Kia stawia na elektromobilność i już dziś może pochwalić się czwartą generacją modeli elektrycznych w swojej ofercie. W wielu aspektach, takich jak oferowane zasięgi, wydajność zużycia energii czy szybkość ładowania baterii, marka wyznacza standardy dla innych producentów aut. Do tego dochodzą kompleksowy program wsparcia zakupu elektryków i inwestycje w infrastrukturę ładowania. Stąd uznanie w oczach klientów i profesjonalistów, gdyż w ubiegłym roku w badaniach dilerów samochodowych Kia została uznana za markę najlepiej przygotowaną na elektromobilność, a w tym – została wyróżniona w Wielkim Teście Salonów w kategorii EV.
Kia – pełna paleta modeli
Warto wiedzieć, że Kia ma już ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji aut elektrycznych, a jej obecna oferta obejmuje trzy linie modelowe, do których zaliczamy e-Soula, Niro EV oraz EV6. Ponadto w ofercie marki znajdziemy aż pięć modeli hybrydowych plug-in (Ceed kombi, XCeed, Niro, Sportage i Sorento), a do tego jeszcze trzy standardowe hybrydy. Do 2025 roku Kia wprowadzi na rynek kolejnych 11 aut z napędem bateryjnym.
Już w przyszłym roku do palety dołączy natomiast flagowy elektryczny SUV marki – EV9 – który będzie mógł zabrać na pokład nawet siedem osób i zapewni zasięg do 540 km na jednym ładowaniu. Podobnie jak w przypadku EV6, zbudowanego na tej samej platformie e-GMP i wykorzystującego architekturę 800 V, SUV-a będzie można ładować z mocą do 350 kW, co oznacza uzupełnianie energii od 10 do 80 proc. w mniej niż 18 minut. Wystarczy też 5 minut ładowania, by zwiększyć zasięg o kolejne 100 km.
*Cena przy uwzględnieniu dopłaty 27 000 zł dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny lub firm w przypadku deklaracji średniego rocznego przebiegu powyżej 15 000 km
Ekosystem ładowania
Co ważne, Kia stworzyła ekosystem ładowania, który pozwala naładować auto niezależnie od miejsca pobytu. Obejmuje on wallboxy, czyli specjalne ładowarki Kia Charge Home o mocy do 22 kW, których montaż w domu można zamówić u dilera. Kolejna opcja to korzystanie z ładowarek publicznych i innych operatorów w ramach usługi Kia Charge. Obecnie umożliwia ona dzięki tzw. roamingowi ładowanie auta w 30 krajach przy wykorzystaniu ponad 380 tys. punktów ładowania i do tego proste rozliczanie za pomocą jednej karty Kia Charge. Wreszcie – ładowanie w trasie przy wykorzystaniu Kia Charge oraz w stacjach szybkiego ładowania Ionity (420 lokalizacji w Europie, 6 w Polsce).
Kia była też jedną z pierwszych marek w Polsce, które zdecydowały się na zamontowanie w salonach dilerskich fotowoltaiki – każdy taki punkt w naszym kraju będzie mieć instalację o mocy 50 kW, a do tego tzw. Carporty, czyli wiaty z panelami fotowoltaicznymi o mocy 5 kW, które pozwolą ładować dwa samochody przy wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych. W ten sposób będzie zasilana cała flota zelektryfikowanych modeli należących do dilerów.
Wsparcie sprzedaży
Kia jest najchętniej wybieraną marką samochodów elektrycznych w tym roku i wszystko wskazuje na to, że sprzedaż jej elektryków przekroczy z nawiązką 1000 sztuk. Duża w tym zasługa najnowszej generacji Niro, która od kilku tygodni dostępna jest w salonach sprzedaży, oraz modelu EV6. Jego paleta powiększyła się latem o topowy wariant GT z napędem na obie osie, którego moc 585 KM pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3,5 s, co czyni to auto najpotężniejszą Kią w historii. Co ważne, to także najbardziej konkurencyjnie wycenione sportowe GT na rynku. Także najmniejszy e-Soul cieszy się uznaniem klientów. Jak już wspomnieliśmy, dzięki tym trzem modelom udział marki Kia w segmencie samochodów elektrycznych w Polsce przekracza 11 proc.
Klienci decydujący się na zakup elektrycznego modelu Kia mogą liczyć na różne formy dofinansowania. To m.in. dopłata nawet 27 000 zł w ramach rządowego programu „Mój elektryk” oraz specjalny program „Kia Eco Drivers”, kierowany do osób posiadających instalację fotowoltaiczną, w ramach którego rabat na elektryczne auta marki sięga nawet 13 400 zł (do 14 100 zł na hybrydę plug-in).
Historia pojazdów elektrycznych Kia
Czytaj więcej o KIA SOULKia posiada ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji aut elektrycznych.
- Pierwszy samochód elektryczny Kia Ray został wprowadzony na rynek koreański w 2011 roku i oferował 139 km zasięgu.
- W 2014 roku Kia wprowadziła do oferty model Soul EV z zasięgiem do 212 km, pierwszy elektryczny model marki oferowany globalnie.
- W latach 2018-19 wprowadzono do oferty modele trzeciej generacji: e-Soul i e-Niro z zasięgami do 455 km.
- W 2021 Kia wprowadza do oferty pierwszy model elektryczny nowej generacji EV6 z zasięgiem do 528 km, skonstruowany w oparciu o nową, przeznaczoną do aut elektrycznych płytę podłogową E-GMP.
- Obecnie w ofercie są już auta czwartej generacji (EV6).
- W czasie 10 lat zasięgi modeli elektrycznych Kia wzrosły prawie czterokrotnie (ze 139 do 528 km).