Generalny Pomiar Ruchu to w Polsce podstawowe źródło informacji o ruchu drogowym na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA — na drogach krajowych i wojewódzkich. Dane pozyskane w wyniku pomiarów wykorzystywane są do zarządzania, utrzymania oraz planowania rozwoju sieci drogowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Nie ma lepszych SUV-ów niż te. Każdym zrobiliśmy po 100 tys. km. Nr 1 to kompletne zaskoczenie
Generalny Pomiar Ruchu 2025 — do czego będzie wykorzystany
Stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej, na poziomie krajowym. GDDKiA korzysta z nich m.in. przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Służą również w pracach związanych z utrzymaniem sieci drogowej i w zarządzaniu ruchem. Wykorzystywane są m.in. do planowania koniecznych prac remontowych, przy ocenie projektów organizacji ruchu, obliczaniu przepustowości czy też do określania lokalizacji elementów systemów zarządzania ruchem. Parametry ruchu drogowego określane w ramach GPR dla poszczególnych odcinków sieci drogowej mają też zastosowanie w pracach i analizach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Dane pochodzące z Generalnego Pomiaru Ruchu to także cenne źródło danych do analiz ekonomicznych, oceny efektywności inwestycji i rozliczania poniesionych wydatków. Jego wyniki wykorzystywane są także przez inne niż GDDKiA instytucje publiczne i prywatne, m.in. przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Centralny Port Komunikacyjny czy Urząd Transportu Kolejowego i PKP Polskie Linie Kolejowe. GPR jest też cennym źródłem wiedzy m.in. dla Policji, samorządów, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Głównego Urzędu Statystycznego oraz uczelni i jednostek naukowych.
GPR wykonuje się cyklicznie co pięć lat. GDDKiA wraz z zarządami dróg wojewódzkich właśnie startuje z kolejnym.
Generalny Pomiar Ruchu 2025 — jak przeprowadza się pomiary?
Pomiar na drogach krajowych zostanie przeprowadzony zgodnie z wytycznymi zawartymi w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 22 marca 2024 r.
Przy realizacji Generalnego Pomiaru Ruchu wykorzystane zostaną dane z pomiarów automatycznych, które prowadzone są przez cały rok oraz półautomatycznych, które z kolei prowadzone będą w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w kilka wybranych dni w ciągu roku.
Przy pomiarach automatycznych GDDKiA korzysta z liczników ruch drogowego, które automatycznie rejestrują i klasyfikują pojazdy. W pomiarach półautomatycznych wykorzystany zostanie dodatkowo (ze względu na niższą dokładność urządzeń półautomatycznych) pomiar wideo. Pomiary metodą wideorejestracji korzystają zaś z kamer zainstalowanych przy drogach. Te będą rejestrować ruch w wybranych dniach. Na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest następnie liczba przejeżdżających pojazdów. Wykorzystuje się tutaj sztuczną inteligencję oraz odpowiednio przeszkolonych operatorów.
Kierowcy nie muszą się martwić o to, że ktoś będzie jednak patrzył dokąd jadą. Jako, że pomiary realizowane w trakcie GPR dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek, pomiary nie będą dostarczać informacji o numerach rejestracyjnych.
Na potrzeby realizacji pomiaru ruchu, sieć dróg krajowych została podzielona na tzw. odcinki pomiarowe. Odcinki są jednorodne pod względem ruchu. W ich obrębi zlokalizowane są pukty pomiarowe — np. wspomniane już liczniki automatyczne. Granice odcinków wyznaczają skrzyżowania z drogami krajowymi i wojewódzkimi, granice miejscowości mających ponad 10 tys. mieszkańców, skrzyżowania z ważnymi drogami lokalnymi i inne miejsca, których specyfika ma duży wpływ na ruch.
Generalny Pomiar Ruchu 2025 — co będzie mierzyć?
Podstawową informacją, którą GDDKiA uzyska dzięki pomiarowi ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko. GDDKiA będziemy też mierzyć:
- średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
- średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
- średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),
- średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),
- średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00).
Kategorie pojazdów, które będą zliczane podczas podstawowego pomiaru ruchu, to:
- samochody osobowe,
- motocykle i motorowery,
- lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
- mikrobusy,
- samochody ciężarowe bez przyczep,
- samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,
- autobusy,
- ciągniki rolnicze,
- rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.
Oprócz ww. podstawowego podziału na kategorie pojazdów, w ok. 300 punktach realizowany będzie pomiar rozszerzony, uwzględniający bardziej szczegółową klasyfikację pojazdów (m.in. samochody ciężarowe w zależności od typu podwozia, samochody elektryczne).
Generalny Pomiar Ruchu 2025 na ponad 2,4 tys. odcinków
Pierwsze pomiary w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 rozpoczną się 23 stycznia, jednak pomiary automatyczne prowadzone są przez cały rok na wybranych stanowiskach pomiarowych. Za ich przeprowadzenie będą odpowiadały podmioty wyłonione w przetargach przez każdy z 16 Oddziałów GDDKiA. W przypadku dróg wojewódzkich pierwsze pomiary przewidziane są na marzec 2025 r.
Dla dróg krajowych przewidziano maksymalnie 9 dni pomiarowych. Dla każdego dnia wyznaczono 3 daty realizacji pomiarów. GDDKiA zastrzega, że w zależności m.in. od natężenia ruchu na danym odcinku, liczba dni pomiarowych może być mniejsza.
W przypadku dróg krajowych sieć drogowa została podzielona na ponad 2,4 tys. odcinków pomiarowych. Ponad 10 proc. z nich stanowią odcinki z pomiarem automatycznym lub półautomatycznym. Natomiast punkty pomiarowe, w których prowadzone będą pomiary wideo, zostaną dodatkowo oznaczone specjalnymi tabliczkami.
Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej oraz datach przeprowadzenia pomiarów dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny-pomiar-ruchu-2025.
- Przeczytaj także: Oto obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2025 r. Dwa elementy są kluczowe