Pierwszy Golf GTI "rodził się" z komplikacjami. Kilku zapalonych pracowników Volkswagena piastujących dość wysokie stanowiska wzięło jako pierwowzór Beetle’a GSR i starało się wprowadzić nową wersję Golfa na rynek. Efekt? 5000 egzemplarzy sprzedanych w pierwszym roku produkcji, a do tego roku w sumie prawie 1,9 mln sztuk.

Wprowadzany właśnie do Polski Golf GTI VII znalazł już 28 nabywców, w tym jak podkreśla Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor marki Volkswagen w Polsce, kilka osób bez wcześniejszych testów i oglądania samochodu. Średnia roczna sprzedaż ma wynosić około 200-250 sztuk. Wersja GTI największą popularnością cieszy się w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Ekonomiczny sportowiec

Standardowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2 litrów posiada moc 220 KM. W wersji opcjonalnej Golf GTI Performance dołożono jeszcze 10 KM.

Choć GTI to auto z natury sportowe nie zapomniano o obniżeniu spalania. Pojazd wyposażony jest seryjnie w system Start-Stop i sześciobiegową, manualną skrzynię biegów, co według danych producenckich daje zużycie paliwa w cyklu NEFZ wynoszące 6 litrów na 100 km. Średnie spalanie zostało zatem obniżone w porównaniu z Golfem GTI VI o 18 procent, a ze skrzynią DSG (dwusprzęgłowa, sześć biegów) o 14 procent. W dodatku nowy model spełnia wymagania normy emisji spalin Euro6.

Podobnie jak model podstawowy, Golf GTI opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), co wpłynęło na obniżenie masy do 1351 kg, czyli o 42 kg. Moment obrotowy wynosi teraz 350 Nm (280 Nm u poprzednika).

Komfort i szaleństwo

Jadąc prezentowanym samochodem po drogach w ruchu ulicznym, także autostradach, odnosiliśmy wrażenie, że idealnie połączono w Golfie zapędy sportowe z komfortem. Silnik pracował niezwykle dynamicznie i aż chciało się nim przyspieszać. Zresztą nie sposób nie poczuć „stosownych” osiągów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi w zależności od wersji 6,4 sekundy (230 KM)/6,5 sekundy (220 KM). Prędkość maksymalna (której naturalnie nie sprawdzaliśmy) odpowiednio 250 km/h i 246 km/h (w obu przypadkach z DSG o 2 km/h mniej).

Jednocześnie kierowca oraz pasażer siedzieli wygodnie, bez problemu rozmawiając o wszystkim i niczym nawet przy górnych limitach prędkości na autostradzie. Także na torze, mimo niekiedy intensywnych ćwiczeń czuć było volkswagenowską jakość jak i oczywiście charakterystyczne walory jezdne.

ESC Sport

Golf GTI jest oferowany z montowanymi seryjnie ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi. Dzięki progresywnemu układowi kierowniczemu, kierowca nie musi wykonywać szerokich ruchów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu. Od prawego do lewego końcowego skrętu kierownicy to tylko 2,1 obrotu. Funkcja XDS, zastosowana po raz pierwszy w Golfie VI, została udoskonalona zyskując "plus" przy nazwie. System zwiększa zwrotność i poprzez odpowiednie ingerencje w hamulce wewnętrznych kół obu osi zmniejsza zapotrzebowanie na skręt kierownicy, poza tym redukuje podsterowność i poprawia trakcję. Z kolei ESC Sport uruchamiamy dwustopniowym przełącznikiem na konsoli środkowej. Najpierw wyłączana jest funkcja ASR. Po wciśnięciu przycisku przez dłużej niż trzy sekundy, ESC przełącza się w tryb ESC Sport i przy bardzo szybkiej jeździe na zakrętach ESC reaguje później i pozwala na jeszcze dynamiczniejsze pokonywanie zakrętów.

Do standardowego wyposażenia dochodzą między innymi system rozpoznający zmęczenie kierowcy, hamulec multikolizyjny, radio z CD i ekranem dotykowym oraz automatyczna klimatyzacja. Seryjnie mamy także do dyspozycji sportowe zawieszenie, obniżone w porównaniu ze słabszymi modelami Golfa o 15 mm. Z opcji dodatkowych (lista wybranych możliwości poniżej) warto szczególnie zwrócić uwagę choćby na systemy nawigacyjno-radiowe (świetna funkcjonalność) oraz mobilne usługi online (Car-Net) umożliwiające na przykład włączenie aktualnych informacji drogowych w funkcję dynamicznego prowadzenia do celu.

Blokada mechanizmu różnicowego

Dodatkowo Golf GTI Performance posiada skonstruowaną specjalnie dla niego blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi, co jest zauważalne szczególnie przy przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu. Cała siła generowana przez silnik jest w 100 procentach przenoszona na drogę i bez żadnych ograniczeń zamieniana na trakcję. Pakiet Performance to także między innymi mocniejszy układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami wszystkich czterech kół.