Z każdym dniem na światło dzienne wypływają coraz to nowe projekty wchodzące w skład tzw. Polskiego Ładu. O tych mniej wygodnych i kontrowersyjnych, jak dodatkowe obciążenia dla mikroprzedsiębiorców, informują głównie sami zainteresowani. Rząd z kolei obwieszcza na konferencjach te bardziej miłe dla ucha pomysły. Tym razem przy okazji uroczystego otwarcia odcinka drogi S61 (vel Via Baltica) w województwie podlaskim, premier Morawiecki poinformował o potężnym dofinansowaniu programu budowy dróg.

Do 2030 r. rząd chce przeznaczyć na ten cel ok. 290 mld złotych! W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 ma być dokończona sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe mają dać nam ok. 8 tys. km nowych dróg w całym kraju.

Jak wyglądają plany na najbliższe lata?

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków: S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2 oraz budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

Z zapowiedzi szefa rządu wynika też, że do 2023 r. ma powstać 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych:

  • cała autostrada A1;
  • autostrada A2 do Białej Podlaskiej;
  • przebudowa A18;
  • droga ekspresowa S1;
  • droga ekspresowa S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy;
  • droga ekspresowa S3 od Świnoujścia do granicy państwa;
  • droga ekspresowa S5 od Wrocławia do Nowych Marz;
  • droga ekspresowa S6 od Szczecina do Trójmiasta;
  • droga ekspresowa S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa);
  • droga ekspresowa S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14;
  • droga ekspresowa S12 Piaski – Dorohusk;
  • całe drogi ekspresowe S17, S19 oraz S61.

Uzupełnieniem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 ma być Program budowy 100 obwodnic, w ramach którego ma powstać kolejne 850 km dróg.