W latach 60. na torach wyścigowych panowały samochody Ferrari, wtedy Ford podjął decyzję, aby przerwać zwycięską passę Włochów i stworzył samochód, którego głównym zadaniem było wygrywanie. Choć na początku Amerykanie ponosili porażki, w końcu im się udało — wygrali wyścig Le Mans i to z przytupem, bowiem Fordy GT40 zajęły wszystkie miejsca podium. Następnie jeszcze przez następne trzy lata auta te wygrały Le Mans.
Ford GT: Powrót legendy
Choć historia GT40 zakończyła się w 1968 r., to nie jest to całkowity koniec super samochodu od Forda. W 2003 r. pojawił się następca, z wyglądu bardzo przypominający swojego protoplastę. Auto napędzane było silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra z kompresorem, a jego moc wynosiła 550 KM. Sprint do setki w tym aucie wynosi 3,9 sekundy, natomiast wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 330 km/h. Jednostka napędowa była umieszczona oczywiście centralnie.
Auto w Europie kosztowało 111 tys. funtów (około 660 tys. złotych według ówczesnego kursu), a w USA za 153 tys. dol (około 460 tys. według ówczesnego kurs). Opcjonalne wyposażenie obejmowało m.in. malowane zaciski hamulcowe, kute felgi aluminiowe, pasy biegnące przez środek karoserii czy system nagłośnienia McIntosh.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFord GT: niedoceniony sportowiec
Auto choć imponujące, nie osiągnęło sukcesu rynkowego. Amerykanie mieli w planach wyprodukować 4500 aut, niestety do 2006 r., gdy zakończono produkcję, stworzono 4038 sztuk. Ostatnie 11 zmontowanych nadwozi zostało rozebrane, a ramy i panele nadwozia zostały sprzedane jako części serwisowe. Choć produkcja trwała do 2006 r., to zapasy magazynowe i dealerskie aut były sprzedawane jeszcze do 2007 r.
Forda GT posiadał nawet Jeremy Clarkson, który na początku zachwycony był tym samochodem. Niestety finalnie auto miał sporo problemów z immobiliserem i więcej czasu spędzało w serwisie niż na drodze. Doszło nawet do sytuacji, gdzie prezenter telewizyjny nie mógł wrócić do domu, bo auto odmówiło posłuszeństwa na planie zdjęciowym.
Ford GT pojawił się także jako wersja roadster, pod nazwą Ford GTX1
Od 2016 r. produkowana jest druga generacja Forda GT. Za kierowcą znajduje się tu podwójnie doładowana jednostka o V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 600 KM. W aucie wykorzystano dużą ilość aluminium i włókna węglowego w celu obniżenia masy.