- Organizacja Euro NCAP opublikowała ostatnie w 2022 r. wyniki crash-testów, w których oceniono 14 konstrukcji z całego świata
- Większość testowanych samochodów, w tym debiutujące na europejskim rynku konstrukcje z USA i Chin, uzyskała najwyższą notę
- Wprowadzanie nowych kryteriów dotyczących bezpieczeństwa sprawia, że wiele starszych konstrukcji nie jest w stanie ich spełnić
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Bez wątpienia największą niewiadomą dla organizacji Euro NCAP było to, jak wypadnie w testach zderzeniowych Lucid Air, który wchodzi na europejski rynek. Okazało się jednak, że ten pozycjonowany w segmencie premium model, wyposażony w najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, poradził sobie z łatwością podczas crash-testów i uzyskał łączną notę pięciu gwiazdek.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAir, jak informuje Euro NCAP, może konkurować z samochodami takimi jak Tesla Model S, którego to wyniki crash-testu poznaliśmy w ubiegłym miesiącu, a także innymi pojazdami z najwyższej półki, np. Lexusem RX i Land Roverem Discovery Sport — dużymi autami terenowymi — oraz mniejszym Mercedesem GLC, których wyniki testów zderzeniowych właśnie poznaliśmy.
Nie tylko z USA — Euro NCAP przetestowała także trzy modele z Chin
Pochodzący z USA Lucid okazuje się rodzynkiem w 2022 r. w grupie aut pochodzących spoza Starego Kontynentu. Podczas ostatniej tury tegorocznych crash-testów rozbito bowiem kolejne trzy chińskie samochody. Tym razem dobrego imienia Chińczyków broniły nieduży samochód terenowy OMODA5 opracowany przez Chery oraz duży minivan MIFA 9 firmy Maxus SAIC. W przeprowadzonym przez Euro NCAP teście honoru tej drugiej firmy bronił także nieduży elektryczny samochód rodzinny MG 4. Wszystkie trzy chińskie konstrukcje uzyskały najwyższe noty.
W 2022 r. przyspieszył proces elektryfikacji, czego potwierdzeniem jest m.in. w pełni elektryczna nowego retro-modelu Volkswagen ID. Buzz, czyli dużego pojazdu MPV. Niejako w opozycji do niego stoją bliźniacze pick-upy z silnikami spalinowymi, tj. Ford Ranger i Volkswagen Amarok, w których tradycyjny układ napędowy połączono z najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny bezpieczeństwa.
- Przeczytaj także: Jeździłem po Warszawie samochodem e-kontroli. Dlaczego to taki skuteczny sposób na sprawdzenie, kto opłacił postój?
Niektóre auta nie radzą już sobie z wyśrubowanymi kryteriami
Wśród premier bieżącego miesiąca znalazły się również samochody rodzinne, których przedstawicielem była Skoda Octavia. Ta uzyskała notę pięciu gwiazdek. Tak dobrą oceną nie mogą natomiast pochwalić się Ford Puma i Volkswagen Touran. To zmodernizowane, ale starsze konstrukcyjnie auta, które straciły wynik pięciu gwiazdek ze względu na wymagania dotyczące ochrony dorosłych pasażerów.
Ciekawostką może być również ocena czterech gwiazdek dla Peugeota 408, niedużego auta rodzinnego opartego na wprowadzonym wcześniej w 2022 r. modelu 308 (komentarz Euro NCAP: Peugeot 408 jest blisko spokrewniony z testowanym już w 2022 r. modelem 308. W przypadku 408 przeprowadzono kilka dodatkowych testów, ale ocena w dużej mierze bazuje na wynikach 308). Euro NCAP opublikował również wyniki dla jednej z odmian modelu C4, C4 X, który w ocenie testujących również zasłużył "tylko" na cztery gwiazdki.
- Przeczytaj także: Czy będzie mniej znaków i ograniczeń na polskich drogach? Trwają prace
Galeria zdjęć
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 87 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 68 proc. Działanie systemów asystujących - 88 proc.
Ocena całkowita 4 gwiazdki Ochrona dorosłych pasażerów - 75 proc. Ochrona dzieci - 84 proc. Ochrona pieszych - 70 proc. Działanie systemów asystujących - 69 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 84 proc. Ochrona dzieci - 90 proc. Ochrona pieszych - 74 proc. Działanie systemów asystujących - 84 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 84 proc. Ochrona dzieci - 89 proc. Ochrona pieszych - 71 proc. Działanie systemów asystujących - 85 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 90 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 89 proc. Działanie systemów asystujących - 91 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 90 proc. Ochrona dzieci - 91 proc. Ochrona pieszych - 78 proc. Działanie systemów asystujących - 84 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 93 proc. Ochrona dzieci - 89 proc. Ochrona pieszych - 73 proc. Działanie systemów asystujących - 83 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 92 proc. Ochrona dzieci - 90 proc. Ochrona pieszych - 74 proc. Działanie systemów asystujących - 84 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 83 proc. Ochrona dzieci - 80 proc. Ochrona pieszych - 75 proc. Działanie systemów asystujących - 78 proc.
Ocena całkowita 4 gwiazdki Ochrona dorosłych pasażerów - 76 proc. Ochrona dzieci - 84 proc. Ochrona pieszych - 78 proc. Działanie systemów asystujących - 65 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 86 proc. Ochrona dzieci - 84 proc. Ochrona pieszych - 68 proc. Działanie systemów asystujących - 81 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 92 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 60 proc. Działanie systemów asystujących - 90 proc.
Ocena całkowita 4 gwiazdki Ochrona dorosłych pasażerów - 77 proc. Ochrona dzieci - 81 proc. Ochrona pieszych - 62 proc. Działanie systemów asystujących - 66 proc.