Auto Świat Wiadomości Aktualności Formuła formule nierówna

Formuła formule nierówna

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W pierwszych latach automobilizmu w wyścigach samochodowych obok kierowcy jeździł mechanik. Po kilkunastu latach ze względów bezpieczeństwa jego miejsce zostało puste.

Kierowca nadal jednak siedział z boku. Dopiero konstrukcja Vittorio Jano - Alfa Romeo P3 z roku 1932 była pierwszym samochodem z centralnie umieszczonym fotelem. Tak się dziś uważa, chociaż wcześniej, w 1927 roku, takie rozwiązanie zaprezentował Fiat GP.Jednomiejscowe pojazdy wyścigowe, z włoskiego nazywane monoposto, z biegiem lat bardzo się zmieniły. Stały się niższe, pojawiły się też różnego rodzaju skrzydła. Dużą w tym rolę odegrały badania nad aerodynamiką pojazdu.Dzisiaj trudno sobie wyobrazić wyścigi bez formuł i to nie tylko bez tych, których zmaganiami interesuje się cały świat, jak Formułą 1 czy CART, ale także tych mniej znanych. Trudno zliczyć ile obecnie jest ich na świecie. Większośc to tzw. formuły narodowe, których zawody odbywają się wyłącznie w jednym kraju. Inne zdobywają szerszy zasięg, a niektóre podbiły prawie wszystkie kontynenty, jak np. Formuła Ford.Niestety, ta prestiżowa forma sportu samochodowego u nas powoli zanika. Jeszcze nie tak dawno ścigały się u nas pojazdy Formuły Ester, bardzo popularnej w byłych krajach socjalistycznych, oraz narodowej Formuły Polonia. A to co teraz obserwujemy na naszych torach, to niedobitki różnych formuł.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków