Raport AAA Auto, który analizuje rynek samochodów używanych w Polsce, ujawnia, że w październiku 2021 r. pojawiło się tylko 15 520 ofert sprzedaży samochodów z LPG. Dla porównania w zeszłym roku było to 18 888 pojazdów. Różnica wynosi więc 18 proc. Co wpłynęło na taką sytuację?

Jest drogo

Po pierwsze drożyzna na stacjach benzynowych. Polacy nie chcą sprzedawać samochodów zasilanych LPG, ponieważ gaz, choć podrożał, to cały czas jazda na tym paliwie się opłaca. Inaczej jednak wyglądałaby sytuacja, gdyby właściciel musiał zainwestować w montaż instalacji do świeżo kupionego samochodu. Aby zwróciła się taka inwestycja, trzeba robić naprawdę duże przebiegi.

Ponadto auta z rynku wtórnego drożeją w oczach. Ktoś, kto sprzeda jedno auto, chciałby kupić kolejne, nieco młodsze. W czasach, kiedy bardzo trudno o nowy samochód, drożeją także te używane. Właściciele aut nie sprzedają więc samochodów w obawie, że nie będzie ich stać na kolejny. Mediana ceny aut używanych w październiku sięgnęła rekordowych 22 tys. zł. Jeszcze w sierpniu było to 20 tys. zł.

Dalsza część tekstu pod podcastem

Coraz mniej aut na gaz

Dodatkowo średni wiek sprzedawanych aut zasilanych LPG, to 16 lat. To o ponad 3 lata więcej niż średnia dla całego rynku aut. To dlatego, że z roku na rok montuje się coraz mniej instalacji gazowych. Wynika to z kosztów montażu, które są generowane przez coraz to bardziej skomplikowane jednostki napędowe. Ponadto dzisiejsze, nowoczesne silniki z bezpośrednimi wtryskami nawet przy zasilaniu gazem jednocześnie zużywają także benzynę. To powoduje, że późniejsze oszczędności przy dystrybutorach są niższe, więc nie montuje się w nich LPG.

Jak wynika ze statystyk CEPIK-u samochodów na gaz jest z roku na rok coraz mniej, a średni wiek takich aut w Polsce, to 18,6 lat. To samochody, których lata świetności już dawno minęły, zatem potrzebują one coraz większej uwagi i ulegają poważnym awariom. Często remonty takich samochodów przekraczają jego wartość, więc, zamiast naprawiać leciwy samochód, właściciele oddają go na złom. Zatem rynek aut zasilanych LPG kurczy się, dlatego też pojawia się mniej ogłoszeń sprzedaży.

Mniej samochodów na rynku wtórnym

Mniejsza ilość samochodów na sprzedaż to ogólny problem rynku. W październiku 2021 r. w Polsce pojawiło się 223 045 ofert sprzedaży samochodów używanych. To duży wzrost w stosunku do września br., o 19 849 aut, jednak jest to pierwszy wzrost liczby aut używanych na rynku od wielu miesięcy. Równocześnie, w ciągu ostatniego roku liczba samochodów oferowanych na rynku wtórnym zmalała prawie o 30 tys. pojazdów.

Ładowanie formularza...