Ekspresowa "siódemka" ostatnimi laty mocno się wydłużyła, jednak nadal kilka jej ważnych odcinków jest w budowie lub dopiero w przygotowaniu. Sprawdzamy aktualny stan realizacji.

Zobacz też: To będzie najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce

Obecnie funkcjonują trzy długie fragmenty S7 — z Gdańska do Płońska, z Warszawy do Miechowa i z Myślenic do Rabki-Zdrój. Docelowo cała trasa ma mieć długość ok. 750 km.

Droga S7 Foto: GDDKiA
Droga S7

Droga S7 - początki jeszcze w PRL-u

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że pierwsze odcinki ekspresowej drogi pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem powstawały w czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Np. w 1984 r. oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Kielc jako część planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa (w 2013 r. ukończono jej rozbudowę do parametrów ekspresówki).

Funkcjonowały ponadto dwujezdniowe trasy wylotowe z Warszawy w kierunku północnym i południowym. W 1990 r. udostępniono kierowcom pierwszą jezdnię odcinka koło Zakroczymia i Czosnowa z mostem na Wiśle, drugą nitkę ukończono dwa lata później.

W latach 2000-2010 wybudowano wiele ważnych i od razu dwujezdniowych obwodnic: Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca czy Płońska. W tamtym czasie ekspresowa trasa biegła z Myślenic do Lubnia na zakopiance oraz z Grójca do Jedlińska pod Radomiem.

Były to jednak dość krótkie odcinki. Pierwszy długi fragment S7 otwarto dopiero w 2018 r. — z Gdańska do Napierek na granicy z woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego (ponad 200 km). Następne 200 km ekspresówki udostępniono kierowcom rok później — od Grójca do Moczydła na granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (z obwodnicą Radomia).

Następny ważny rok to 2022. Wtedy ukończono m.in. tunel pod Luboniem Małym na części zakopianki od Myślenic do Rabki. Ponadto od tego czasu dostępne są dwa długie fragmenty drogi S7 — prawie 280 km z Gdańska do Płońska oraz ok. 240 km z Warszawy do Miechowa w woj. małopolskim.

Droga S7 - prace na Pomorzu

Droga S7 - budowa na Pomorzu Foto: GDDKiA
Droga S7 - budowa na Pomorzu

Na północy droga S7 dochodzi do autostrady A1 i trasy S6, jednak na tym jeszcze nie koniec. W budowie jest Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która stanie się częścią "S-siódemki" i odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta. Dwujezdniowa będzie biec od węzła Chwaszczyno do Gdańsk Południe (razem z 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20). Trasa o długości 32 km ma być gotowa już w 2025 r.

W przyszłości S7 ma zostać połączony port w Gdyni (tzw. Droga Czerwona).

Droga S7 - prace na Mazowszu

Droga S7 - budowa na Mazowszu Foto: GDDKiA
Droga S7 - budowa na Mazowszu

Następny brakujący fragment S7 znajduje się w centrum kraju, na północ od Warszawy. Pomiędzy Płońskiem i Czosnowem trwa właśnie przebudowa starej dwujezdniowej drogi krajowej nr 7, która miejscami była ekspresowa. Nowy 35-kilometrowy fragment S7 ma zostać udostępniony w 2025 r. Podpisano także umowę na dalszą przebudowę trasy od Czosnowa do Kiełpina.

Ponadto w 2023 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu połączenia S7 z Warszawą. Nowy ekspresowy wlot do miasta od północy ma mieć ok. 12,9 km — od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej (S8). W ramach tej inwestycji powstaną dwa tunele i węzeł Warszawa Północ na wysokości Bemowa. W tym przypadku jest jednak za wcześnie, żeby podawać daty ukończenia nierozpoczętej jeszcze budowy.

GDDKiA podkreśla, że droga S7 od Płońska do Warszawy będzie trzypasmowa w każdym kierunku.

Droga S7 - prace w Małopolsce

Droga S7 - budowa w Małopolsce Foto: GDDKiA
Droga S7 - budowa w Małopolsce

Trzeci etap budowy, żeby spiąć całą S7, odbywa się w woj. małopolskim. Obecnie trwa realizacja dwóch odcinków — od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. GDDKiA zapowiada, że w 2024 r. zostaną one połączone, a S7 będzie biegła do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. To oznacza, że cała trasa z Warszawy do Krakowa będzie w standardzie ekspresowym.

Znacznie gorzej sytuacja wygląda z drogą S7 na południe od Krakowa. GDDKiA szuka projektantów, którzy wytyczą przebieg ekspresowej zakopianki do Myślenic. Trasa od dłuższego czasu rodzi spory pomiędzy mieszkańcami, jak i samorządami. Ogłoszono drugi przetarg, wcześniejszy wykonawca nie podpisał umowy.

Lepiej jest na końcówce S7, czyli połączeniu trasy od Rabki-Zdroju z przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem. Projektanci wytycza możliwe warianty ok. 35-kilometrowej trasy. Mają na to 45 miesięcy od czerwca 2023 r. Na tę chwilę nie wiadomo jeszcze czy nowa dwujezdniowa droga będzie miała parametry ekspresowej.

Droga S7 Foto: GDDKiA
Droga S7