Droga ekspresowa S7 to wygodna i bezpieczna trasa wylotowa z Warszawy w kierunku Krakowa. Fragment trasy pomiędzy stolicą i Grójcem ma 29 km długości. Trasa główna ma dwie jezdnie, przy czym do węzła Lesznowola kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu, dalej po dwa, ale zachowana została rezerwa pod trzeci pas.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Trzy etapy budowy, jeden ukończony z opóźnieniem

Budowa odcinka od lotniska na Okęciu do początku obwodnicy Grójca podzielona była na trzy etapy:

  • Warszawa Lotnisko – Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
  • Lesznowola – Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
  • Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do ruchu w grudniu 2020 r.

Najdłużej trwała budowa odcinka B, czyli trasy pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem. W związku z istotnymi opóźnieniami w realizacji inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozwiązała umowę z firmą, która miała wybudować ten fragment i powierzyła zadanie innemu wykonawcy. To pozwoliło co prawda w miarę szybko ukończyć budowę trasy, ale dla kierowców oznaczało konieczność oczekiwania na udostępnienie wszystkich zaplanowanych węzłów drogowych.

Można korzystać z ostatniego węzła, ale niższy limit prędkości pozostaje

Jeszcze do niedawna na nowy odcinek drogi S7 można było wjechać jednym z pięciu węzłów: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos i Tarczyn Południe. Teraz, dzięki udostępnieniu do ruchu połączenia S7 z drogą wojewódzką nr 876 jest to możliwe również poprzez węzeł Tarczyn Północ. Ta zmiana nie tylko ułatwia dojazd mieszkańcom okolicznych miejscowości, lecz także pozwoliła podwyższyć limit prędkości do 100 km/h z obowiązujących dotychczas 80 km/h.

Oddanie do użytku ostatniego z węzłów nie oznacza jednak końca prac. GDDKiA przekazała, że wykonawca wciąż buduje drogi serwisowe i lokalne, MOP-y (miejsca obsługi podróżnych) Mieszkowo oraz kończy roboty związane z ogrodzeniem drogi ekspresowej. Umowa przewiduje zakończenie tych prac w pierwszym kwartale 2024 r. i dopiero po ich zakończeniu i uzyskaniu decyzji pozwolenia na użytkowanie, trasa zyska status drogi ekspresowej z dopuszczalną prędkością do 120 km/h.