W procesie przygotowywania map cyfrowych wykorzystywane są obrazowania Ziemi w postaci zdjęć lotniczych i scen satelitarnych poparte następnie zwiadem terenowym. Zdjęcia wykonuje się przy różnych parametrach spektralnych, gdyż wykorzystywane są w różnych celach. Inne informacje otrzymamy przy wykorzystaniu widma światła widzialnego, takiego, jakie rejestruje ludzie oko, a inne robiąc to samo zdjęcie w podczerwieni.

Obrazy takie po przesłaniu z satelity do ośrodków obliczeniowych na Ziemi trafiają do obróbki cyfrowej obejmującej m.in. korekcję radiometryczną i korekcję geometryczną.

Źródła danych

Korekcja radiometryczna usuwa efekty zakłóceń spowodowanych wadliwą pracą detektorów, wpływami atmosfery i topografii (zachmurzenie, różnice w oświetleniu wynikające z obiektów terenowych, np. cień rzucany przez góry). Korekcja geometryczna eliminuje zniekształcenia obrazu wynikające z ruchu sensorów oraz faktu rzutowania fragmentu powierzchni kuli ziemskiej (3D) na płaszczyznę (2D).

Bardzo ważny w tym procesie jest wybór odpowiedniego odwzorowania kartograficznego i systemu odniesień przestrzennych. Niezbędna jest również tzw. ortorektyfikacja usuwająca zniekształcenia kształtów obiektów widocznych na obrazie spowodowane wpływem rzeźby terenu. Korekcja geometryczna zdjęć lotniczych i satelitarnych wymaga znajomości dokładnych współrzędnych wybranych punktów terenowych widocznych na zdjęciach.

AutoMapa Polska 50k powstała na bazie danych wektorowych udostępnionych przez Zarząd Geografii Wojskowej Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. W kolejnym etapie dane zostały zweryfikowane na podstawie scen satelitarnych z indyjskiego satelity IRS o rozdzielczości terenowej 5,8 m. Na tym samym podkładzie powstały dodatkowe elementy treści topograficznej takie jak lasy, jeziora, rzeki, koleje i obrysy miejscowości itp. Jest to jedyna mapa na rynku zwierająca pełną siatkę dróg utwardzonych.

Szczegółowe plany dużych miast tworzone są inaczej. Jako dane pierwotne służą specjalnie w tym celu pozyskiwane zdjęcia lotnicze i wysokorozdzielcze sceny satelitarne satelitów IKONOS i QuickBird. Po przetworzeniu do postaci wektorowej odpowiadają pod względem dokładności mapom topograficznym w skali 1:5000. Ważną zaletą tak przygotowywanych map są obrysy poszczególnych budynków wykonane z dokładnością do 1m,uzupełnione w trakcie zwiadu terenowego o precyzyjne punktowe adresowe.

Ważnym elementem dobrej mapy nawigacyjnej jest obszerna baza Punktów Użyteczności Publicznej z języka angielskiego nazywanych POI (Points Of Interest). Są to miejsca o szczególnym znaczeniu na drodze i poza drogą. Do oczywistych zaliczymy stacje benzynowe, hotele i restauracje.

Niemniej istotna jest kategoria punktów związanych z bezpieczeństwem jazdy a wśród nich przede wszystkim te, w które ze względu na częstość wypadków policja decyduje się oznaczyć jako tzw. "Czarne Punkty" lub monitorować z użyciem radarów i fotoradarów. Baza POI w AutoMapie obejmuje już 140 tysięcy punktów zbieranych przede wszystkim metodą zwiadu terenowego oraz dzięki współpracy z odpowiednimi organizacjami i służbami.

Oprócz obszernej bazy punktów użyteczności publicznej i precyzyjnych adresów mapa nawigacyjna musi oczywiście zawierać informacje o położeniu każdej ulicy oraz o tym, jakie manewry są na niej dozwolone, czyli informacje o organizacji ruchu zbierane przede wszystkim przy pomocy zwiadu terenowego.

Finalny efekt to precyzyjna mapa, dzięki której można łatwo odnaleźć adres i trafić w pożądane miejsce sprawnie poruszającsię w gąszczu ulic.

AutoMapa XL (czyli zestaw map Polska 50k oraz szczegółowych planów miast) zapewnia dokładność lokalizacji w terenie na poziomie 1-2m w obrębie dużych miast oraz 5-12m na terenie poza nimi. AutoMapa jako jedyna mapa na rynku zawiera kompletną siatkę 627 tys. km dróg (w tym również drogi gruntowe), wszystkie plany 890 miast w Polsce, ponad 102 tys. miejscowości i osady oraz ponad milion budynków. Poniższa tabela prezentuje ważniejsze liczby opisujące stan AutoMapy w czerwcu 2007:

1 m - dokładność nominalna map w największych miastach;5-12 m - dokładność poza największymi miastami;9 kategorii dróg (od gruntowych do Autostrad);627,712 km dróg wszystkich kategorii (jedyna mapa na rynku ze 100-procentowym pokryciem);1,360 km autostrad;409,173 km dróg gruntowych;101,851 miejscowości i osady;1,364 miejscowości (łącznie z miastami) z pełną informacją nawigacyjną;890 miast z nazwami ulic (100% wszystkich miast);885 miast z pełną informacją nawigacyjną;463 największe miasta z kształtami poszczególnych budynków i ich adresami;1,696,000 kształty pojedynczych budynków;1,561,704 adresów poszczególnych budynków;139,345 punktów użyteczności publicznej (POI);52,056 jezior;137,116 km rzek i cieków wodnych (kanały, etc.);158,424 km kw. lasów (30.26 procent);29,900 km linii kolejowych;

Aktualizacja map

Nawet najdokładniejsza mapa nawigacyjna szybko traci swoją przydatność, jeśli nie jest regularnie aktualizowana. Aktualizacje map zawartych w AutoMapie ukazują się średnio, co 3-4 miesiące i jest to nie tylko najlepszy wynik w Polsce, ale również jeden z najlepszych na świecie. Każda aktualizacja zawiera nowe elementy, poprawki w sieci dróg oraz opracowanie licznych uwag przesyłanych przez tysiące użytkowników AutoMapy.

