Logo

Fala tajemniczych awarii samochodów w Polsce centralnej i północnej. Już wiadomo, że to sprawka Rosjan

  • Do zakłóceń dochodzi przede wszystkim w Polsce centralnej i północnej. Producenci urządzeń, które są przez Rosjan zakłócane, przygotowali instrukcję postępowania w razie wystąpienia problemów
  • Do wzmożonej aktywności wojskowej w naszej części Europy trzeba przywyknąć. W jednym z kroków zapobiegania awariom zaleca się zakup specjalnej anteny
  • W wyniku zakłóceń problemy mogą pojawić się też podczas kontroli drogowej
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W ostatnich dniach kierowcy wykorzystujący tachografy nowej generacji mogli zmierzyć się z przerwami w dostępie do sygnału GNSS. Jak informuje firma Euro-Tach, reprezentująca marki Stoneridge i Continental VDO, błędy te występują coraz częściej w regionach północnej i centralnej Polski, w krajach bałtyckich oraz Skandynawii. Za zakłócenia odpowiadają działania wojskowe prowadzone w rejonie Morza Bałtyckiego — zarówno rosyjskie systemy walki elektronicznej, jak i ćwiczenia NATO.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przyczyny awarii samochodów w Polsce?
Co zaleca Euro-Tach w przypadku awarii sygnału GNSS?
Jakie problemy mogą wystąpić podczas kontroli drogowej?
Jakie działania wojskowe wpływają na zakłócenia sygnału?

Jak wygląda awaria systemu GNSS?

System GNSS w tachografach pełni kluczową rolę w rejestrowaniu położenia pojazdów. Problemy takie jak zawieszanie sygnału mogą jednak spowodować błędne interpretacje danych przez służby kontrolne, które czasami uznają je za próbę manipulacji urządzeniem, szczególnie w czasie kontroli zagranicznych. W praktyce taka sytuacja może wiązać się z komplikacjami dla firm transportowych.

Według Euro-Tach intensywność zakłóceń GNSS można powiązać ze wzmożoną aktywnością wojskową w naszym regionie: działalnością rosyjskich systemów walki elektronicznej wokół Królewca oraz operacjami NATO na Morzu Bałtyckim. Rosnące napięcia w naszej części Europy znajdują więc swoje odbicie w codziennym funkcjonowaniu niektórych technologii, wpływając na pracę urządzeń stosowanych w transporcie drogowym.

Co zrobić, gdy dojdzie do awarii?

Aby zminimalizować skutki przerw w odbiorze sygnału GNSS, Euro-Tach udziela wskazówek dotyczących postępowania.

  1. 1
    Przede wszystkim zaleca się niezwłoczne wykonanie wydruku z tachografu, na którym należy zamieścić wyjaśnienie dotyczące przerwy w odbiorze sygnału. "Brak sygnału GNSS — prawdopodobne lokalne zakłócenia" — to rekomendowana przez firmę formuła opisywania sytuacji. Dokumentacja taka może stanowić istotny argument podczas kontroli drogowej.
  2. 2
    W przypadku powtarzających się zakłóceń Euro-Tach sugeruje rozważenie montażu anteny zewnętrznej GNSS, co może znacząco poprawić jakość odbieranego sygnału nawet w warunkach zakłóceń. Istotne jest, aby antena była zgodna z homologacją producenta tachografu.
  3. 3
    Kierowcom i firmom transportowym doradza się także kontakt z działem technicznym, który w razie potrzeby dokona dodatkowych sprawdzeń instalacji i ewentualnych korekt systemów telematycznych.

Czy jest się czego obawiać?

Obserwujemy zwiększoną liczbę zgłoszeń dotyczących problemów z sygnałem pozycji GNSS. Tylko w miniony piątek wielu kierowców informowało o zawieszaniu pozycji w tachografach, co może wpływać na rejestrację ich aktywności. W obecnej sytuacji geopolitycznej – szczególnie w rejonach objętych aktywnością militarną – takie problemy nie są niczym niezwykłym. Ważne, aby kierowcy nie byli niesłusznie pociągani do odpowiedzialności przez służby kontrolne za usterki, na które nie mają wpływu

- uspokaja Michał Cieślak, ekspert ds. tachografów i telematyki, CMO w Euro-Tach.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu