- Kampery na bazie samochodów dostawczych powstają w całej Europie. Także w Polsce są firmy wyspecjalizowane w zabudowie
- Za podstawę do zabudowy służą takie modele jak m.in. Fiat Ducato, Iveco Daily czy Mercedes Sprinter
- W kabinie może komfortowo mieszkać nawet 6 osób. Każdy będzie mieć wygodne miejsce do spania na materacu piankowym
Domy na kołach to nie tylko wyjątkowo luksusowe pojazdy budowane na bazie ciężarówek. Ogromną popularnością cieszą się także samochody budowane na bazie popularnych pojazdów dostawczych: Fiata Ducato, Iveco Daily, Mercedesa Sprintera czy także Volkswagena Transportera. Choć są mniejsze i tańsze od największych kamperów to i tak ceny mogą przyprawić o zawrót głowy. W cenie luksusowego pojazdu można bowiem kupić mieszkanie w centrum Warszawy.
Niewykluczone, że nowe modele będą jeszcze droższe. Zamiast 2 litrowych jednostek napędowych producenci mogą zacząć stosować silniki o większej pojemności. A to oznacza m.in. znacznie wyższą akcyzę.
Bez względu jednak na to, co znajdziemy pod maską, trudno będzie narzekać na wyposażenie samej części mieszkalnej. Kampery na bazie popularnych modeli dostawczych to także całkiem luksusowe pojazdy. Nie zabraknie w nich miejsc do spania nawet dla 6 osób. I nikt nie powinien narzekać na dyskomfort. W kabinie wygospodarowano nawet miejsce na łazienkę z prysznicem, garderobę i kompaktową kuchnię. Można zatem poczuć się jak w domu.
W galerii przykładowe modele pokazane podczas międzynarodowego salonu kamperów w Dusseldorfie.
Spora kabina ma dodatkowy system ogrzewania oraz drewniane wykończenie (np. drzwi). Producent chwali się różnymi wariantami łazienek wraz z niewielką garderobą. Lista opcji wyposażenia dość spora. Wśród najciekawszych dodatków są zegary okrętowe, pakiet satelitarny z telewizorem o przekątnej 40 cali, dwie wersji ekspresów do kawy (tradycyjny i kapsułkowy), ceramiczna toaleta czy pakiet gniazdek USB w różnych miejscach kabiny.
Specjalnie podniesiona podłoga kryje dodatkowe schowki. Dostęp jest możliwy nie tylko od środka kabiny ale także wówczas, gdy znajdujemy się na zewnątrz kampera. Dzięki podniesionej podłodze wygospodarowano nawet całkiem sporą piwniczkę. Można w niej schować drobny sprzęt czy gadżety takie jak dziecięca deskorolka.
Oto plan kampera na bazie modelu dostawczego. Łóżka znajdują się na obu krańcach pojazdu. Przy sypialni z tyłu prysznic, toaleta i garderoba. W centrum kuchnia
To już całkiem spory kamper. Pod charakterystyczną karoserią kryje się technika od Fiata, a ściślej od Fiata Ducato. W sumie nawet do 4,8 t dopuszczalnej masy całkowitej. Na pokładzie meble w stylu jachtowym. Oczywiście nie zabrakło miejsca na niedużą piwniczkę. Co ciekawe można zamówić wersję ogrzewaną. W opcji niewielki garaż na skuter do 132 cm.
Toaleta może mieć opcjonalny wyciąg, aby nie psuć atmosfery w kamperze. Za dopłatą jest także muszla ceramiczna renomowanej firmy Thetford. Warto wiedzieć, że współczesne kampery mają toalety z własnym zbiornikiem na ścieki, który można opróżnić np. na stacji benzynowej czy w specjalnie wyznaczonych miejscach na polach kempingowych wyższej klasy.
Przykład łazienki w nowoczesnej przyczepie kempingowej. Niewielka toaleta kasetowa ma obracaną muszlę, by wybrać najdogodniejszą pozycję. Widoczna umywalka jest składana, by wygodniej zająć miejsce na przysłowiowym tronie.
Ultralekka przyczepa (waży 708 kg), której prototyp okrzyknięto sensacją podczas zeszłorocznego salonu karawaningowego. W przyczepie o długości nieco ponad 4 metrów wygospodarowano miejsce na małą kuchnię gazową, charakterystyczne wklęsłe drzwi, toaletę oraz niewielki salonik. Zamiast telewizora zmieszczono wysuwany ekran i rzutnik.
Flagowy model jednej z najbardziej renomowanych niemieckich firm (swoją pierwszą przyczepę opracowała w 1958 roku). Zbudowany na bazie Fiata Ducato 2.3 Mjet zawiera przestrzeń mieszkalną dla 4 osób. Ceny zależnie od wyposażenia: od 105 000 euro wzwyż.
Oto sypialnia w kamperze. Łóżko w rozmiarze 197 cm x 140 cm zawiera materac piankowy z 5 strefami twardości. Dodatkowe rozkładane łóżko znajduje się nad kabiną kierowcy.
Przykład kampera na bazie modelu Ducato. Lista opcji wyposażenia dość spora. Wśród najciekawszych dodatków są zegary okrętowe, pakiet satelitarny z telewizorem o przekątnej 40 cali, dwie wersji ekspresów do kawy (tradycyjny i kapsułkowy), ceramiczna toaleta czy pakiet gniazdek USB w różnych miejscach kabiny.
Oto sypialnia w kamperze. Łóżko w rozmiarze 197 cm x 140 cm zawiera materac piankowy z 5 strefami twardości. Dodatkowe rozkładane łóżko znajduje się nad kabiną kierowcy.
Taki widok mają kierowca i siedzący obok pasażer kiedy obrócą fotele. Z tyłu widoczne duże łóżko małżeńskie. Po lewej stronie lodówka o łącznej pojemności 145 litrów (w tym 15 litrowa zamrażarka).
Jeśli w tylnej części klient nie chce typowego łoża małżeńskiego to wówczas do dyspozycji są dwa osobne łóżka o szerokości 80 cm.
Luksusowa wersja kampera z tradycyjną kabiną Fiata Ducato to wydatek ponad 94 000 euro. Główna sypialnia znajduje się na górze. Kolejne szerokie łóżko jest nad fotelami kierowcy i pasażera. Producent chwali się, że w kabinie wygospodarowano aż 6 miejsc, z których można korzystać także w trakcie jazdy.
Luksusowa wersja modelu Siesta. Widoczna na zdjęciu lodówka Super Slim Tower została specjalnie opracowana na potrzeby kampera. Jest dość wąska (szerokość 38 cm) ale całkiem pojemna. Pojemność komory wynosi 150 litrów. Można nawet zmieścić butelki 1,5 litrowe. Dodatkowo zamrażalnik o pojemności 15 litrów.
Do zapłaty minimum 75 000 euro. Model zbudowany na bazie Fiata Ducato 2.3 MJet dostępny jest w kilku konfiguracjach. Zależnie od wersji w środku przenocują 4 osoby ale miejsca siedzące przygotowano dla 3 lub 4 osób.
Także w środowisku miłośników kempingu poszukuje się alternatywnych źródeł energii. Stąd projekt Mercedesa z napędem elektrycznym i ogniwami paliwowymi. Zasięg do 300 km a po dodaniu dodatkowego zbiornika wodoru można powiększyć do 500 km. Czy trafi do produkcji? Daimler tego nie wyklucza, ale nie podaje żadnego terminu.
Prototyp kampera przyszłości. Mercedes reklamuje go jako inteligentny dom na kołach. Zastosowano bowiem asystenta głosowego, by sterować poszczególnymi funkcjami kampera (np. rozsuwanie markizy, przyciemnianie okien, dostosowanie zawieszenia na nierównym podłożu, włączenie oświetlenia czy muzyki).
Specjalnie podniesiona podłoga kryje dodatkowe schowki. Dostęp jest możliwy nie tylko od środka kabiny ale także wówczas, gdy znajdujemy się na zewnątrz kampera. Dzięki podniesionej podłodze wygospodarowano nawet całkiem sporą piwniczkę. Można w niej schować drobny sprzęt czy gadżety takie jak dziecięca deskorolka.
Kabinę kierowcy można zasłonić od części mieszkalnej solidnymi drzwiami drewnianymi. W tle widoczna duża sypialnia. Za ławą niewielka kuchnia gazowa z trzema palnikami i zlewem. Szafki zaprojektowano w formie łuku, by zachować kompromis: łatwy dostęp do kuchni i sporą powierzchnię do przechowywania akcesoriów kuchennych.