Pierwsza hybryda Toyoty – Prius – pojawiła się w Polsce w 2004 roku. Rewolucja w rozwiązaniu napędu polegała na tym, że hybrydowe auto wyposażone było w dwa silniki – spalinowy i elektryczny. W zależności od potrzeb i obciążenia, auto hybrydowe jechać tylko „na prądzie", korzystając z silnika spalinowego, lub wykorzystując oba źródła napędu.
Silnik elektryczny wykorzystywany jest do ruszenia i przy małych prędkościach (np. w korku lub podczas wolnej jazdy ulicą). Gdy przyspieszymy – załączy się też silnik spalinowy. Podczas hamowania lub zwalniania – silnik elektryczny zmienia się w prądnicę i doładowuje akumulator. Rozdziałem energii zajmuje się komputer, kierowca nie musi tym sterować.
Napęd hybrydowy pozwala zmniejszyć spalanie (w ruchu miejskim), a tym samym obniżyć poziom toksyczności spalin.
Najpopularniejszym modelem hybrydowym Toyoty w Polsce jest Auris – do tej pory kupiło go prawie 10 tys. polskich kierowców.
Popularne są też: miejski Yaris (łączna sprzedaż 4628 aut z napędem hybrydowym), kompaktowy Prius i SUV – RAV4 Hybrid (2809 nabywców). Ostatni bestseller to crossover C-HR o bardzo odważnym designie. Tylko w styczniu i lutym 2017 r. kupiło go 1036 osób.
O popularności hybrydowych modeli Toyoty niech świadczy fakt, że na 20 tys. sprzedanych modeli z tym napędem, 10 tys. zakupione zostało w ostatnim roku.
Pierwszy model hybrydowy Toyoty – Prius zadebiutował (na rynku japońskim) 20 lat temu, w 1997 r. Przez 20 lat na całym świecie kupiono 10 milionów Toyot i Lexusów z napędem hybrydowym. Globalnie Toyota oferuje 33 modele hybrydowe w 90 krajach.
Hybrydowe Toyoty – sprzedaż w Polsce:
Rok | Sprzedaż roczna | Łącznie narastająco |
2004-12 | 1286 | |
2013 | 1532 | 2818 |
2014 | 2520 | 5338 |
2015 | 3820 | 9158 |
2016 | 8364 | 17522 |
2017 (stycz.-luty) | 2652 | 20174 |
Łącznie | 20174 |