Auto Świat Wiadomości Aktualności Fala tajemniczych awarii samochodów w Polsce centralnej i północnej. Już wiadomo, że to sprawka Rosjan

Fala tajemniczych awarii samochodów w Polsce centralnej i północnej. Już wiadomo, że to sprawka Rosjan

W Polsce centralnej, północnej i północno-wschodniej odnotowuje się liczne problemy z urządzeniami pokładowymi w samochodach. Wiadomo już, co jest ich przyczyną. To wzmożona aktywność wojskowa Rosji oraz efekt ćwiczeń krajów NATO na Bałtyku. Co trzeba zrobić, gdy dojdzie do awarii spowodowanej działaniem rosyjskiego systemu walki elektronicznej?

Błąd tachografu
Euro-Tach
Błąd tachografu
  • Do zakłóceń dochodzi przede wszystkim w Polsce centralnej i północnej. Producenci urządzeń, które są przez Rosjan zakłócane, przygotowali instrukcję postępowania w razie wystąpienia problemów
  • Do wzmożonej aktywności wojskowej w naszej części Europy trzeba przywyknąć. W jednym z kroków zapobiegania awariom zaleca się zakup specjalnej anteny
  • W wyniku zakłóceń problemy mogą pojawić się też podczas kontroli drogowej

W ostatnich dniach kierowcy wykorzystujący tachografy nowej generacji mogli zmierzyć się z przerwami w dostępie do sygnału GNSS. Jak informuje firma Euro-Tach, reprezentująca marki Stoneridge i Continental VDO, błędy te występują coraz częściej w regionach północnej i centralnej Polski, w krajach bałtyckich oraz Skandynawii. Za zakłócenia odpowiadają działania wojskowe prowadzone w rejonie Morza Bałtyckiego — zarówno rosyjskie systemy walki elektronicznej, jak i ćwiczenia NATO.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak wygląda awaria systemu GNSS?

System GNSS w tachografach pełni kluczową rolę w rejestrowaniu położenia pojazdów. Problemy takie jak zawieszanie sygnału mogą jednak spowodować błędne interpretacje danych przez służby kontrolne, które czasami uznają je za próbę manipulacji urządzeniem, szczególnie w czasie kontroli zagranicznych. W praktyce taka sytuacja może wiązać się z komplikacjami dla firm transportowych.

Według Euro-Tach intensywność zakłóceń GNSS można powiązać ze wzmożoną aktywnością wojskową w naszym regionie: działalnością rosyjskich systemów walki elektronicznej wokół Królewca oraz operacjami NATO na Morzu Bałtyckim. Rosnące napięcia w naszej części Europy znajdują więc swoje odbicie w codziennym funkcjonowaniu niektórych technologii, wpływając na pracę urządzeń stosowanych w transporcie drogowym.

Co zrobić, gdy dojdzie do awarii?

Aby zminimalizować skutki przerw w odbiorze sygnału GNSS, Euro-Tach udziela wskazówek dotyczących postępowania.

  1. Przede wszystkim zaleca się niezwłoczne wykonanie wydruku z tachografu, na którym należy zamieścić wyjaśnienie dotyczące przerwy w odbiorze sygnału. "Brak sygnału GNSS — prawdopodobne lokalne zakłócenia" — to rekomendowana przez firmę formuła opisywania sytuacji. Dokumentacja taka może stanowić istotny argument podczas kontroli drogowej.
  2. W przypadku powtarzających się zakłóceń Euro-Tach sugeruje rozważenie montażu anteny zewnętrznej GNSS, co może znacząco poprawić jakość odbieranego sygnału nawet w warunkach zakłóceń. Istotne jest, aby antena była zgodna z homologacją producenta tachografu.
  3. Kierowcom i firmom transportowym doradza się także kontakt z działem technicznym, który w razie potrzeby dokona dodatkowych sprawdzeń instalacji i ewentualnych korekt systemów telematycznych.

Czy jest się czego obawiać?

Obserwujemy zwiększoną liczbę zgłoszeń dotyczących problemów z sygnałem pozycji GNSS. Tylko w miniony piątek wielu kierowców informowało o zawieszaniu pozycji w tachografach, co może wpływać na rejestrację ich aktywności. W obecnej sytuacji geopolitycznej – szczególnie w rejonach objętych aktywnością militarną – takie problemy nie są niczym niezwykłym. Ważne, aby kierowcy nie byli niesłusznie pociągani do odpowiedzialności przez służby kontrolne za usterki, na które nie mają wpływu

- uspokaja Michał Cieślak, ekspert ds. tachografów i telematyki, CMO w Euro-Tach.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków