- Goodyear zaprezentował na targach CES 2025 w Las Vegas sensacyjne inteligentne opony
- Technologia SightLine usprawnia działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS i AEB
- Inteligentne opony dostarczają systemom danych o nawierzchni, co pozwala im na lepszą reakcję
Nie tak dawno temu byliśmy świadkami przełomu w dziedzinie systemów hamowania (niepołączone mechanicznie układy brake-by-wire), a już debiutuje kolejna ważna innowacja w hamowaniu. W niedalekiej przyszłości inteligentne opony, takie jak Goodyear SightLine, mogą stać się "czujkami" systemów bezpieczeństwa usprawniającymi ich działanie. Holenderska organizacja badawcza TNO już sprawdziła, że to ma sens.
Inteligentne opony Goodyeara zminimalizują skutki wypadku
Jakie korzyści z tej technologii płyną dla kierowcy? Na co dzień niewielkie, ale w sytuacji awaryjnej na śliskim podłożu ogromne. Beneficjentami nowej technologii są przede wszystkim pokładowe systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy AEB (autonomicznego hamowania awaryjnego), które zyskują dostęp do danych o nawierzchni, np. o oblodzeniu.
To "game-changer", bo dzięki takim informacjom komputer może precyzyjniej dobrać siłę i moment hamowania do warunków na drodze. Skuteczniejsza reakcja systemu AEB pozwala wcześniej wyhamować samochód i ograniczyć skutki wypadku. Technologia SightLine opracowana przez firmę Goodyear wypadła świetnie w testach TNO – na mokrej nawierzchni system AEB skuteczniej przeprowadzał procedurę hamowania awaryjnego nawet przy prędkościach do 80 km na godz.
Opony wspierające systemy bezpieczeństwa mogą stać się standardem
Obecne regulacje prawne – zwłaszcza unijne – nakładają na producentów samochodów obowiązek wyposażania pojazdów w wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. A z roku na rok te wymagania są podkręcana jeszcze bardziej. Nie zdziwi nas, jeśli niebawem na tej liście pojawią się też inteligentne opony.
Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów OEM i ich klientów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa. Znacznie wyprzedzamy przy tym planowane przez NHTSA wdrożenie przepisów w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów osobowych w systemy AEB od 2029 r. Poza wymogami regulacyjnymi, systemy AEB będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zautomatyzowanej jazdy, oferując kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze
– mówił w Las Vegas Chris Helsel, starszy wiceprezes i dyrektor ds. technologii w Goodyear.