Tym razem było inaczej. Profesjonalnie przygotowany, bardzo ciekawy i niezwykle pouczający wykład - bo tak należy nazwać przemówienie Adama Kołodziejczyka, Prezesa i Dyrektora Generalnego Ford Polska - miał na celu nie wychwalanie własnej firmy, ale wywołanie refleksji. I to uczynił!

Prezes udowodnił bowiem jednoznacznie, że nie istnieje obecnie żadna, optymalna koncepcja zastosowania alternatywnych paliw, nie mówiąc o połączeniu jej z ochroną środowiska naturalnego!

Według szacunków - zasoby ropy nafrtowej na naszym globie mogą się skończyć już w 2050 roku. Niezbędne jest w tej sytuacji znalezienie innej niż ropopochodna energii, która napędzać będzie pojazdy. Czynione przez zdecydowana większość producentów samochodów próby niewiele w sumie w tej kwestii wnoszą.

Masowe zastosowanie wodorowych ogniw wiąże się bowiem z ogromnymi kosztami, do rozwiązania pozostają sprawy technologiczne i techniczne. Sprężony wodór jest wybuchowy, niebezpieczny, a do tego musi być zgromadzony w butlach czy bakach o niewielkich gabarytach.

Napęd hybrydowy - dwa silniki - to też koszty, ale także np. konieczność wynalezienia sposobu na zmniejszenie akumulatorów.

Najsensowniejszą sprawą na dzień dzisiejszy jest modernizacja istniejących silników benzynowych i Diesli. Na przykład radykalne zmniejszenie pojemności przy zastosowaniu nowoczesnych turbosprężarek, w połączeniu z najnowszą technologią common-rail czy nowoczesnymi wtryskiwaczami.

Ale jednocześnie przecież coraz głośniej się mówi, że biopaliwa są szkodliwe dla środowiska...

Prace nad przyszłością motoryzacji podejmują - co zostało podkreślone - praktycznie wszystkie koncerny. Jednak te działania są bardziej marketingowe niż rzeczywiste!

Oczywiście nie można powiedzieć, że nic się nie dzieje - wręcz przeciwnie, ale realnie patrząc owe działania nie mogą one przynieść pożądanego skutku. Potrzebny jest bowiem technologiczny przełom, zupełnie nowa teoria, wynalazek. W przenośni mówiąc, potrzeba nam "nowego Alberta Einsteina".

Kryzys paliwowy łączy się w czasie z występującym na świecie globalnym ociepleniem. Choć w praktyce motoryzacja emituje tylko minimalne ilości (w skali globalnej) dwutlenku węgla, to jednak wszyscy myślą o ograniczeniu przedostawania się CO2 do atmosfery.

Aby te działania były skuteczne - potrzebne są jednak działania systemowe. Adam Kołodziejczyk przytoczył tu przykład Szwecji, gdzie stworzono długą listę udogodnień i gratyfikacji dla tych, którzy zakupią ekologiczny pojazd. Obejmuje ona kilkanaście pozycji, począwszy od bezpłatnego parkowania, poprzez ulgi w ubezpieczeniach, na możliwości wjazdu do stref ograniczonego ruchu skończywszy. Ten który zainwestuje w ekologię, ma z tego konkretną dywidendę. Tymczasem sto procent taboru miejskiego w Sztokholmie, łącznie ześrodkami komunikacji publicznej - to dziś już pojazdy na biopaliwa. Także samochody współpracujące - dowożące towar czy taksówki muszą być dostosowane do tankowania paliwa "Eco"...

Przypomina się sytuacja sprzed kilkunastu lat, kiedy przechodziliśmy z benzyny ołowiowej na bezołowiową.

Tymczasem w Polsce nie ma nawet stacji, gdzie można by było zatankować bioetanol, nie mówiąc już o ulgach czy rozwiązaniach systemowych...

Wydźwięk wypowiedzi szefa Forda w Polsce był olbrzymi, wręcz piorunujący. A przecież słuchaczami byli specjaliści, nie laicy. Prezes zostawił zresztą zebranym czas na refleksję, ograniczył się do podania faktów, nie starał się ich komentować od siebie. Jego słowa zostały dodatkowo wzmocnione przez zaprezentowany film przyrodniczy.

Focus ECOnetic

Konferencja Forda odbywała się w niezwykłej scenerii: na sali dominował zielony kolor roślin. W tle stał najnowszy samochód Forda: Focus ECOnetic. To egzemplarz, który przyjechał na kołach prosto z salonu samochodowego w Genewie. Na przestrzeni ponad dwóch tysięcy kilometrów, po pokonaniu szwajcarskich i niemieckich autostrad oraz polskich dróg, średnie spalanie wyniosło niewiele ponad 5 litrów na 100 kilometrów przy wysokiej przeciętnej szybkości całego przejazdu - 100 km / godz. (uzyskanego w wyniku możliwości szybkiej jazdy po niemieckich autostradach).

