Podczas piątej edycji europejskiego badania rynku flotowego, Instytut Corporate Vehicle Observatory (CVO) przeanalizował najpopularniejsze źródła kosztów w parku aut służbowych. Okazuje się, że bardzo istotną rolę przypisuje się samemu kierowcy.

Nowe technologie, w oparciu o które firma ARVAL Polska zbudowała System Telematyczny "Measure & Management", pozwalają nie tylko monitorować styl jazdy kierowcy i parametry pojazdu, ale także identyfikować prywatne przebiegi czy tworzyć rankingi "najdroższych" kierowców. Dzięki takiemu rozwiązaniu, firmy mogą świadomie zarządzać kosztami utrzymania parku aut służbowych.

Rezultaty Barometru CVO wyraźnie wskazują na to, że firmy europejskie inaczej niż polskie postrzegają kwestie zarządzania flotami. Istotna dysproporcja widoczna jest w podejściu do kierowcy, jako czynnika generującego koszty. Kierowcę za istotny czynnik kosztotwórczy, uznaje zaledwie 21 proc. badanych firm polskich. W przypadku firm europejskich, taka teza ma dwa razy więcej zwolenników.

- Wyniki Barometru wyraźnie dają do zrozumienia, że w porównaniu z Polską świadomość kosztowa przedsiębiorców "starej Unii" jest znacznie bardziej dojrzała. Otóż w centrum zainteresowania kosztowego, firmy stawiają kierowców, którzy poprzez jakość stylu jazdy realnie wpływają na wydatki flotowe. Niewątpliwie, zarządzający flotami w zachodniej Europie mają ułatwione zadanie, gdyż dysponują (tworzonymi na bazie lat doświadczeń) zaawansowanymi systemami raportowymi, które wprost identyfikują źródła kosztów i rekomendują działania optymalizacyjne. W Polsce, tego typu narzędzia są albo niedostępne albo niedoskonałe. I z tym aspektem, postanowił zmierzyć się Arval, wdrażając na rynek program "Measure & Management", który łączy w sobie tradycyjny system telematyczny i narzędzie raportujące oparte na aplikacji webowej - mówi Bartłomiej Kwapisz, Product & Marketing Manager w Arval Service Lease Polska.

Według Barometru CVO zainteresowanie nowymi technologiami w biznesie flotowym jest podobne we wszystkich badanych krajach europejskich, w tym w Polsce. W trakcie badania, ankieterzy zapytali firmy m.in. o system nawigacji dla kierowcy (zainteresowanie na poziomie 48 proc. w Polsce, 47 proc. w pozostałych krajach), lokalizację pojazdu (34 proc. vs. 35 proc.), czy wskaźniki zachowań kierowcy na drodze (24 proc. vs. 29 proc,). Większą popularnością w Polsce cieszą się natomiast rozwiązania transmisji danych pokładowych (30 proc. vs. 26 proc.). Okazuje się, że rodzimi przedsiębiorcy widzą tutaj duży potencjał do generowania oszczędności. Rozwiązania te, to oczywiście nic innego jak coraz powszechniej obecna na rynku telematyka pojazdowa już wkrótce obowiązkowa w każdym pojeździe zgodnie z dyrektywami Komisji Europejskiej.

Zakres uwagi, jaki firmy poświęcają nowoczesnym rozwiązaniom zależy także od ich wielkości. Wśród małych firm w Polsce największą popularnością cieszy się nawigacja satelitarna (48 proc.) i zdalna lokalizacja pojazdu (34 proc.). Duże przedsiębiorstwa widzą największy potencjał w raportowaniu zużycia paliwa (71 proc.) oraz transmisji danych pokładowych (63 proc.). Dla małych firm z innych badanych krajów, najbardziej atrakcyjne są systemy nawigacji dla kierowcy (47 proc.). Dla dużych natomiast, raportowanie zużycia paliwa (58 proc.).

Barometr CVO podkreśla duże zainteresowanie rodzimych przedsiębiorców (1/3 badanych) rozwiązaniem opierającym się na transmisji danych pokładowych, czyli tzw. telematyką. Wśród dużych korporacji aż 54 proc. ankietowanych deklaruje, że zamierza skorzystać z tego rozwiązania w najbliższym czasie.

- Za sprawą programów telematycznych w stylu "Measure & Management" możliwe jest tworzenie rankingów poszczególnych kierowców w kategorii kosztów i stylu jazdy. Koszty mogą być identyfikowane poprzez poziom zużycia paliwa czy choćby stosunek przebiegów prywatnych do służbowych. Mając takie dane, program "Measure & Management" pokaże przekrój kierowców w ramach trzech typologii: Oszczędny, Neutralny i Generator. Styl jazdy natomiast, to połączenie osiąganych prędkości, przyspieszeń, hamowań a także obrotów silnika. Wszystkie składowe pozwalają zbudować ranking użytkowników w podziale na kierowców: Bezpiecznych, Neutralnych, Agresywnych i Piratów. Dopiero tak wyraźna klasyfikacja sprawia, że system raportujący staje się jednocześnie narzędziem decyzyjnym dla zarządzających flotami - przekonuje Bartłomiej Kwapisz.