• Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej w okresie od października 2021 r. do 22 lutego 2022 r. wystawili 716 mandatów na kwotę 358 tys. zł
  • Opłatę e-Toll można wnieść stacjonarnie lub skorzystać z jednej z aplikacji (e-TOLLPL Bilet, Autopay, mPay, Spark, Orlen Pay, mFlota, SkyCash), urządzeń Yanosik lub ze strony internetowej etoll.gov.pl
  • Według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 średni dobowy ruch na polskich autostradach wynosił 33 749 pojazdów na dobę
  • Atak Rosji na Ukrainę — tu znajdziesz najnowsze informacje

1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach państwowych autostrad A2 oraz A4 na stałe zostały podniesione szlabany, a opłatę za przejazd wnosi się od tamtej pory za pomocą systemu e-Toll, czyli aplikacji lub biletu autostradowego. Kontrola opłat odbywa się za pomocą kamer na bramownicach oraz radiowozów, a za ich brak miały posypać się wysokie mandaty. A więc ile konkretnie kar finansowych zostało wystawionych przez trzy miesiące działania systemu?

e-TOLL: przez trzy miesiące wystawiono 716 kar za brak opłaty

Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej podali portalowi Interia informację, że w okresie od października 2021 r. do 22 lutego 2022 r. wystawili 716 mandatów na kwotę 358 tys. zł. Dlaczego w danych zawarte są również dwa miesiące przez "twardym" uruchomieniem systemu? W tym czasie e-Toll działał równolegle z klasycznymi bramkami.

Biorąc pod uwagę, że według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 średni dobowy ruch na polskich autostradach wynosił 33 749 pojazdów na dobę, liczba 716 mandatów może świadczyć o dwóch rzeczach: albo kierowcy bardzo skrupulatnie uiszczają opłaty wymagane przez system e-Toll, albo metody egzekwowania opłat i nakładania kar wykazują się umiarkowaną skutecznością.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

e-Toll: jakie kary grożą za niewniesienie opłaty?

W przypadku samochodów osobowych za nieuiszczenie opłaty grozi kara w wysokości 500 zł (400 zł, jeśli zapłacimy w ciągu siedmiu dni), natomiast kierowcom samochodów ciężarowych grozi mandat w wysokości aż 1,5 tys. zł. Kto zaś jeszcze spróbuje jazdy z zasłoniętymi tablicami, musi liczyć się z dodatkowym wydatkiem, czyli grzywną w wysokości 500 zł. Dla zapominalskich przewidziano możliwość wniesienia opłaty za przejazd do trzech dni po zakończeniu przejazdu.

Jak płacić za e-TOLL?

Obsługę biletów e-TOLL wdrożono na stacjach Lotosu oraz na stronie internetowej, a więc powiększyła się liczba miejsc, gdzie można kupić bilet autostradowy na przejazd państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4.

Bilet na przejazd autostradą wykupimy na wybranych stacjach paliw oraz w formie elektronicznej poprzez telefon, tablet czy komputer.

Stacjonarne punkty sprzedaży znajdziemy na wybranych stacjach sieci Orlen, ale także Lotos. W przypadku sprzętu elektronicznego możemy zaś skorzystać z aplikacji (e-TOLLPL Bilet, Autopay, mPay, Spark, Orlen Pay, mFlota, SkyCash), urządzeń Yanosik (ostrzegacz drogowy powiązany z kontem e-TOLL) lub ze strony internetowej etoll.gov.pl.

Obecnie jest też możliwość zakupu biletu za pośrednictwem cyfrowej mapy. Można z niej skorzystać na stronie internetowej oraz aplikacji e-TOLLPL Bilet (działa w urządzeniach z systemem Android oraz iPhone'ach). Wystarczy zaznaczyć odpowiednie miejsce, a opłata naliczana jest automatycznie. Prócz trasy należy wskazać także numer rejestracyjny, rodzaj pojazdu (samochód osobowy czy motocykl) oraz datę i godzinę. E-bilet na przejazd jest ważny 48 godzin.