W ubiegłym tygodniu (12-13 października) w Sejmie odbyły się posiedzenia Parlamentarnych Zespołów ds. Budowy Drogi Ekspresowej S6 i S11 oraz S12. W trakcie spotkań zostały przedstawione informacje dotyczące bieżących prac związanych z budową ww. odcinków dróg.

Droga ekspresowa S6 - połowa już jest, kolejne odcinki nawet do 2025 r.

Jak na razie najwięcej powodów do zadowolenia mają mieszkańcy województw pomorskiego oraz zachodnio-pomorskiego i oczywiście turyści z pozostałych części kraju, którzy chcą w przyszłości wybrać się nad polskie morze. 190 km drogi ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina już jest oddane do użytku.

Na cały odcinek S6, który połączy Szczecin z Gdańskiem, trzeba będzie jednak jeszcze poczekać. Najwcześniej ma zostać dokończony 7,9-kilometrowy odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa (sierpień 2023), a w pobliżu Gdańska odcinki pomiędzy węzłami Bożepole Wielkie i Luzino (10,4 km, planowana data zakończenia robót: sierpień 2022), Luzino-Szemud (10,3 km, planowana data zakończenia robót: maj 2022) oraz Szemud-Gdynia Wielki Kack (20,2 km, planowana data zakończenia robót: czerwiec 2022).

Wszystkie pozostałe odcinki mają zostać oddane do użytku w 2025 r., o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem. Trudno natomiast wyrokować, kiedy kierowcy pojadą zachodnią obwodnicą Szczecina w ciągu S6, bo ten etap dopiero jest w przygotowaniu.

Droga ekspresowa S11 - z docelowych ok. 525 km mamy gotowe 90 km

Droga ekspresowa S11 połączy w przyszłości Kołobrzeg z Katowicami i docelowo będzie miała ok. 525 km. Trasa ma przebiegać przez województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, łódzkie, opolskie oraz śląskie i jak na razie do użytku zostało oddanych 90 km tej ekspresówki. Obecnie w realizacji jest kolejne 72,5 km, a w przygotowaniu blisko 360 km.

Z całego ciągu drogi S11 najbliższe ukończenia są odcinki pomiędzy węzłem Koszalin Zachód i węzłem Bobolice. Ich łączna długość wyniesie 47,8 km i powinny być gotowe w trzecim kwartale 2023 r. Nieco wcześniej, w maju 2023 r., pierwsi kierowcy mają pojechać 25-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Olesna.

Na pozostałe fragmenty przyjdzie nam jeszcze poczekać. Postępowanie o udzielenie zamówienia na realizację dla większości odcinków zostanie wszczęte dopiero w 2023 r., a w przypadku fragmentów prowadzących z Kępna do Katowic jeszcze później - w 2025 r.

Droga ekspresowa S12 - jest 68 km, w budowie 13,6 km, 230 km w planach

Drogą ekspresową S12 dojedziemy z autostrady A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego przez Lublin aż do granicy z Ukrainą w Dorohusku, a korzystając z drogi S17 również do Hrebennego. Aktualnie dostępne jest 68 km tej trasy na odcinku Puławy-Piaski, a w realizacji znajduje się kolejne 13,6 km tej ekspresówki. To obwodnica Chełma, przy której prace powinny zakończyć się w pierwszej połowie 2025 r.

Pozostałe fragmenty trasy S12 to pieśń przyszłości, i to odległej. Postępowania o udzielenie zamówienia na realizację dla części odcinków powinny wystartować w 2022 r., a w skrajnych przypadkach nawet w 2024 r.

Ładowanie formularza...