• Akcja naprawcza to pokłosie doniesień o pożarach aut marek Hyundai i Kia, sprzedawanych na rynku amerykańskim
  • Jako jedną z potencjalnych przyczyn zidentyfikowano przedwcześnie zużywające się panewki
  • Na rynku europejskim producent nie ogłosił akcji naprawczej dotyczącej przedwcześnie zużywających się panewek

Po trwającym od dłuższego czasu śledztwie amerykańska agencja zajmująca się bezpieczeństwem drogowym (NHTSA) orzekła, że w wielu modelach koncernu Hyundai-Kia może dochodzić do przedwczesnego zużycia panewek korbowodowych w silnikach benzynowych, co w najgorszym razie prowadzić może nawet do pożaru auta, w sytuacji, kiedy w wyniku zatarcia panewki, korbowód przebije blok silnika i dojdzie do zapłonu oleju wylewającego się na rozgrzane części silnika.

Zakrojona na szeroką skalę akcja przywoławcza ma się rozpocząć pod koniec stycznia 2021. Objęte nią będą m.in. modele Hyundai Veloster, Santa Fe oraz Sonata Hybrid z różnych serii produkowanych od 2011 do 2016 roku (łącznie 129 000 egzemplarzy). Więcej, bo aż ok. 295 000 aut ma trafić do warsztatów marki Kia. Tu akcja przywoławcza dotyczy modeli również popularnych w Polsce Sorento (roczniki 2012-2015), Optima Hybrid (2011-2013), Soul (2014 oraz 2015) i Sportage (2012).

Akcja naprawcza - wymienią silniki!

W razie stwierdzenia objawów uszkodzenia panewek naprawa może polegać nawet na wymianie silnika! Ponadto w autach wykonywana będzie kontrola pod kątem występowania wycieków oleju i innych potencjalnie niebezpiecznych usterek. Dodatkowo ma być też wgrywana aktualizacja oprogramowania, dzięki której czujnik spalania stukowego będzie mógł być wykorzystywany do monitorowania silnika również pod kątem początkowych objawów usterki panewek na podstawie drgań silnika o specyficznych częstotliwościach.

Uszkodzenie panewki może doprowadzić do tego, że „korba wyjdzie bokiem”, co z kolei nie tylko oznacza zniszczenie silnika, ale też i ryzyko spalenia auta, jeśli olej przez dziurę w silniku wyleje się np. na rozgrzany kolektor czy turbosprężarkę.  Foto: Auto Świat
Uszkodzenie panewki może doprowadzić do tego, że „korba wyjdzie bokiem”, co z kolei nie tylko oznacza zniszczenie silnika, ale też i ryzyko spalenia auta, jeśli olej przez dziurę w silniku wyleje się np. na rozgrzany kolektor czy turbosprężarkę.

Na razie na żadnym europejskim rynku nie ogłoszono podobnej akcji przywoławczej wspomnianych modeli – nie wiadomo, czy to kwestia czasu i priorytetów, czy może innych wersji silnikowych lub innych warunków eksploatacji na amerykańskim rynku. Warto wiedzieć, że generalnie, nawet w przypadku modeli innych producentów, które są powszechnie znane z wadliwych lub skrajnie nietrwałych modeli, stosowanie wysokiej jakości olejów i ich regularna wymiana, częstsza niż według zaleceń producenta, z reguły pozwala wyraźnie ograniczyć ryzyko awarii silnika.

Akcje przywoławcze Hyundai-Kia na polskim rynku

Choć opisane wyżej akcje nie dotyczą (być może na razie) aut z dystrybucji europejskiej, to również na naszym rynku trwa kilka oficjalnych akcji przywoławczych aut marek Kia i Hyundai. Najnowsza z nich dotyczy samochodów Hyundai Kona electric, wyprodukowanych w Korei Południowej od 31 stycznia 2018 r. do 20 marca 2020 r., w których może występować usterka akumulatora wysokonapięciowego, mogąca w skrajnych przypadkach prowadzić do przegrzania i zapłonu pojazdu. Na rynku polskim akcją naprawczą objętych jest 191 pojazdów.

Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu aktualizacji oprogramowania do zarządzania akumulatorem wysokonapięciowym.

Do serwisów powinni się zgłosić też właściciele aut Hyundai Santa Fe (CM), wyprodukowanych w Korei Południowej od 16.03.2005 r. do 22.09.2009 r., w których może dochodzić do zwarcia elektrycznego w obwodzie zasilania modułu sterowania układem ABS/ESC. Na rynku polskim tą kampanią naprawczą objętych jest 1 016 pojazdów.

W 40 egzemplarzach modelu Kia Stinger konieczna będzie naprawa układu zasilania. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W 40 egzemplarzach modelu Kia Stinger konieczna będzie naprawa układu zasilania.

Z kolei w przypadku marki Kia najnowsze akcje naprawcze na polskim rynku dotyczą 40 egzemplarzy modelu Stinger, wyposażonych w wadliwe pompy paliwowe (ryzyko zatkania skutkującego spadkiem osiągów). Do serwisów powinny też trafić modele Sorento BL i Carnival VQ, wyprodukowanych w Korei Południowej, w których olej i wilgoć mogą przenikać do źródła zasilania modułu sterującego ABS, co może prowadzić do zwarć w instalacji i pożaru. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 1 552 pojazdy.