"Zakładamy, że w tym roku wyprodukujemy w sumie ponad 200 tys. egzemplarzy pandy. Taki wynik w ósmym roku produkcji tego modelu to rekord, który nie będzie łatwy do pobicia" - powiedział w poniedziałek rzecznik Fiat Auto Poland, Bogusław Cieślar.

Choć w końcu tego roku we Włoszech ma rozpocząć się produkcja nowej Pandy, tyski zakład nie myśli na razie o zaprzestaniu wytwarzania dotychczasowego modelu.

"Dotychczas w koncernie nie zapadła żadna decyzja o zakończeniu produkcji Pandy w Tychach" - powiedział rzecznik, podkreślając, że dziś trudno przewidywać, kiedy samochód przestanie być wytwarzany - szczególnie w sytuacji, kiedy wciąż cieszy się dużą popularnością.

Panda produkowana jest w Tychach od maja 2003 r. Rekordowy był rok 2009, kiedy zakład wyprodukował ponad 298 tys. egzemplarzy tego modelu. W ubiegłym roku było to ponad 246 tys. egz.

Do tej pory z dwóch milionów wyprodukowanych w Tychach Pand na polski rynek trafiło 115 465 sztuk. 94,2 proc. produkcji, czyli 1 884 535 egzemplarzy wyeksportowano na rynki 76 państw, m.in. do wszystkich państw europejskich. Najwięcej Pand pojechało do Włoch (1 204 734 szt.), Niemiec - 164 600 szt. oraz Francji - 125 339 szt.

Ten model Fiata eksportowano także m.in. do Japonii (3 805 szt.), Republiki Południowej Afryki (3 632 szt.), Rosji (3 016 szt.) oraz Meksyku (1 974 szt.).

Oprócz Pandy fabryka w Tychach produkuje także Fiata 500, Forda Ka (na zlecenie koncernu Forda) oraz nową Lancię Ypsilon, której seryjna produkcja ruszyła w maju tego roku. Plan zakłada, że do końca tego roku z linii produkcyjnej zjedzie ok. 50-60 tys. egzemplarzy tego modelu. W przyszłym roku wielkość produkcji Lancii Ypsilon ma sięgnąć 100-120 tys. egzemplarzy rocznie.

Tyska fabryka fiata należy do największych zakładów tego koncernu w Europie i na świecie. Samochody zjeżdżają z linii produkcyjnej średnio co 33 sekundy. W pierwszym kwartale tego roku w Tychach wyprodukowano łącznie ponad 138 080 samochodów - w tym 116 227 aut marki Fiat, Abarth i Lancia.

Wśród samochodów Fiata w pierwszym kwartale 2011 r. najwięcej było modelu Panda (71 471 sztuk) oraz 500 (42 653). Na eksport trafiło w tym czasie w sumie blisko 114,5 tys. samochodów marki Fiat, Abarth i Lancia, czyli 98,4 proc. produkcji.

Najwięcej aut z Tychów wyjechało w pierwszym kwartale do Włoch (61,5 tys.), Francji (11,3 tys.), Anglii (8,8 tys.), Niemiec (7,8 tys.), Holandii (5,5 tys.), Hiszpanii (3,2 tys.) oraz Belgii i Austrii (po ponad 2 tys.).

W dwumilionowej czerwonej Pandzie zamontowano wysokoprężny 75-konny silnik 1.3 multijet.

Używany Fiat Panda - dobry zakup? Zobacz: