Tekst z okazji Prima Aprilis.

Skąd ten projekt, dlaczego Polonez, gdzie będzie produkowany i kto w tym macza palce Na razie projekt jest jeszcze w stadium „tajne przez poufne”, ale udało się nam ustalić podstawowe dane. Polonez EV montowany będzie w jednej z zachowanych hal Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie. Montowany, a nie produkowany od podstaw . Będzie to montaż SKD, więc auto powstanie z gotowych podzespołów dostarczanych z zewnątrz. Dlatego wystarczy jedna duża hala i ok. 350 osób załogi.

Elektryczny Polonez na bazie chińskich podzespołów

Podzespołów do montażu dostarczą Chińczycy – tak przewiduje umowa podpisana między Grupą Kapitałową FSO a chińskim koncernem BYD. Firma BYD Auto zajmuje się m.in. produkcją samochodów i autobusów elektrycznych, a BYD Company produkuje najlepsze w tej chwili akumulatory do zasilania „elektryków”.

Polonez znany jest dobrze w Chinach. Gdy był produkowany w FSO, do Chin wyeksportowano 41 tys. egzemplarzy. Poza tym w latach 1990-95 Polonez produkowany był w Chinach przez firmę Dongfanghong z Luoyang. Polonez do dziś cieszy się w Chinach dobrą opinią, szczególnie na prowincji, gdzie sieć dróg jest w gorszym stanie.

Chińczycy dostarczą karoserie, silniki elektryczne oraz wydajne baterie. Karoserie mają powstawać… na Ukrainie, w zakładach, gdzie kilka lat temu montowano auta Daewoo. Wszystko po to, aby obniżyć koszty transportu.

Umowa z BYD przewiduje, że Chińczycy będą mogli powrócić do produkcji Poloneza – oczywiście elektrycznego – w zakładach należących do Dongfanghong, ale tylko na swój rynek.

Elektryczny Polonez z FSO będzie z zewnątrz przypominał model Caro. Oczywiście pod maską i w kabinie zajdą znaczne zmiany. Zamiast silnika spalinowego auto napędzać będzie motor elektryczny o mocy 95 kW (130 KM) zasilany baterią o pojemności 50 kWh. Zasięg ma wynosić do 400 km. Do Poloneza EV dodawana będzie ładowarka pokładowa (do ładowania w garażu) oraz złącze CCS do szybkiego ładowania prądem stałym 50 kW – czas pełnego ładowania baterii ma wynosić 45 min.

Elektryczny Polonez - ile powstanie egzemplarzy?

To zależy od popytu. Przedstawiciele chińskiego BYD deklarują każdą wielkość dostaw w zależności od zapotrzebowania. Plan polskiej strony przewiduje, że po rozpoczęciu produkcji tuż po wakacjach do końca 2021 r. powstanie 1000-1500 Polonezów EV.

Elektryczny Polonez - ile będzie kosztował?

Podstawowa wersja z 4 airbagami, tempomatem, klimatyzacją i systemem multimedialnym – 59 tys. zł. Cena jak na auto elektryczne jest niska, ale poprzez Poloneza EV Chińczycy chcą rozreklamować w Polce i kilku innych krajach UE swoje baterie do „elektryków”.

Tekst z okazji Prima Aprilis.