O samochodzie - co też było nietypowe - Prezes Kołodziejczyk mówił niedużo: nie chwalił się nim w jakiś specjalny sposób, choć miał ku temu powody.

Zrobimy więc to za niego!

Focus ECOnetic to pierwszy z gamy modeli, które Ford Polska wprowadza do sprzedaży na naszym rynku. Nazwa nawiązuje do strategii łączącej ekologiczną i przystępna cenowo technologię ze stylistyką kinetic design - "energia uchwycona w ruchu", kojarząca się z jakością jazdy i atrakcyjnym wyglądem samochodów.

W pierwszych pojazdach z serii ECOnetic, które będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w 2008 roku, zastosowano najnowsze zespoły napędowe z silnikiem wysokoprężnym i układem wtryskowym common rail oraz inne, starannie dobrane elementy zaprojektowane tak, aby zredukować emisję Co2 do absolutnego minimum.

Udowadnia to, że bardzo korzystny poziom zużycia paliwa i znacznie zmniejszoną emisje dwutlenku węgla można osiągnąć wykorzystując zwykły napęd w połączeniu z pomysłowymi metodami oszczędzania paliwa.

Pierwszy pojazd ECOnetic dostępny w salonach sprzedaży Forda w Polsce, ma przy normalnej eksploatacji, spalać średnio zaledwie 4,3 litra na sto kilometrów. Emisja Co2 wynosi zaledwie 115 gram na kilometr.

Bazując na bardzo oszczędnej wersji silnika o mocy 109 KM z filtrem DPF, punktem wyjścia dla osiągnięcia takich wartości było zmniejszenie oporów toczenia. W celu poprawienia właściwości aerodynamicznych obniżono p[pojazd o dziesięć milimetrów z przodu i osiem milometrów z tyłu.

Wyposażenie standardowe obejmuje zestaw aerodynamiczny, składający się ze zderzaka przedniego o zmodyfikowanym, kształcie, zmienionych okładzin progów i tylnego spojlera.

W celu jeszcze większej poprawy właściwości aerodynamicznych w zewnętrznych częściach dolnej kraty wlotu powietrza, od wewnętrznej strony umieszczone są zaślepki. W zestawieniu z oponami 195 / 65 R15 o niskich oporach toczenia daje to doskonały współczynnik oporu, wynoszący 0,31.

Kolejnym środkiem zmniejszenia oporów, zastosowanym po raz pierwszy w Fordzie Focusie ECOnetic, jest wprowadzenie nowego oleju o niskiej lepkości, opracowanego w wyniku współpracy firmy Ford i jej strategicznego partnera w dziedzinie energii, firmy BP. Testy potwierdziły duże zalety oleju, stąd ma zostać on wprowadzony do innych modeli koncernu w segmentach C i CD.

W ofercie Forda, obok Focusa, znajduje się ponadto Mondeo ECOnetic (o emisji Co2 poniżej 140 g / km) oraz - niedługo - Fiesta ECOnetic (o emisji poniżej 100 g / km).

Potwierdza to Prezes Adam Kołodziejczyk:

Ford Focus ECOnetic - cennik

NadwozieWersja Cena w złotych (z VAT)5 drzwiECOnetic 1,6 TDCi 16V (90 KM)67 0005 drzwiECOnetic 1,6 TDCi 16V (109 KM) DPF (filtr cząstek stałych) 74 000kombiECOnetic 1,6 TDCi 16V (90 KM)70 000kombiECOnetic 1,6 TDCi 16V (109 KM) DPF (filtr cząstek stałych)77 000Wybrane ceny opcji (spośród 53 pozycji znajdujących się na liście)Cena zVAT (w złotych)Wykładziny antypoślizgowe z przodu100Pakiet dla palących110Zapasowy klucz z funkcją zdalnego sterowania150Relingi w kolorze czarnym (tylko kombi)400Kierownica pokryta skórą400Rolety przeciwsłoneczne na tylnych drzwiach400Centralna konsola z podłokietnikiem500Filtr przeciwsłoneczny przedniej szyby600Regulacja położenia pedałów sprzęgła, hamulcai przyspieszenia700Elektryczna regulacja wysokości fotelakierowcy, regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kierowcy i pasażera700Dodatkowo przyciemniane szyby800Podgrzewana przednia szyba800Przednie światła przeciwmgielne800Podgrzewane przednie fotele900Spryskiwacze reflektorów900Gniazdko 230V/150W (dostępne wyłącznie zcentralną konsolą z podłokietnikiem1000Tempomat1100System kontroli ciśnienia w ogumieniu2000Czujnik odległości parkowania z tyłu2100Elektryczna regulacja fotela kierowcy w 6kierunkach2200Nagrzewnica wewnętrzna z regulacją temperatury2200Klimatyzacja4500