Stale rosnący eksport jest ważnym czynnikiem, który wpływa na wzrost produkcji w naszym przemyśle motoryzacyjnym. Widać to na przykładzie branży autobusowej. Dzięki zwiększeniu zamówień poza granicami kraju, w porównaniu z ubiegłym rokiem, w naszych fabrykach zwiększyła się produkcja nowych autobusów. W pierwszej połowie bieżącego roku wyprodukowano 1904 autobusy o masie powyżej 8 ton DMC, czyli o 308 egzemplarzy (aż o 19,3%) więcej niż w ubiegłym roku. Spory wzrost eksportu jest m.in. efektem zlokalizowania w Polsce fabryk największych firm tej branży. W naszym kraju produkcję prowadzą Solaris, MAN, Volvo i Scania.

W roku 2007 roku autobusy produkowane w polskich zakładach trafiały głównie na nasz rodzimy rynek - łącznie 942 sztuk (udział 27%). W tym roku jednak sytuacja zaczyna się zmieniać, coraz więcej pojazdów zaczyna trafiać na eksport, a najważniejszym odbiorcą autobusów z naszego kraju są Niemcy (z udziałem 23,8%). Natomiast Polska jest dopiero na drugim miejscu z udziałem 22,6%.

Z linii produkcyjnych w pierwszej połowie roku zjechało najwięcej autobusów miejskich - 1364 sztuk (o 344 egzemplarze więcej niż przed rokiem). Równie dobrze wypadł segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 358 sztuk (o 88 więcej niż w rok wcześniej). Wzrost poziomu produkcji odnotowano także w segmencie autobusów turystycznych. W pierwszej połowie 2008 roku zbudowano 182 autokary (o 58 więcej niż przed rokiem). Ten wynik jest możliwy dzięki rosnącemu w tym zakresie eksportowi firmy Volvo.

Aktualna sytuacja, a także długofalowa tendencja wzrostowa pozwalają na optymistyczne spekulacje co do przyszłości. Wydaje się, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć. Potwierdzają to systematyczne inwestycje w rozwój polskich zakładów, których celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych i umocnienie pozycji na rynku. Szczególnie ważny pod tym względem był ubiegły rok. Spore inwestycje przeprowadził MAN, a Scania i Volvo rozpoczęły produkcję nowych modeli autobusów, czego efektem jest rozwój fabryk.