W poniedziałek 31 maja 2021 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Jej celem jest zwiększenie przepustowości płatnych autostrad. Jedną z najbardziej znaczących zmian, które wprowadza, jest rezygnacja z manualnego poboru opłat, czyli z bramek na autostradach. Zmienić ma to sposób poboru opłat za przejazd – zapewnić ma niezakłócony i płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w Miejscu Poboru Opłat.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJak czytamy w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP:
Zmiana polega na rezygnacji z poboru manualnego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, oraz wprowadzeniu dwóch nowych trybów uiszczenia opłaty: elektronicznego biletu autostradowego i opłaty pobranej na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, dalej jako „SPOE KAS”. W razie wyboru tej ostatniej metody płatności, użytkownik autostrady będzie obowiązany do zainstalowania i uruchomienia stosownego urządzenia lub aplikacji.
Ustawa wprowadza także podstawę prawną dla Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do poboru opłaty za przejazd autostradą również na odcinkach koncesyjnych. Do wniesienia opłaty za przejazd autostradą zobowiązany będzie właściciel pojazdu, posiadacz pojazdu albo użytkownik pojazdu. Opłatę będzie można wnosić w sposób przewidziany dla opłaty elektronicznej, na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazanych lub za pomocą biletu na jeden przejazd autostradą, lub jej odcinkiem (biletu autostradowego).
Nowela wydłuża także okres przejściowy, kiedy jednocześnie miałyby działać dwa systemy poboru opłat drogowych nowy e-TOLL i stary viaTOLL.