Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Elektryczny Polonez EV z FSO już na jesieni. Chińczycy dostarczą podzespoły

Elektryczny Polonez EV z FSO już na jesieni. Chińczycy dostarczą podzespoły

Pierwszy polski elektryczny samochód Izera jeszcze nie powstał, a już wywołał wielki szum informacyjny i zainteresowanie. W cieniu tego projektu powstał... elektryczny Polonez. Wszystko na to wskazuje, że wyprzedzi on Izerę, bo pierwsze egzemplarze mają pojawić się już na jesieni 2021 r.

FSO Polonez Caro Plus
FSO Polonez Caro PlusŹródło: Auto Świat

Tekst z okazji Prima Aprilis.

Skąd ten projekt, dlaczego Polonez, gdzie będzie produkowany i kto w tym macza palce Na razie projekt jest jeszcze w stadium „tajne przez poufne”, ale udało się nam ustalić podstawowe dane. Polonez EV montowany będzie w jednej z zachowanych hal Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie. Montowany, a nie produkowany od podstaw . Będzie to montaż SKD, więc auto powstanie z gotowych podzespołów dostarczanych z zewnątrz. Dlatego wystarczy jedna duża hala i ok. 350 osób załogi.

Elektryczny Polonez na bazie chińskich podzespołów

Podzespołów do montażu dostarczą Chińczycy – tak przewiduje umowa podpisana między Grupą Kapitałową FSO a chińskim koncernem BYD. Firma BYD Auto zajmuje się m.in. produkcją samochodów i autobusów elektrycznych, a BYD Company produkuje najlepsze w tej chwili akumulatory do zasilania „elektryków”.

Polonez znany jest dobrze w Chinach. Gdy był produkowany w FSO, do Chin wyeksportowano 41 tys. egzemplarzy. Poza tym w latach 1990-95 Polonez produkowany był w Chinach przez firmę Dongfanghong z Luoyang. Polonez do dziś cieszy się w Chinach dobrą opinią, szczególnie na prowincji, gdzie sieć dróg jest w gorszym stanie.

Przeczytaj też:

Chińczycy dostarczą karoserie, silniki elektryczne oraz wydajne baterie. Karoserie mają powstawać… na Ukrainie, w zakładach, gdzie kilka lat temu montowano auta Daewoo. Wszystko po to, aby obniżyć koszty transportu.

Umowa z BYD przewiduje, że Chińczycy będą mogli powrócić do produkcji Poloneza – oczywiście elektrycznego – w zakładach należących do Dongfanghong, ale tylko na swój rynek.

Elektryczny Polonez z FSO będzie z zewnątrz przypominał model Caro. Oczywiście pod maską i w kabinie zajdą znaczne zmiany. Zamiast silnika spalinowego auto napędzać będzie motor elektryczny o mocy 95 kW (130 KM) zasilany baterią o pojemności 50 kWh. Zasięg ma wynosić do 400 km. Do Poloneza EV dodawana będzie ładowarka pokładowa (do ładowania w garażu) oraz złącze CCS do szybkiego ładowania prądem stałym 50 kW – czas pełnego ładowania baterii ma wynosić 45 min.

Elektryczny Polonez - ile powstanie egzemplarzy?

To zależy od popytu. Przedstawiciele chińskiego BYD deklarują każdą wielkość dostaw w zależności od zapotrzebowania. Plan polskiej strony przewiduje, że po rozpoczęciu produkcji tuż po wakacjach do końca 2021 r. powstanie 1000-1500 Polonezów EV.

Elektryczny Polonez - ile będzie kosztował?

Podstawowa wersja z 4 airbagami, tempomatem, klimatyzacją i systemem multimedialnym – 59 tys. zł. Cena jak na auto elektryczne jest niska, ale poprzez Poloneza EV Chińczycy chcą rozreklamować w Polce i kilku innych krajach UE swoje baterie do „elektryków”.

Tekst z okazji Prima Aprilis.

RD
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków