Auto Świat Wiadomości Aktualności Fundusz Dróg Samorządowych: koszty zawyżone o ponad 16 proc. – raport NIK

Fundusz Dróg Samorządowych: koszty zawyżone o ponad 16 proc. – raport NIK

Dzięki Funduszowi Dróg Samorządowych poprawia się jakość dróg lokalnych, jednak – zdaniem Najwyższej Izby Kontroli – okresowe sprawozdania budżetowe nie przekazują rzetelnego obrazu finansów Funduszu, istotnie go zniekształcając. Wystąpiły w nich wielomilionowe zawyżenia wielkości kosztów i zobowiązań.

Dziurawa droga lokalna
Auto Świat
Dziurawa droga lokalna
  • Prawie 90 proc. z 425 tys. km dróg w Polsce to drogi powiatowe i gminne
  • Stan tych dróg jest bardzo różny i – według NIK – jest to podstawowy czynnik obniżający poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
  • Fundusz Dróg Samorządowych powstał w 2018 roku i ma on służyć dofinansowaniu inwestycji poprawiających jakość dróg lokalnych
  • Kontrola NIK wykazała nieprawidłowe rozliczanie kosztów dofinansowania inwestycji, nieprzejrzyste w niektórych wypadkach zasady udzielania dotacji, a także występowanie zjawisk korupcjogennych
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Od 2008 roku działają rządowe programy wsparcia lokalnych inwestycji drogowych, jednak Fundusz Dróg Samorządowych to nowość: ustawę o jego powołaniu przyjęto pod koniec 2018 roku, a działa on od 2019 r. Pieniądze powinny być przyznawane powiatom i gminom na zasadach konkursowych. Jednostki samorządu terytorialnego składają wnioski o dofinansowanie do wojewodów, ci zaś zajmują się oceną tych wniosków. Maksymalne dofinansowanie (uzależnione m.in. od dochodów gminy) wynosi 80 proc. wartości przedsięwzięcia. Ostateczną decyzję o dofinansowaniu planowanych inwestycji podejmuje premier, który ma też prawo dokonywania niewielkich zmian na liście finansowanych inwestycji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Słabe polskie drogi lokalne

Prawie 90 proc. dróg w Polsce to drogi powiatowe i gminne (4,6 proc. to drogi krajowe, a 6,9 proc. to drogi wojewódzkie). Stan dróg lokalnych, o czym wie każdy, kto zbacza z nowych i bezpiecznych autostrad, jest bardzo różny. Różna też jest „wyjściowa” jakość tych dróg: wśród dróg powiatowych drogi asfaltowe stanowią blisko 90 proc., 2,6 proc. to nawierzchnie brukowane albo utwardzane tłuczniem, reszta to drogi gruntowe. Jeśli chodzi o drogi gminne, to mniej niż połowa może pochwalić się nawierzchnią asfaltową, która w dodatku jest w bardzo różnym stanie. NIK zwraca uwagę, że kiepskie drogi podstawowy przyczyna fatalnego poziomu bezpieczeństwa na drogach w Polsce.

Polskie drogi
Polskie drogiNIK

Fundusz Dróg Samorządowych pomaga, ale...

NIK przyznaje, że dotacje z FDS przyczyniają się do poprawy stanu dróg lokalnych – rośnie więc bezpieczeństwo, a także atrakcyjność terenów, do których prowadzą lepsze drogi. Tymczasem jednak kontrola finansów Funduszu wykazała, że... w okresowych sprawozdaniach finansowych funduszu „wystąpiły wielomilionowe zawyżenia wielkości kosztów i zobowiązań. Wykazane na koniec 2019 r. koszty realizacji zadań FDS były wyższe o 16,1% od kosztów ujętych w planie finansowym FDS”.

NIK tłumaczy, że w przypadku inwestycji wieloletnich do aktualnych kosztów wpisywano koszty, które w praktyce mają wystąpić w przyszłości.

Na koniec III kwartału 2020 r. nieprawidłowo wykazana wartość umów z tytułu projektów wieloletnich wynosiła ponad 2 mld zł.

– donosi NIK.

Jakkolwiek NIK przyznaje, że środki dzielone były prawidłowo pomiędzy województwa, to jednak samo zatwierdzanie list inwestycji kwalifikowanych do wsparcia na poziomie szefa rządu trwa zdecydowanie zbyt długo – nawet kilka miesięcy.

Konkurs konkursem, a decyduje wojewoda?

Jakkolwiek i nabór wniosków i ich oceny na poziomie wojewodów w większości przypadków przebiegały zgodnie z prawem, NIK zauważył, że „w województwie lubuskim stwierdzono także przypadek zastosowania niedozwolonego ustawą kryterium „oceny strategicznej dokonywanej przez wojewodę”, co nie ma oparcia w przepisach. W jednym przypadku stwierdzono przyznanie w sposób niezgodny z prawem znacznie zawyżonej dotacji.

Przy okazji podczas kontroli NIK natrafił na działania niegospodarne oraz rodzące podejrzenia:

W jednej jednostce (Powiatowy Zarząd Dróg w Żywcu) opracowanie dokumentacji oraz nadzór inwestorski nad realizacją zadań inwestycyjnych, w tym dofinansowanych z FDS, zlecane były podmiotom zewnętrznym – pomimo wykwalifikowanego personelu własnego. Jednocześnie udzielano tego typu zamówień z pominięciem prawa zamówień publicznych. Przy tym dyrektor żywieckiego PZD – jako osoba fizyczna posiadająca stosowne uprawnienia budowlane – wielokrotnie wykonywał na rzecz jednej z firm czynności związane z realizacją w jej imieniu nadzoru inwestorskiego przy projektach drogowych gmin powiatu żywieckiego. W ocenie NIK, może to świadczyć o występowaniu mechanizmów korupcjogennych i konflikcie interesów.

NIK: Prosimy o rzetelne rozliczenia!

We wnioskach pokontrolnych czytamy, że od wojewodów NIK oczekuje "ustalania wysokości dofinansowania zadań ze środków Funduszu w sposób rzetelny, z należytą starannością oraz zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami", a także terminowego rozpatrywania wniosków, zaniechania oceny wniosków o dofinansowanie według niejasnych kryteriów, a także rzetelnej kontroli nad dotowanymi inwestycjami. Co do rządu, NIK zwraca uwagę na nierzetelne sprawozdania finansowe.

Dostało się też zarządom dróg lokalnych, które nie zawsze wywiązują się z obowiązku kontroli stanu dróg, którymi zarządzają, a także nie zawsze sprawują właściwy nadzór nad zlecanymi inwestycjami.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków