Sukcesy odnosi Octavia, której sprzedano od stycznia do września 2010 roku 13 129 egzemplarzy i jest to o 2, 59 proc. mniej niż w analogicznym okresie minionego roku. Kolejną pozycję zajmuje Skoda Fabia – 9 105 egz.

Największy wzrost sprzedaży odnotowała Kia Sportage (+230,7 proc.), Opel Astra (+102,25 proc.) i Nissan Qashqai (+73,32 proc.). Wśród tych modeli, które straciły wymienić należy takie auta jak: Kia cee’d (-27,65 egz.), która straciła dziewiątą pozycję w tym rankingu i Toyota Avensis (-36,43 proc.).

Kolejność na liście najpopularniejszych wśród polskich klientów marek nie uległa zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Samochody czeskiego producenta znalazły we wrześniu ponad 3,3 tys. nabywców, co oznacza prawie 30-procentowy wzrost w porównaniu do sierpnia i niewielki spadek w stosunku do września ub. roku (-2,8 proc.). Skumulowana sprzedaż czeskich aut, w wysokości blisko 27 tysięcy sztuk, jest o 3,6 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku zmniejszył się minimalnie na przestrzeni roku – z 11,7 do 11,6 proc.

Na pozycji wicelidera pozostał Fiat. O ile wrześniowa sprzedaż marki – 2 080 aut – była większa od sierpniowej (+35,8 proc.), w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano spadki. Miesięczny wynik jest o 15,5 proc. mniejszy, a sumaryczny – 19,2 tys. sztuk – o 22,2% mniejszy niż w ubiegłym roku. W konsekwencji udział Fiata w rynku zmniejszył się w ciągu roku z 10,3 do 8,2 proc.

Na trzecim miejscu uplasował się ponownie Volkswagen. Łączna sprzedaż niemieckich aut wyniosła na koniec września 19,1 tys. sztuk, o 3,6 proc. mniej niż przed rokiem. Dystans do wice lidera zmniejszył się obecnie do 60 sztuk. Na uwagę zasługuje wynik miesięcznej sprzedaży VW w wysokości 2 496 sztuk, o 25,2 proc. więcej niż w sierpniu i o 22,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Sklasyfikowany na czwartej pozycji Ford znalazł we wrześniu 2 520 nabywców na swoje samochody; to drugi – po Skodzie – rezultat miesięcznego zestawienia. Piąta pozycja należy do Toyoty, która sprzedała dotychczas 17,9 tys. aut, o 18,0 proc. mniej niż rok wcześniej. Wrześniowy wynik przekroczył 2 tysiące sztuk, jest o 2,8 proc. większy niż uzyskany w sierpniu, ale o 3,8 proc. mniejszy od ubiegłorocznego.

Udział japońskiej marki w polskim rynku zmniejszył się w porównaniu z poprzednim rokiem z 9,1 do 7,7 proc.. Spośród marek sklasyfikowanych na dalszych lokatach największą dynamiką wzrostu sprzedaży wyróżniają się Dacia (18. miejsce, 3,6 tys. sztuk, +104,9 proc.) i Land Rover (26. miejsce, +104,6 proc.), a także Subaru (+52,8 proc.) czy Porsche (+86,1 proc.).

Poz. Marka Sprzedaż i-IX. 2010 Zmiana % Udział w rynku %
1. Skoda 26 963 -3,56 11,56
2. Fiat 19 156 -22.19 8,21
3. Volkswagen 19 096 -3,64 8,18
4. Ford 18 902 -7,18 8,10
5. Toyota 17 876 -18,02 7,66
6. Opel 16 661 -0,05 7,14
7. Renault 13 520 7,11 5,79
8. Kia 11 522 1.43 4,94
9. Peugeot 10 131 11,37 4,34
10. Hyundai 9 854 9,08 4,22
11. Citroen 8 900 27,32 3,81
12. Nissan 8 827 27,08 3,78
13. Honda 7 767 -11,55 3,33
14. Mitsubishi 5 770 -3,19 2,47
15. Suzuki 5 050 -17,60 2,16
- pozostałe 33 331 6,31 14,29
Razem: 233 326 -2,58 100,00

Źródło: samar