie miał 6,4 km i od strony realizacyjnej będzie skomplikowanym i wymagającym dla wykonawcy, ale jednym z ciekawszych pod względem widokowym dla podróżnych. Na trasę złożą się dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym. Docelowo na tym odcinku będzie funkcjonował węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą nr 886.

Wykonawca będzie miał do wybudowania również obiekty inżynierskie. Największe wyzwanie to budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, który będzie miał ok. 990 m długości. Ponadto powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt i szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.

Zgodnie z planem prace projektowe i roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków