GDDKiA unieważniło właśnie kolejny przetarg na budowę trasy S6 – mowa o odcinku Słupsk-Lębork, w którym zwycięzcę wyłoniono jeszcze w 2015 r. W 2019 anulowano także przetarg na inny odcinek tej trasy: Koszalin-Słupsk. Głównym powodem jest brak dofinansowania unijnego na tą inwestycję, ale jak tłumaczy się GDDKiA, anulowanie przetargów było podyktowane także tym, że w związku z dużym upływem czasu od przetargu (5 lat) zmianie uległa sytuacja podmiotowa i finansowa konsorcjów ubiegających się wówczas o zamówienie.

Według zapewnień rządu droga S6 zostanie jednak dokończona – pieniądze mają pochodzić wyłącznie z budżetu państwa. To ma przyspieszyć budowę. Jeszcze w trzecim kwartale tego roku zostaną ogłoszone pierwsze przetargi, a kolejne w trzecim kwartale 2021. Cały odcinek drogi ekspresowej S6 ma być oddany do użytku w 2025 r.

Aktualny stan budowy S6

Dziś można już korzystać z zachodniej części drogi ekspresowej, od węzła z S3 Goleniów Północ do węzła Koszalin Północ (długość odcinka: 95 km). Trwa także przebudowa wspólnego odcinka S3 i S6, pomiędzy węzłami Goleniów Północ i Rzęśnica. Docelowo jednak droga S6 będzie pod Goleniowem przecinać S3 i biec po północno-zachodniej stronie Szczecina, by włączyć się do A6 na węźle Szczecin Zachód (długość odcinka: 52 km). Aktualnie opracowywana jest dopiero koncepcja programowa.

Przebieg drogi ekspresowej S6 Foto: GDDKiA
Przebieg drogi ekspresowej S6

W czwartym kwartale ogłoszony zostanie przetarg na realizację blisko 8-kilometrowego odcinka od końca obwodnicy Koszalina do końca obwodnicy Sianowa. To odcinek, na którym wystąpiły odmienne warunki geologiczne w postaci podziemnego jeziora ulokowanego poniżej poziomu prowadzonych badań geologicznych. Opracowano już dokumentację i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwa także aktualizacja projektu pod planowany węzeł Gorzebądz.

Dla odcinków przyszłej S6 na wschód od Koszalina do początku obwodnicy Słupska o długości ponad 46 km opracowywany jest obecnie projekt budowlany. Ten fragment będzie realizowany w formule tradycyjnej. Przetargi na wyłonienie wykonawców prac budowlanych planowane są w trzecim kwartale 2021 r., tak by realizacja zakończyła się w 2025.

W tym samym roku ma też zakończyć się realizacja pozostałej części S6 w województwie pomorskim – mowa o odcinkach od Lęborka do Bożegopola Wielkiego oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

W realizacji jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6 pomiędzy węzłami Bożepole Wielkie i Gdynia Wielki Kack. Trasę ze względu na długość podzielono na trzy odcinki: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud oraz Szemud - Gdynia. Pierwsze samochody pojadą po tym fragmencie już pod koniec 2021 r.