- Niektórzy producenci wliczają wnękę koła zapasowego do pojemności bagażnika albo przestrzeń ponad roletą bagażnika (np. do krawędzi szyb)
- ADAC alarmuje, że różnica pomiędzy zmierzoną a deklarowaną objętością bagażnika przekracza w niektórych modelach nawet ponad 300 litrów
- Najmniejsze odstępstwa odnotowano w małych i tańszych autach. Największe różnice dotyczą vanów oraz SUV
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Producenci samochodów znów na cenzurowanym. Okazuje się, że wątpliwości budzi nie tylko deklarowane zużycie paliwa (na co dzień trudno uzyskać deklarowane wartości) czy zasięg w trybie elektrycznym (bywa nawet niemal o połowę niższy). Wielu firmom dostało się także za dość swobodne podejście do pomiarów pojemności bagażnika, co zdaniem ADAC oznacza wprowadzanie konsumentów w błąd. Nie jest bowiem tajemnicą, że objętość przestrzeni bagażowej ma znaczenie dla wielu kierowców i jest tym bardziej akcentowana w reklamach i sprzedawców w salonach.
W istocie nietrudno o wrażenie, że zaglądając do niejednego kufra, jest on znacznie mniejszy, niż deklaruje producent. Z testu przeprowadzonego przez ekspertów niemieckiego automobilklubu wynika, że różnice sięgają nawet ponad 300 litrów! W praktyce oznacza to tyle, że trudno zmieścić więcej walizek podróżnych, toreb z zakupami czy przede wszystkim wózek dziecięcy z mniejszą lub większą gondolą. Pozostaje zatem zrezygnować z części bagażu albo zainwestować w dodatkowy bagażnik dachowy.
Tetris w samochodzie
Jak zatem zweryfikować deklarowane dane? Najlepiej zmierzyć wszystkie badane auta (a było ich aż 150), korzystając z tej samej metody. Stąd sięgnięto po charakterystyczne kostki pianki, których układanie przypominało grę Tetris. Upychano tyle standardowych kostek (rozmiar wg normy ISO 3832), ile zmieści się do dolnej krawędzi rolety lub półki bagażnika. W przypadku aut bez jakiejkolwiek osłony przestrzeni bagażowej kostki ładowano do dolnej krawędzi tylnej szyby. W pojazdach z regulowanym kątem oparcia, zmienną wysokością podłogi czy przesuwaną kanapą stosowano zaś te same ustawienia.
Okazuje się, że im droższe i większe auto, tym różnice w pomiarach wyraźnie rosną. W Volkswagenie Sharanie zabrakło ponad 300 l (630 l zamiast 955 l). Spore różnice dotyczą też Audi e-tron (415 l zamiast 660 l), BMW X5 (400 l/650 l), Jaguara I-Pace (370 l/638 l), Lexusa UX (190 l/320 l), Mercedesa GLE (470 l/690 l), Seata Tarraco (445 l/760 l) czy Volvo XC90 (475 l /721 l).
Dacia Duster, Fiat 500, Toyota Aygo i nie tylko
Najmniejszy powód do zmartwienia mają zaś nabywcy małych i niedrogich modeli. W Dacii Duster uzyskano wynik o trzy litry mniejszy. W Toyocie Aygo zmierzono tylko o dwa litry więcej, niż deklaruje producent. Pochwalono zaś Fiata 500, w którym zmierzono dokładnie tyle, ile podaje włoska marka, czyli 185 l. Wyróżniono także Forda, który w modelu EcoSport zaniżył objętość aż o 80 l.
