• Z końcem października swoją ważność straciły profile zaufane milionów Polaków, o ile nie zostały przedłużone przez użytkowników
  • Osoby, które z różnych powodów nie przedłużyły profilu, muszą założyć go od nowa
  • Profil zaufany ułatwia załatwienie wielu spraw urzędowych online oraz zapewnia możliwość sprawdzenia wielu danych

Złożenie nowego wniosku i potwierdzenie go przez internet lub złożenie w internecie i potwierdzenie w punkcie potwierdzającym to dwa sposoby na założenie profilu zaufanego (PZ). Przed tą koniecznością stanęły setki tysięcy, o ile nie miliony Polaków, którym 31 października 2023 r. wygasł dotychczas używany PZ.

Profil zaufany. Był SMS i instrukcja, ale i tak nie wszyscy zdołali przedłużyć

Zapewne większość z 5,5 mln osób, które musiały przedłużyć swój PZ, zrobiła to z pozytywnym skutkiem. Warto jednak zauważyć, że nie wszystko zrobiono tak, jak trzeba. Pierwszą był sam komunikat o konieczności przedłużenia profilu, rozsyłany w postaci wiadomości SMS do złudzenia przypominającej próbę wyłudzenia danych. O tym, że to nie żadne oszustwo informował komunikat z 16 października br. opublikowany na stronie pz.gov.pl (kto zagląda na stronę pz.gov.pl?) oraz... media, które uspokoiły, że to nie żadne oszustwo.

Kolejnym problemem była niezbyt klarowna instrukcja, gdzie należy szukać informacji o tym, czy PZ danego użytkownika wygaśnie. W tej sytuacji znaleźli się ci, których profil został automatycznie przedłużony podczas pandemii. Po zalogowaniu się na swoje konto z łatwością można zlokalizować przycisk "Szczegóły konta". Nie wszyscy jednak wiedzieli, że aby przedłużyć PZ, trzeba skorzystać z rozwijalnego menu w prawym górnym rogu, gdzie umieszczono przycisk "Profil zaufany". Ale nawet ci, którzy to zrobili, nie zawsze otrzymali jasny komunikat, że wszystko zrobili prawidłowo, choć w rzeczywistości tak było.

Jak odzyskać profil zaufany bez wychodzenia z domu

Wszyscy, którzy przeoczyli termin przedłużenia profilu, zignorowali tę konieczność lub zwyczajnie nie dali rady tego zrobić, chcąc korzystać z wielu cyfrowych usług rządowych, teraz muszą ponownie przejść od nowa proces zakładania profilu zaufanego. Sam PZ jest bezpłatnym narzędziem umożliwiającym załatwianie spraw urzędowych online w serwisach administracji publicznej bez konieczności wychodzenia z domu.

PZ najwygodniej jest założyć i potwierdzić za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Po wypełnieniu formularza o założenie profilu zaufanego w systemie bankowości elektronicznej swojego banku wystarczy całą operację potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Dostawcą tożsamości może być jeden z 16 banków:

  • Alior Bank
  • Bank Pekao
  • BOŚ Bank
  • Bank Millennium
  • Kasa Stefczyka
  • VeloBank
  • Bank Pocztowy (EnveloBank)
  • Credit Agricole
  • BNP Paribas
  • ING
  • PKO Bank Polski
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy
  • Santander
  • mBank
  • Inteligo
  • Bank Spółdzielczy

Oczywiście nie każdy musi korzystać z bankowości elektronicznej. W tej sytuacji jednak nie obejdzie się bez konieczności odwiedzenia fizycznej placówki. Może to być np. urząd, bank, poczta, oddział NFZ lub ZUS, przy czym trzeba się tam udać wyłącznie w celu potwierdzenia profilu zaufanego wcześniej założonego przez internet (pz.gov.pl).

PZ może okazać się przydatny również dla kierowców

Profil zaufany jako środek identyfikacji elektronicznej ułatwia załatwienie wielu spraw, bo pozwala potwierdzić tożsamość w internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, o ile jest to w danej sprawie wymagane. PZ pozwala m.in. złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy, sprawdzić informacje dotyczące swojego pojazdu (np. termin ważności polisy OC lub badania technicznego), a także upewnić się, czy i ewentualnie ile punktów karnych mamy na swoim koncie.

Dobra informacja jest taka, że część z wyżej wymienionych danych, dostępna jest również poprzez aplikację mObywatel. A ta działa także wtedy, gdy profil zaufany stracił ważność. Co istotne, dane prezentowane w mObywatelu można zaktualizować również wtedy, gdy nasz PZ jest już nieważny.