Auto Świat Wiadomości Aktualności Inteligentne systemy transportowe - cyfrowe drogi już są w Polsce

Inteligentne systemy transportowe - cyfrowe drogi już są w Polsce

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wbrew pozorom nie tylko w krajach Europy Zachodniej stosuje się rozwiązania na miarę inteligentnych dróg. Także w Polsce korzysta się z pierwszych systemów do wykrywania oblodzenia, korków czy samochodów jadących pod prąd. Drogowa dyrekcja ujawniła listę krajowych tras objętych programem inteligentnych systemów transportowych.

Tablicami ze znakami tzw. zmiennej treści na autostradzie
Zobacz galerię (5)
Auto Świat / Tomasz Okurowski
Tablicami ze znakami tzw. zmiennej treści na autostradzie
  • ITS to inteligentne systemy transportowe, czyli cały ekosystem monitorowania dróg i wymiany informacji
  • Dzięki ITS można m.in. wykryć samochody jadące pod prąd, zatory drogowe czy oblodzoną nawierzchnię
  • W Polsce takie rozwiązania stosuje się na kluczowych trasach (A2, S6, S8 oraz S12 i S17); trwają prace nad kolejnymi

Pora oswoić się z kolejnym skrótem w motoryzacji - ITS. To inteligentne systemy transportowe, czyli zaawansowana technika stosowana na drogach publicznych. Wbrew pozorom z inteligencją mają jednak niewiele wspólnego. Mają jednak istotny wpływ na to, czy dojedziemy na czas i unikniemy drogowych zagrożeń, a w konsekwencji także i wypadku czy kolizji.

ITS - jazda pod prąd do wykrycia także w Polsce

Pod hasłem ITS kryje się nie tylko mnóstwo różnych urządzeń, ale i cała platforma do wymiany informacji wraz z centrami zarządzania ruchem. Dla kierowcy oznacza to przede wszystkim jedno - dzięki urządzeniom ITS umieszczonym w nawierzchni oraz tuż przy drogach (np. stacje meteo) można szybko otrzymać informacje o różnych zagrożeniach. To nie tylko ostrzeżenia o trudnych warunkach pogodowych (opady deszczu czy śniegu, zamgleniu i oblodzenie) czy korku, ale także o samochodzie jadącym pod prąd. Z kolei dla drogowców to często dodatkowe źródło informacji pomocne przy utrzymaniu dróg (łatwiej o wskazanie lokalizacji, by wysłać np. pługosolarkę).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Techniką ITS chwalą się nie tylko zarządcy dróg w krajach UE. Również GDDKiA ma się czym pochwalić, gdyż na wybranych odcinkach dróg w naszym kraju już funkcjonuje odpowiednia infrastruktura. Na liście tras drogowcy wskazali kluczowe arterie: A2 Konin-Stryków, S12 i S17 (Kurów -Lublin oraz obwodnica Lublina) oraz S6 Goleniów - Koszalin i S8 Piotrków - Mszczonów. Na każdej z nich możemy spotkać charakterystyczne tablice drogowe, czyli tzw. znaki zmiennej treści. To na nich pojawiają się różne ostrzeżenia czy informacje o odległości do najbliższej i kolejnej stacji paliw.

Nie tylko polskie autostrady

Przeczytaj też:

Oczywiście wspomniana lista tras nie jest zamknięta. GDDKiA deklaruje, że nowe rozwiązania pojawią się także na innych drogach w ramach tzw. regionalnych projektów wdrożeniowych. Na liście znalazły się drogi ekspresowe S6 i S7 w województwach pomorskim i warmińsko-mazurskim. Wskazano także A1, A4, S1 i DK1 w województwie śląskim oraz kolejne drogi w pobliżu Łodzi. Prace nad lokalnym ITS trwają także na A4 i A8 w okolicach Wrocławia.

Plany GDDKiA nie ograniczają się tylko do lokalnych inwestycji. Trwają także prace nad Krajowym Centrum Zarządzania Ruchem, które będzie na bieżąco monitorować wszystkie autostrady i drogi ekspresowe w Polsce. Wraz z nim pojawi się ujednolicony system przekazywania kierowcom najważniejszych ostrzeżeń. Otwartą kwestią wciąż pozostaje, czy gromadzone informacje trafią także do aut podłączonych do internetu w ramach usługi Car2Car i Car2X. W Europie realizowany jest bowiem projekt „Data for Road Safety”, by samochody różnych marek automatycznie dzieliły się ostrzeżeniami i przekazywały do centrów SRTI zarządzanych m.in. przez Here, jednego z największych europejskich specjalistów od nawigacji i monitorowania ruchu.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków