- Goodyear zaprezentował na targach CES 2025 w Las Vegas sensacyjne inteligentne opony
- Technologia SightLine usprawnia działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS i AEB
- Inteligentne opony dostarczają systemom danych o nawierzchni, co pozwala im na lepszą reakcję
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Nie tak dawno temu byliśmy świadkami przełomu w dziedzinie systemów hamowania (niepołączone mechanicznie układy brake-by-wire), a już debiutuje kolejna ważna innowacja w hamowaniu. W niedalekiej przyszłości inteligentne opony, takie jak Goodyear SightLine, mogą stać się "czujkami" systemów bezpieczeństwa usprawniającymi ich działanie. Holenderska organizacja badawcza TNO już sprawdziła, że to ma sens.
Poznaj kontekst z AI
Inteligentne opony Goodyeara zminimalizują skutki wypadku
Jakie korzyści z tej technologii płyną dla kierowcy? Na co dzień niewielkie, ale w sytuacji awaryjnej na śliskim podłożu ogromne. Beneficjentami nowej technologii są przede wszystkim pokładowe systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy AEB (autonomicznego hamowania awaryjnego), które zyskują dostęp do danych o nawierzchni, np. o oblodzeniu.
To "game-changer", bo dzięki takim informacjom komputer może precyzyjniej dobrać siłę i moment hamowania do warunków na drodze. Skuteczniejsza reakcja systemu AEB pozwala wcześniej wyhamować samochód i ograniczyć skutki wypadku. Technologia SightLine opracowana przez firmę Goodyear wypadła świetnie w testach TNO – na mokrej nawierzchni system AEB skuteczniej przeprowadzał procedurę hamowania awaryjnego nawet przy prędkościach do 80 km na godz.
Opony wspierające systemy bezpieczeństwa mogą stać się standardem
Obecne regulacje prawne – zwłaszcza unijne – nakładają na producentów samochodów obowiązek wyposażania pojazdów w wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. A z roku na rok te wymagania są podkręcana jeszcze bardziej. Nie zdziwi nas, jeśli niebawem na tej liście pojawią się też inteligentne opony.
Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów OEM i ich klientów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa. Znacznie wyprzedzamy przy tym planowane przez NHTSA wdrożenie przepisów w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów osobowych w systemy AEB od 2029 r. Poza wymogami regulacyjnymi, systemy AEB będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zautomatyzowanej jazdy, oferując kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze
– mówił w Las Vegas Chris Helsel, starszy wiceprezes i dyrektor ds. technologii w Goodyear.