• Według raportu "Motoryzacja w czasach wojny" rynek warsztatów samochodowych jest stabilny, a wzrost przychodów części z nich jest efektem wzrostu cen
  • Niemal wszystkie polskie warsztaty podniosły ceny w pierwszym półroczu 2022 r., blisko trzy czwarte zapowiada dalsze podwyżki w najbliższym czasie
  • W większości przypadków do napraw eksploatacyjnych wykorzystywane są części ze średniej półki cenowej, mniej niż co dziesiąty stawia na najtańsze
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wraz z firmą MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska przygotowało raport "Motoryzacja w czasach wojny", dotyczący sytuacji branży motoryzacyjnej po I półroczu 2022 r.

Wynika z niego, że rynek warsztatów samochodowych w Polsce zachował się w pierwszym półroczu bieżącego roku dosyć stabilnie, z lekką tendencją wzrostową.

"Na wzrost przychodów wskazało 34 proc. przedstawicieli tego segmentu, na spadek 28 proc. Podobną tendencję można wyczytać z danych o liczbie klientów. W przypadku prawie połowy warsztatów liczba klientów nie uległa zmianie, a 30 proc. doświadczyło wzrostu w tym obszarze" — wynika z opracowania do raportu.

Dane z raportu pokazały, że większy odsetek firm wskazujących na wzrost przychodów w porównaniu do wzrostu liczby klientów można w dużym stopniu tłumaczyć wzrostem cen. "95 proc. warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc." — przekazano.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zdaniem autorów raportu tendencja wzrostowa powinna się utrzymać, ponieważ prawie 70 proc. badanych warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej podnosić ceny co najmniej o 5 proc.

Zauważono, że 72 proc. warsztatów do napraw eksploatacyjnych używa najczęściej części ze średniej półki cenowej, w przypadku 19 proc. warsztatów najbardziej popularne są najdroższe części, a nieco ponad 7 proc. stawia przede wszystkim na te najtańsze.

W przypadku części zewnętrznych wykorzystywanych w naprawach powypadkowych 16 proc. warsztatów wskazało najtańsze części jako najczęściej stosowane, a 18 proc. najczęściej montuje używane. "Uwagę zwraca, że w większości warsztatów (56 proc.) obowiązuje zasada oferowania klientom w pierwszej kolejności części z najwyższej półki cenowej, jednak w praktyce jedynie około 20 proc. warsztatów deklaruje ten segment części jako dominujący w sprzedaży" — wskazali autorzy opracowania.

Ich zdaniem mimo trendów proekologicznych w obszarze regulacji i preferencji społecznych, niewielki odsetek firm stosuje najczęściej części regenerowane fabrycznie. Przy czym — jak podkreślono — należy mieć świadomość, że niski udział wskazań części regenerowanych może być wynikiem braku świadomości tego, że części pochodzą z fabrycznej regeneracji. Z raportu wynika, że dane europejskie i te uzyskiwane od regeneratorów pokazują jednak, iż segment części regenerowanych będzie rósł.

Raport pokazuje, że popularność części z poszczególnych półek cenowych może ulegać stopniowej zmianie w kierunku części tańszych. 40 proc. warsztatów jest zdania, że w tym roku wzrosło zainteresowanie częściami z najniższej półki cenowej. Taki sam odsetek badanych firm potwierdza, że nasila się zjawisko przynoszenia przez klientów części do napraw pojazdu zakupionych gdzie indziej, zapewne z uwagi na możliwość samodzielnego nabycia tych samych części po niższych cenach niż proponowane przez warsztaty.

"Widać jednak, że szukanie oszczędności ma swoje granice — w opinii warsztatów klienci rzadko pytają o możliwość naprawy przy wykorzystaniu części używanych w przypadku napraw eksploatacyjnych" — wskazano.

Raport powstał na podstawie ankiet wypełnionych przez około 250 respondentów – firmy zajmujące się produkcją części, dystrybucją oraz przez warsztaty. Badanie internetowe zostało przeprowadzone w lipcu 2022 r. przez MotoFocus.pl we współpracy z SDCM i Santander Bank Polska. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ mmu/