Przygotowanie aktualizacji map to bardzo rozbudowany proces. W pierwszej kolejności nanoszone są poprawki wynikające z porównania map z nowymi zdjęciami satelitarnymi lub lotniczymi. Część pracy nad zdjęciami odbywa się przy pomocy specjalnych okularów, które umożliwiają widzenie stereoskopowe (przestrzenne) i dzięki temu ułatwiają identyfikację i dopasowanie obiektów widocznych na zdjęciach do odpowiednich elementów mapy.

Po naniesieniu poprawek operator pracujący nad danym sektorem mapy analizuje kolejno zgłoszenia uwag przesłanych przez użytkowników i sprawdza czy uwagi te są nadal aktualne, czy też zostały już uwzględnione i skorygowane na poprzednich etapach pracy. Zdjęcia satelitarne i lotnicze wykonywane są pod różnym kątem, przy różnych warunkach pogodowych i różnych warunkach oświetlenia. Dlatego nawet doświadczony operator potrzebuje czasu, by dostosować swoją percepcję wizualną i przestawić mózg na analizę kolejnej partii zdjęć.

Jest to jeden z powodów, dla których opracowanie aktualizacji map odbywa się regionami a nie według kolejności otrzymanych zgłoszeń. Jeśli przy opracowaniu zdjęć lub uwag od użytkowników operator natrafia na wątpliwości lub, jeśli zmiany obejmują również organizację ruchu operator przekazuje sygnał do uruchomienia zwiadu terenowego.

Przyszłość nawigacji GPS

Spektakularnym wzbogaceniem systemów nawigacji GPS będzie bez wątpienia włączenie w obraz widoczny na ekranie kolejnych elementów takich jak obraz ukształtowanie terenu a następnie wysokość poszczególnych budynków a nawet faktura ich powierzchni. Dane o ukształtowaniu terenu są już dziś dostępne i czekają jedynie na odpowiednio silne procesory w urządzeniach nawigacyjnych oraz odpowiednio tanią i pojemną pamięć.

Największy skok jakościowy jaki nastąpi w nawigacji GPS w najbliższych latach to jednak nie wizualizacja 3D a funkcje on-line. Niektóre przeszkody na drodze mają charakter wolnozmienny i te z dobrym skutkiem mogą być aktualizowane na mapie przy okazji zmian mapy podstawowej publikowanych raz na kilka miesięcy. Jednak znakomita większość utrudnień ruchu drogowego ma charakter szybkozmienny.

Obok korków występujących o określonych porach dnia lub roku utrapieniem są korki powodowane przez stłuczki, awarie sieci kanalizacyjnej, drobne naprawy drogowe itd. itp. Lista powodów, dla których faktyczny czas przejazdu może być radykalnie inny niż czas wyliczony na podstawie oficjalnych parametrów drogi jest bardzo długa a uchwycenie prawdziwej sytuacji panującej w danej chwili na drogach całego kraju jest olbrzymim zadaniem zarówno organizacyjnym jak i finansowym. Niemniej jednak prace trwają i pierwsze cząstkowe rozwiązania dostępne są już dzisiaj.

W Europie Zachodniej powoli rozwija się system TMC przekazujący informacje o korkach na głównych trasach przelotowych. W Polsce najwięcej aktualnych informacji drogowych znaleźć można w serwisie www.POI.Mobilne.net dającym dostęp użytkownikom AutoMapy do kilkudziesięciu tysięcy dodatkowych punktów POI aktualizowanych przez autorów serwisu oraz przez tysiące aktywnych użytkowników serwisu. Są tam zarówno informacje o robotach drogowych, ograniczeniach nośności i wysokości czy o kontrolach drogowych jak i informacje turystyczne.

Przyszłość to system nawigacyjny połączony on-line z serwisem kompletnych danych o aktualnej sytuacji drogowej. Dzięki temu w razie istotnej zmiany trasa będzie natychmiast korygowana. Plus pełna informacja pogodowa, plus możliwość dokonywania on-line rezerwacji np. w hotelu, plus podgląd na pozycję na drodze innych samochodów jadących do tego samego lub innego celu (np. grupa znajomych jadących razem z nami na narty), plus dwustronna komunikacja, plus ... bardzo długa lista nowych pomysłów pojawiających się niemal codziennie...

Nawigacja satelitarna przeżywa dziś rozkwit podobny do tego, jaki zaledwie przez kilkunastoma laty spotkał telefonię komórkową. W miarę postępującej szybko miniaturyzacji i jeszcze szybszego spadku cen odbiorniki GPS stają się wszechobecne.

Cztery lata temu znane były tylko małej grupce entuzjastów. Trzy lata temu pojawiły się jako element wbudowany w komputery przenośne PocketPC. Rok temu stały się przystępne cenowo. Dziś wybierać można spośród setki modeli o znakomitej czułości odbioru sygnału GPS dostępnych osobno lub wbudowanych w PocketPC a nawet w telefony GSM.

Sercem tego postępu są dobre mapy cyfrowe.