Auto Świat Wiadomości Aktualności Ekspresówka wzdłuż Bałtyku szybciej, niż planowano, ale bez dofinansowania UE

Ekspresówka wzdłuż Bałtyku szybciej, niż planowano, ale bez dofinansowania UE

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma dla kierowców złą i dobrą wiadomość. Zła jest taka, że unieważniono przetargi na budowę dwóch odcinków drogi S6 od Koszalina do Lęborka wraz z obwodnicą Trójmiasta, bo Polska nie dostała unijnego dofinansowania. Z kolei dobra jest taka, że podobno dzięki temu trasa wzdłuż Bałtyku powstanie szybciej.

Droga S6 Płoty - Kołobrzeg
Droga S6 Płoty - KołobrzegGDDKiA

GDDKiA unieważniło właśnie kolejny przetarg na budowę trasy S6 – mowa o odcinku Słupsk-Lębork, w którym zwycięzcę wyłoniono jeszcze w 2015 r. W 2019 anulowano także przetarg na inny odcinek tej trasy: Koszalin-Słupsk. Głównym powodem jest brak dofinansowania unijnego na tą inwestycję, ale jak tłumaczy się GDDKiA, anulowanie przetargów było podyktowane także tym, że w związku z dużym upływem czasu od przetargu (5 lat) zmianie uległa sytuacja podmiotowa i finansowa konsorcjów ubiegających się wówczas o zamówienie.

Według zapewnień rządu droga S6 zostanie jednak dokończona – pieniądze mają pochodzić wyłącznie z budżetu państwa. To ma przyspieszyć budowę. Jeszcze w trzecim kwartale tego roku zostaną ogłoszone pierwsze przetargi, a kolejne w trzecim kwartale 2021. Cały odcinek drogi ekspresowej S6 ma być oddany do użytku w 2025 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Aktualny stan budowy S6

Dziś można już korzystać z zachodniej części drogi ekspresowej, od węzła z S3 Goleniów Północ do węzła Koszalin Północ (długość odcinka: 95 km). Trwa także przebudowa wspólnego odcinka S3 i S6, pomiędzy węzłami Goleniów Północ i Rzęśnica. Docelowo jednak droga S6 będzie pod Goleniowem przecinać S3 i biec po północno-zachodniej stronie Szczecina, by włączyć się do A6 na węźle Szczecin Zachód (długość odcinka: 52 km). Aktualnie opracowywana jest dopiero koncepcja programowa.

Przebieg drogi ekspresowej S6
Przebieg drogi ekspresowej S6GDDKiA

W czwartym kwartale ogłoszony zostanie przetarg na realizację blisko 8-kilometrowego odcinka od końca obwodnicy Koszalina do końca obwodnicy Sianowa. To odcinek, na którym wystąpiły odmienne warunki geologiczne w postaci podziemnego jeziora ulokowanego poniżej poziomu prowadzonych badań geologicznych. Opracowano już dokumentację i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwa także aktualizacja projektu pod planowany węzeł Gorzebądz.

Przeczytaj też:

Dla odcinków przyszłej S6 na wschód od Koszalina do początku obwodnicy Słupska o długości ponad 46 km opracowywany jest obecnie projekt budowlany. Ten fragment będzie realizowany w formule tradycyjnej. Przetargi na wyłonienie wykonawców prac budowlanych planowane są w trzecim kwartale 2021 r., tak by realizacja zakończyła się w 2025.

W tym samym roku ma też zakończyć się realizacja pozostałej części S6 w województwie pomorskim – mowa o odcinkach od Lęborka do Bożegopola Wielkiego oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

W realizacji jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6 pomiędzy węzłami Bożepole Wielkie i Gdynia Wielki Kack. Trasę ze względu na długość podzielono na trzy odcinki: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud oraz Szemud - Gdynia. Pierwsze samochody pojadą po tym fragmencie już pod koniec 2021 r.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków