- Sprzedaż Mercedesa Klasy A spada, ale w tak wolnym tempie, że Mercedesowi opłaca się go produkować, a klienci dopytują o kompakt w wydaniu premium
- Dlatego podjęto decyzję o przeniesieniu produkcji Klasy A na Węgry. Pozwoli to przedłużyć życie hatchbacka i sedana do 2028 r.
- Polska oferta Klasy A jest wyjątkowo szeroka. Naliczyłem aż dziewięć wersji silnikowych! W tym segmencie teraz to absolutna rzadkość. Regularny cennik otwiera 154 tys. 600 zł
- Do Polski lada chwila przyjedzie nowa generacja CLA. To ona ma grać pierwsze skrzypce w segmencie C. Znamy już polskie ceny premierowych wersji
Mercedes zdecydował się przedłużyć produkcję Klasy A do 2028 r., odpowiadając na zainteresowanie kierowców w Europie. Choć planowano zakończyć produkcję tego kompaktowego modelu w 2026 r., popularność hatchbacka i sedana sprawiła, że oba warianty pozostaną w ofercie jeszcze przez dwa lata. Po tym okresie nie przewidziano jednak nowej generacji Klasy A. Kompaktowego Mercedesa pożegnamy więc dopiero za trzy lata.
Przeczytaj także: Co czarny Mercedes z Ukrainy z dziwną skrzynką na klapie robił przy lotnisku w Warszawie?
Dlaczego Mercedes wycofał się z wycofania Klasy A? Wciąż wykręca niezłe liczby
Decyzja o wydłużeniu produkcji oznacza, że Klasa A czwartej generacji (W177), która zadebiutowała w 2018 r., może dobić aż do dziesiątych urodzin. Jednocześnie, mimo przedłużenia produkcji Klasy A, Mercedes nie zamierza kontynuować minivana Klasy B. Zgodnie z przyjętą strategią, gama kompaktowych modeli zostanie ograniczona z siedmiu do czterech, a Klasa B zniknie z oferty w 2026 r. Stoją za tym konkretne liczby.
Według danych Dataforce, w okresie od stycznia do maja tego roku w Europie sprzedano 27772 sztuk Klasy A. To spadek o 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, ale to wciąż poziom, na którym Klasę A opłaca się produkować. Dla porównania, Klasę B kupiło w tym czasie zaledwie 5997 nabywców
Aby przygotować się na wprowadzenie nowej generacji kompaktów, Mercedes planuje przenieść produkcję Klasy A z niemieckiego Rastatt do węgierskiego Kecskemet na ostatnie dwa lata jej obecności na rynku. Szef produkcji Mercedesa, Jorg Burzer, w rozmowie z Automobilwoche określił przedłużenie produkcji jako "ostatnią serię" modelu i podkreślił, że sedan cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach europejskich.
Mercedes Klasy A imponuje ofertą silnikową. Dawno nie widziałem takiej listy
Mercedes w swoim bazowym modelu ma w Polsce wyjątkowo szeroką ofertę. Cieszy, że w 2025 r. kierowcy wciąż mają wybór. I to w segmencie C. Przy każdym modelu podajemy cenę z aktualnego, regularnego cennika, który znajduje się na stronie producenta. W salonach pewnie możecie liczyć na rabaty i promocje. Mercedesa Klasy A można w Polsce zamówić w wersjach benzynowych:
- A 180 1.3 136 KM - od 154 tys. 600 zł
- A 200 1.3 163 KM - od 162 tys. 400 zł
- A 220 4MATIC 2.0 190 KM - od 172 tys. 600 zł
- A 250 4MATIC 2.0 254 KM - od 186 tys. 600 zł
Z silnikami Diesla:
- A 200d 2.0 150 KM - od 169 tys. 600 zł
- A 220d 2.0 190 KM - od 178 tys. 600 zł
W potężnych wersjach AMG:
- A35 AMG 4MATIC 2.0 306 KM - od 227 tys. 500 zł
- A45 AMG S 4MATIC+ 2.0 421 KM - od 290 tys. 500 zł
Jakby tego było mało, dostępna jest jeszcze hybryda typu plug-in A 250 e. Systemowa moc to 218 KM, a na samym prądzie przejedzie do 76 km wg WLTP. Średnie zużycie paliwa waha się od 0,9 do 1,1 l na 100 km. Oczywiście tak znakomity wynik można uzyskać tylko z naładowanym akumulatorem. Ceny hybrydy startują od 182 tys. 900 zł.
Przyszłość kompaktowych Mercedesów należy do nowego CLA
W segmencie C pierwsze skrzypce ma odgrywać model CLA, który doczekał się niedawno zupełnie nowej generacji. Nowa generacja wyraźnie urosła we wszystkich kierunkach – na długości o 35 mm (4723 mm), w szerokości o 25 mm (1855 mm), a na wysokość o 29 mm (1468 mm). Rozstaw osi to teraz 2790 mm (+61 mm). W Polsce zadebiutuje w dwóch elektrycznych wersjach, a z czasem dołączą do nich miękkie hybrydy. Znamy już ceny:
- Mercedes CLA 250+ z technologią EQ - od 228 tys. 900 zł
- Mercedes CLA 350 4MATIC z technologią EQ - od 274 tys. 900 zł
Najważniejsze dane techniczne premierowych CLA. A jeśli interesuje was pełny cennik, to odsyłamy do oddzielnego artykułu: To od tego Mercedesa się zaczyna. Potem nie chcą innych aut. Mamy polskie ceny CLA
CLA 250+ z technologią EQ | CLA 350 4MATIC z technologią EQ | ||
---|---|---|---|
Moc systemowa | kW/KM | 200/272 | 260/354 |
Systemowy moment obrotowy | Nm | 335 | 515 |
Akumulator: chemia ogniw | nikiel-mangan-kobalt | ||
Akumulator: użyteczna pojemność | kW | 85 | |
Maksymalna moc ładowania AC | kW | 11 | |
Maksymalna moc ładowania DC | kW | 320 | |
Ładowanie DC: zasięg po 10 min (WLTP, na odpowiedniej stacji) | km | 285–325 | 275–315 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 4,9 |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 | |
Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP | kWh/100 km | 12,2–14,1 | 12,5–14,7 |
Emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP | g/km | 0 | 0 |
Zasięg (WLTP) | km | 694–792 | 672–771 |