• Policja ma prawo używać wideorejestratorów zamontowanych również na statkach powietrznych
  • Godzina lotu helikoptera patrolowego kosztuje tyle, co kilkanaście-kilkadziesiąt godzin pracy zwykłych radiowozów
  • Obraz rejestrowany przez kamerę na śmigłowcu jest przekazywany do radiowozu na drodze – to jego załoga zatrzymuje kierowcę
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nie liczcie na sceny jak z filmu akcji – jeśli przekroczycie prędkość, albo wykonacie gwałtowny, niebezpieczny manewr na autostradzie, nie wyląduje przed wami helikopter „na bombach”, ani policjanci z drogówki nie zjadą ze śmigłowca na linach. Rzeczywistość nie wygląda aż tak spektakularnie. Faktem jest, że policja wykorzystuje helikoptery niekiedy również do patrolowania popularnych dróg i ich okolic.

A że takie informacje robią na kierowcach większe wrażenie niż zwykła akcja „Prędkość”, to raz na jakiś czas policja chwali się nimi w mediach – np. na 25 września 2020 roku zapowiedziano akcję „Podniebny patrol” w okolicach autostrady A2. Oczywiście, w medialnych komunikatach mowa była o mandatach mających się posypać na kierowców łamiących przepisy – ale tylko nieliczni piraci drogowi rzeczywiście będą mogli opowiadać, że ścigano ich z powietrza.

Ponad 100 litrów na godzinę

Dlaczego? Trudno się spodziewać, żeby takie działania trwały przesadnie długo i intensywnie – używane do takich działań śmigłowce Bell 206b zużywają ponad 100 litrów paliwa lotniczego na godzinę, a zapas paliwa pozwala im pozostawać w powietrzu przez ok. 180 minut. Co ciekawe, nie jest to żadna nowość, przepisy pozwalające na używanie do kontroli ruchu wideorejestratorów zamontowanych na statkach powietrznych obowiązują już od końca 2010 roku!

{ "uuid": "379afea4-d8f1-555c-a402-c6d2c5e8cb52", "caption": "To nie straż pożarna! Policyjny helikopter nie musi być wcale srebrno-niebieski. Ten patrolujący tereny wokół autostrady A2 jest czerwony!", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDU7MDA_/4e930dcdfc5ec2e62dbae48ac6b2f893.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "60cd6307-d914-5438-9bef-0e3889bfc17f", "name": "Policja", "idref": "60cd6307-d914-5438-9bef-0e3889bfc17f" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "4e930dcdfc5ec2e62dbae48ac6b2f893", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 602, "width": 900, "bytes": 54216 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Policyjny helikopter" }, "source": { "uuid": "df2da984-eda8-549f-aed6-def0acf7c9a8", "name": "Policja" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "329993a0-cdd4-5186-8d99-648adc7a3c73", "name": "Wiadomości", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ee357807-192d-53d4-960a-3aacdba4a1b9", "name": "Auto Świat / Wiadomości / Aktualności", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } To nie straż pożarna! Policyjny helikopter nie musi być wcale srebrno-niebieski. Ten patrolujący tereny wokół autostrady A2 jest czerwony!
To nie straż pożarna! Policyjny helikopter nie musi być wcale srebrno-niebieski. Ten patrolujący tereny wokół autostrady A2 jest czerwony!

Kontrola z powietrza, zatrzymanie z ziemi

W praktyce działania z powietrza to tylko część akcji – funkcjonariusze policyjnego lotnictwa współpracują z policjantami z drogówki poruszającymi się normalnymi oznakowanymi i nieoznakowanymi radiowozami – obraz z powietrza może być nawet na bieżąco przekazywany do policyjnych aut. Kierowcy przyłapani z powietrza na przekroczeniu prędkości lub wręcz przeciwnie – na blokowaniu ruchu (czego notorycznie dopuszczają się kierowcy ciężarówek na autostradach) są zatrzymywani przez załogi nieoznakowanych radiowozów. Zgromadzony materiał dowodowy nie musi być też wcale wykorzystany od razu – na jego podstawie kierowca może zostać później wezwany do złożenia wyjaśnień na komendzie lub też sporządzony zostanie wniosek do sądu o ukaranie.