Marka | Model | Deklarowana pojemność | Wynik pomiaru ADAC |
Kombi | |||
Audi | A6 Avant | 565 l | 415 l |
BMW | Seria 3 kombi | 500 l | 365 l |
Fiat | Tipo kombi | 550 l | 470 l |
Ford | Focus kombi | 608 l | 415 l |
Kia | Ceed Sportswagon | 625 l | 395 l |
Mercedes | Klasa C kombi | 460 l | 330 l |
Opel | Astra kombi | 540 l | 370 l |
Peugeot | 508 SW | 530 l | 435 l |
Toyota | Corolla Touring Sports | 581 l | 460 l |
Volvo | V60 | 529 l | 385 l |
Volkswagen | Passat Variant | 650 l | 475 l |
Sedany | |||
Alfa Romeo | Giulia | 480 l | 300 l |
BMW | Seria 3 | 480 l | 405 l |
Lexus | ES | 454 l | 455 l |
Mercedes | Klasa A | 410 l | 335 l |
Toyota | Camry | 524 l | 490 l |
Volvo | S60 | 442 l | 375 l |
Hatchbacki | |||
Audi | A1 | 335 l | 250 l |
BMW | Seria 1 | 380 l | 255 l |
Fiat | Panda | 225 l | 220 l |
Ford | Fiesta | 292 l | 225 l |
Honda | Civic | 478 l | 370 l |
Hyundai | I30 | 395 l | 330 l |
Lexus | CT | 375 l | 215 l |
Mazda | 3 | 351 l | 325 l |
Nissan | Micra | 300 l | 265 l |
Opel | Astra | 370 l | 245 l |
Peugeot | 208 | 309 l | 250 l |
Renault | Clio | 300 l | 285 l |
Skoda | Fabia | 330 l | 290 l |
Toyota | Prius | 354 l | 200 l |
Volkswagen | Polo | 351 l | 250 l |
Vany | |||
BMW | Seria 2 Active Tourer | 468 l | 290 l |
Ford | Galaxy | 200 l | 555 l |
Renault | Grand Scenic | 718 l | 420 l |
Volkswagen | Touran | 834 l | 485 l |
SUV | |||
Alfa Romeo | Stelvio | 525 l | 380 l |
BMW | X5 | 650 l | 400 l |
Citroen | C5 Aircross | 580 l | 405 l |
Dacia | Duster | 413 l | 410 l |
DS | 7 | 555 l | 385 l |
Honda | CR-V | 561 l | 510 l |
Hyundai | Tucson | 513 l | 425 l |
Jaguar | I-Pace | 638 l | 370 l |
Kia | Sportage | 439 l | 400 l |
Range Rover | Evoque | 472 l | 315 l |
Lexus | UX | 320 l | 190 l |
Mazda | CX-5 | 506 l | 450 l |
Mercedes | GLE | 690 l | 470 l |
Mistubishi | Outlander PHEV | 451 l | 385 l |
Nissan | Qashqai | 430 l | 300 l |
Peugeot | 2008 | 405 l | 270 l |
Porsche | Macan | 458 l | 365 l |
Renault | Captur | 422 l | 315 l |
Seat | Tarraco | 760 l | 445 l |
Skoda | Kamiq | 400 l | 265 l |
Skoda | Kodiaq | 650 l | 450 l |
Suzuki | SX4 S-Cross | 440 l | 380 l |
Tesla | X | 357 l | 660 l |
Toyota | RAV4 | 580 l | 470 l |
Toyota | C-HR | 358 l | 240 l |
Volvo | XC60 | 505 l | 415 l |
Volvo | XC90 | 721 l | 475 l |
Volkswagen | Tiguan Allspace | 760 l | 510 l |
Kombivan | |||
Citroen | Berlingo | 775 l | 580 l |
Dacia | Dokker | 800 l | 675 l |
Mercedes | Citan Tourer | 685 l | 425 l |
Opel | Combo Life | 597 l | 580 l |
Toyota | Proace City Verso | 641 l | 620 l |
ADAC nie poprzestało na samych wynikach testu. Nie zabrakło także zaleceń dla potencjalnych nabywców. Automobilklub przede wszystkim apeluje, by informacje producentów traktować wyłącznie jako przybliżone. Na tym nie koniec.
Przed zakupem najlepiej sprawdzić auto pod kątem swoich wymagań. Stąd propozycje takie jak przymierzenie do bagażnika większych przedmiotów, np. wózka czy większych walizek, które zwykle zabieramy ze sobą na urlop. Wspomniano również o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu. Może się bowiem okazać, że w przepastnym bagażniku niewiele przewieziemy ze względu na skromną ładowność auta. Warto także zwrócić uwagę na wysokość progu załadunku (im niżej, tym łatwiej dźwigać i zapakować cięższe rzeczy), szerokość otworu (czasem trudno wcisnąć wózek dziecięcy) czy akcesoria, takie jak haczyki, schowki na drobne przedmioty lub oświetlenie.
Deklarowane775 l, zmierzone 580 l.
Deklarowane 580 l, zmierzone 405 l.
Deklarowane 800 l, zmierzone 675 l.
Deklarowane 550 l, zmierzone 470 l.
Deklarowane 292 l, zmierzone 225 l.
Deklarowane 608 l, zmierzone 415 l.
Deklarowane 625 l, zmierzone 395 l.
Deklarowane 320 l, zmierzone 190 l.
Deklarowane 690 l, zmierzone 470 l.
Deklarowane 430 l, zmierzone 300 l.
Deklarowane 540 l, zmierzone 370 l.
Deklarowane 530 l, zmierzone 435 l.
Deklarowane 422 l, zmierzone 315 l.
Deklarowane 760 l, zmierzone 445 l.
Deklarowane 330 l, zmierzone 290 l.
Deklarowane 650 l, zmierzone 450 l.
Deklarowane 581 l, zmierzone 460 l.
Deklarowane 580 l, zmierzone 470 l.
Deklarowane 381 l, zmierzone 305 l.
Deklarowane 650 l, zmierzone 475 l.